Hej!
Skall renovera en mindre vägg i källaren. Som Ni ser på videon så har putsen släppt på några ställen. Hur går jag till väga? Har en säck gipsbruk, kan jag använda den?
Huset är byggt 1942.

Tacksam för Er hjälp
 
Finns väl lite olika uppfattningar om huruvida man skall använda gipsputs i källare eller ej. En del säger att det går bra. Tillverkarna brukar inte rekommendera det om det finns risk för tillskjutande puts.

Allt löst måste ju bort, dess utom skall du nog försöka få bort all färg på väggen du tänkt putsa.
 
Har du åtgärdat fuktproblematiken ? Jag hade åtgärdat fukten innan jag åtgärdat ytskikten.
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Finns väl lite olika uppfattningar om huruvida man skall använda gipsputs i källare eller ej. En del säger att det går bra. Tillverkarna brukar inte rekommendera det om det finns risk för tillskjutande puts.

Allt löst måste ju bort, dess utom skall du nog försöka få bort all färg på väggen du tänkt putsa.
Hej! Min tanke är att laga med lämplig fyllnadsmassa. Vet att Ardex har gott renommé, kanske kan hitta någon lämplig produkt i deras sortiment...sedan måla över med silikatfärg. Måste befintlig färg tas bort innan övermålning?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har du åtgärdat fuktproblematiken ? Jag hade åtgärdat fukten innan jag åtgärdat ytskikten.
Hej! Allt är knustorrt runt omkring. Väggar, dörrkarm, golv etc... kan det finnas andra orsaker än just fukt? Är en innervägg...
 
C Chrissss skrev:
Hej! Allt är knustorrt runt omkring. Väggar, dörrkarm, golv etc... kan det finnas andra orsaker än just fukt? Är en innervägg...
kan du mäta fukthaten i väggen ? Kanske har den varit blötare innan och då har putsen släppt ? Jag är ju inget proffs i ämnet men har lärt mig att så ser det ut när det är/varit fuktigt. När är det dränerat ?
 
Jag har putsat med cementputs och där det varit för fuktig är det meningslöst, det ramlar ner igen
 
Skrapa ner all gammal lös sittande puts och andvänd kalkbruk/kalkputs då det andas bäst, måla med silikatfärg
 
  • Gilla
Uju1771
  • Laddar…
Vanligt C-bruk hade jag använt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.