Marike
prototypen prototypen skrev:
Problemet är att virket krymper olika radiell och tangentiellt.
Borra ett hål in i päronet underifrån så stort du törs så minskar risken för sprickor, borra innan det spricker.
Så länge märgen/kärnan är kvar så finns sprickrisken.

Protte
Har borrat 8mm rakt igenom, dock inte i kärnan då den ligger exentriskt. Jag får ta sprickbildningen och försöka fixa så bra det går. Frågan är när det spruckit klart och vad jag kan laga med.
 
Fyll sprickan med epoxi och sen förstärka ytterligare likt nedan tror jag hade blivit snyggt!

Träbit med en spricka täckt av epoxi och förstärkt med en mörk tejpremsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PontusLi
  • Laddar…
Marike
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Gissningsvis stänger du inne fukten eller åtminstone avdunstar den så sakta att alster inte spricker. Dilemmat är väl att kreationerna inte skall utbetalas överhuvudtaget, gissar jag.
En lååååångsam aklimatisering via jordkällare etc. Kan även det fungera.

Staffan
Mmm, det har legat på en loge i 20 år så det var oväntat att det sprack när det var svarvat och kom in i stugan.
En tanke är att jag förändrat fördelningen av spänningar när jag svarvat och att det sprack därför. Inga sprickor när jag skrotat av till svarvämne, alltså 16-hörningar i rätt dimension.
 
Marike
Lexington Lexington skrev:
Fyll sprickan med epoxi och sen förstärka ytterligare likt nedan tror jag hade blivit snyggt!

[bild]
Ja det är snyggt. Men vilket jobb, möjligen kunde man borra på vardera sidan istället. Men vad säger att det inte blir en ny spricka vid sidan av?
 
Staffans2000
Marike Marike skrev:
Mmm, det har legat på en loge i 20 år så det var oväntat att det sprack när det var svarvat och kom in i stugan.
En tanke är att jag förändrat fördelningen av spänningar när jag svarvat och att det sprack därför. Inga sprickor när jag skrotat av till svarvämne, alltså 16-hörningar i rätt dimension.
Så kan det naturligtvis vara.
Men päronträ är massivt. Så tjugo år kan helt enkelt vara en för kort tid. Eller så är det torrare inne hos dig, än på logen.

Staffan
 
Kolla Kintsukuroi.
 
Marike
Från vänster, den siste tog jag in i går, inga sprickor då, nu har det börjat på den med. Tre träfötter i en rad på en hylla där den högra har en synlig spricka och är senast tillagd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marike Marike skrev:
Har borrat 8mm rakt igenom, dock inte i kärnan då den ligger exentriskt. Jag får ta sprickbildningen och försöka fixa så bra det går. Frågan är när det spruckit klart och vad jag kan laga med.
8 mm är alldeles för lite, 30-40 mm i tjocka delen och lite mindre i smala delen.

Protte
 
Marike
Marike
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så kan det naturligtvis vara.
Men päronträ är massivt. Så tjugo år kan helt enkelt vara en för kort tid. Eller så är det torrare inne hos dig, än på logen.

Staffan
Ja hårt är det, som sten.
Jag tänker, 20 somrar uppe på logen måste varit torrt, och då borde det spruckit, resten av året bör det väl vara samma fuktighet som inne hos mig?
 
Marike Marike skrev:
Ja det är snyggt. [länk] Men guld är dyrt, finns det alternativ till det?
Silver är billigare. Om man tar hänsyn till framtida oxidering kan det bli fräsigt. Smälter ju så med lite träning bör man kunna få in det i även tunn spricka.
Ska jag vara ärlig tror jag att päronet kan bli än mer intressant!
 
Marike
Jag fastnade för purpur med svarta kanter. Var kan man köpa purpur lim/spackel som blir blankt efter polering? Träsvarvad vas med purpurfärgad spricka och svarta kanter på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och hur fixar man svarta kanter som blir kvar efter polering? Om jag betsar kanterna innan fyllning bör de väl framhävas även efter bearbetning?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Marike
En lite of topic-fråga.
Vilken form tycker ni är snyggast av de på bilden? De är ju tänkta som gåva så man vill ju de ska gilla vad de får.
Fyra träskulpturer med olika former på en trähylla framför en vit bakgrund, tänkta som gåvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karlia
Jag gillar att det är olika form, att det syns att de inte är serieproducerade.
 
Marike
Karlia Karlia skrev:
Jag gillar att det är olika form, att det syns att de inte är serieproducerade.
Sant alla är vi olika i herrens hage, men nu tänkte jag bara att ge en till dem var, som tack för päronträdet, som de förmodligen klättrade i som barn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.