Jag har planer på att bygga en bastustuga och har kikat lite på färdiga friggebodsbyggstommar för att få upp den lite snabbare. Nästan alla stommar på 15kvm jag hittat är nästan exakt 2,9m höga. Då blir det alltså bara 10 cm kvar om man vill ställa den på plintar. Jag skulle vilja ha åtminstone 20cm luft under bastun, men då blir den för hög enligt regelverket.

Hur noga följer andra dessa regler? Gör det något om friggebodens totala höjd skulle bli runt 3,1meter?
 
K
Ofta kan man få en liten avvikelse på 10% men kolla med din kommun. Är den helt bygglovsfri så hade jag kört, det är väldigt liten risk att de kommer ut för att mäta. Bygg inte så att det sticker i ögonen på grannarna bara!
 
Eftersom jag ska sätta in en bastukamin kommer jag behöva göra en bygganmälan för eldstad. Annars hade jag nog bara kört på, nu blir jag mer osäker.
 
harry73
Är den för hög, är det ingen friggebod längre och krävs bygganmälan (för attefallare) eller bygglov. Det finns inga mindre avvikelser

Men sotaren struntar nog i det. Problemet är om grannen surnar till upptäcker felet.
 
Den är för hög. När det gäller ”liten avvikelse” är det något som i särskilda fall kan beviljas i ett bygglov, inte i de bygglovsbefriade åtgärderna. I en anmälan om eldstad kräver min kommun in fasadritningar (för att se skorstenens placering) så då blir byggnadens höjd tydlig. Du kan inte laborera med marknivån eller minska höjden genom val av tunt takbeläggningsmaterial?
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
Tack för alla svar! Det jag blir så förvånad över är att alla färdiga stommar på marknaden gör att friggeboden blir för hög. Jag hade beställt en för länge sen om det hade funnits en 15kvm som gick att ställa på plintar utan krångel.
 
Din anmälan om eldstad gäller ju bara eldstaden, inte friggeboden i övrigt. Kommunen kommer inte ut och kontrollerar installationen av eldstaden, du intygar att den är korrekt utförd med kontrollplanen och genom att sotaren godkänner det hela. Sotaren bryr sig inte om din bod är 10 cm för hög.

Köp byggsatsen och ställ på 20 cm plintar, skulle det bli tjafs så får du ha som plan B att fylla upp med 10cm runt om tills krutröken har lagt sig.
 
  • Gilla
7ender och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Det är nog för att dom flesta vill bygga så stort som möjligt och räknar med att kommunen inte kommer komma ut och mäta.

Jag vet ju vad jag hade gjort i din sits men det är inte rätt ;)
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Höj marken kring byggnaden med 10cm så är du i hamn. Alternativt gräv ut 10cm under byggnaden :)
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
harry73
N NoOne2k skrev:
Höj marken kring byggnaden med 10cm så är du i hamn. Alternativt gräv ut 10cm under byggnaden :)
Skriv i ritningar som kommunen behöver att den står 10cm över marken, men i verkligheten sätter du den 20 eller 30 cm över marken. Skulle någon klaga på det, kan du säga att du inte är helt färdig med markarbeten och att du kommer att fylla upp rund huset.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…

Bästa svaret

Finns ingen anledning att måttsätta mer än absolut nödvändigt på den fasadritning som ska lämnas in tillsammans med anmälan om eldstad. Inte väcka den björn man vill söva.

Fasadritningen behöver bara illustrera skorstenens placering och dess höjd, övriga mått på fasaden behövs normalt inte. Och bör således inte skickas med i TS fall.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.