Hej,

Har fått en lekstuga med en del ytlig mögel. Nu är frågan hur jag tar bort denna? Läste i en annan tråd att klorin funkar bra, går det sedan bara att måla över med ny färg?

Finns inga ventiler i stugan vilket jag antar kan vara anledningen till möglet. Vart placerar jag en ventil? Uppe eller nere?
 
  • Mögelangrepp i hörnet av en lekstuga med fokus på det mögliga taket och väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av en lekstuga med synligt ytligt mögel på väggar och tak, solens strålar genom fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lekstugas innervägg med ytlig mögel runt fönster och i takhörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade byggt en ny i lösvirke istället att låta barnen leka där. De är säkert mögel inne i väggarna

Lekstugor är bäst på att mögla om man inte bygger dom på korrekt sätt
 
Tomture61
K Knight skrev:
Jag hade byggt en ny i lösvirke istället att låta barnen leka där. De är säkert mögel inne i väggarna

Lekstugor är bäst på att mögla om man inte bygger dom på korrekt sätt
Vad är ett korrekt sätt ?
Utveckla gärna .
 
Rickard.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är ett korrekt sätt ?
Utveckla gärna .
Med 2 ventiler :D
 
Tomture61
T Thina_ skrev:
Hej,

Har fått en lekstuga med en del ytlig mögel. Nu är frågan hur jag tar bort denna? Läste i en annan tråd att klorin funkar bra, går det sedan bara att måla över med ny färg?

Finns inga ventiler i stugan vilket jag antar kan vara anledningen till möglet. Vart placerar jag en ventil? Uppe eller nere?
För att få självdrag (ventilation) att fungera krävs 1 sak , temperaturskillnad mellan lokalen och ute .
Går iofs att montera en badrumsfläkt för att få luftväxling .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är ett korrekt sätt ?
Utveckla gärna .
Jag är ingen expert på området men obehandlat trä i takfot/tak och dålig ventilation. Ger mycket mögel
 
Tomture61
K Knight skrev:
Jag är ingen expert på området men obehandlat trä i takfot/tak och dålig ventilation. Ger mycket mögel
Om man tittar / studerar äldre byggnader som uthus / lador så är de byggda utan isolering + välventilerat .
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
Är det gipsat på insidan? Det måste bädda för krångel oavsett möglet? Måste ju suga i sig fukt som en tvättsvamp....
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man tittar / studerar äldre byggnader som uthus / lador så är de byggda utan isolering + välventilerat .
Kanske va bättre virke på den tiden ;) dagens råspont möglar bara genom att titta på den :) nä jag vet inte vad som är rätt eller fel. Men behandla med träskydd på insidan kommer man långt
 
S Stefan1972 skrev:
Är det gipsat på insidan? Det måste bädda för krångel oavsett möglet? Måste ju suga i sig fukt som en tvättsvamp....
Ja det sitter gipsskivor, är det klokare att ta bort dessa och sätta något annat skivmaterial?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]

[länk] surfaces&gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjmKCuqFAQ-GNIHKH-IzDgF_Z6-Su15Gv1am-zSA8LuqVCzDHQaFookaApKDEALw_wcB
Tack!
 
Tomture61
T Thina_ skrev:
Ja det sitter gipsskivor, är det klokare att ta bort dessa och sätta något annat skivmaterial?
Jag refererade till hur uthus / lador byggdes förr , välventilerat (man ser genom ytterväggen)

Byggskivor på insidan är till stor nackdel om det ej ska underhållsvärmas / ventileras .
 
T Thina_ skrev:
Har fått en lekstuga med en del ytlig mögel. Nu är frågan hur jag tar bort denna? Läste i en annan tråd att klorin funkar bra, går det sedan bara att måla över med ny färg?
Ja Klorin (eller en likvärdig men avsevärt billigare "kopia" från ÖB/Rusta/Dollarstore) funkar bra. Inte säkert att du måste måla. Duger kanske bara det blir rent. Ytfinishen i en lekstuga borde inte vara superkritisk.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.