A
Hej,
Jag undrar om någon har upplevt liknande problem som jag med Flexits manöverpanel CI 50.
Det verkar vara så att höger pil-knapp har hängt sig och "trycks in" hela tiden. Följden blir att ventilationen försöker värma inomhusluften till max hela tiden.
Jag har försökt att starta om hela vent-agg SLR4 men samma fel fortsätter.

Det verkar som om CI50 har utgått hos Flexit, tyvärr. Om någon har en liggande så tveka inte att höra av dig!
 
  • Flexit manöverpanel CI 50 monterad på vägg med en lysande röd LED vid höger pil-knapp som indikerar ett fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Våga vara lite tuff inget farligt, skruva loss framsidan och lätta lite försiktigt, se in bakom och kolla om det är något som hindrar knappen, i bland kan det kärva och jag har fixat mina knappar på mobilen med att rengöra bakom. Ta gärna i bild på hur det ser ut bakom ända in till kretskortet
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack för tipset.
Jag har öppnat upp och kollat bakom. Ingenting ser tokigt ut.
Jag har haft loss samtliga kontakter mellan styrdon och vent-agg. Även haft loss och rengjort flatkabeln och kontakt mellan kretskort och panel.
Tyvärr är det inte möjligt att komma åt knapparnas baksida då det inte är riktiga knappar utan bara en klistrad film på en plastskiva.
 
  • Öppen elektronisk panel med synligt kretskort och anslutna flatkablar inne i en väggmonterad enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PÅ den filmen sitter det kopparplädering, ( är det ingen form av platta som trycker och håller filmen på plats ) och vid tryck på knappen så pressas en elektrisk ledande plast/gummiplupp och ger kontakt, själva filmen är säkert kontakterad med en tunn flatkabel, om den inte är limmad så går det att lossa den, om den är limmad så är det bara i ytterkanterna och kanske något lite på mitten. Ta det lite försiktigt och känn dig för så inte filmen spricker. Ett foto på baksida och film är bra.
 
Tjenare!
Hamnade på den här tråden efter liknande problem. Först gav forceringsknappen upp, sedan drog aggregatet igång på fullt blås av sig självt (så som att hastighetsknappen har fastnat intryckt).

Skruvade bort panelen, drog försiktigt av plasten och kikade under (se bild).

Hand håller upp en styrenhetspanel med synliga kretsbanor och lossnat färglager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar vara ett färglager (eventuellt ledande material) som lossnat under knapparna och hindrar kontakten. Jag testade att försiktigt skära upp filmen på undersidan, inte i närheten av ledningarna, och dammsuga & rengöra med isopropanol i de kanaler man kommer åt, men det verkar tyvärr inte ge någon effekt. Min gissning är att ”färgen” är ledande och när den väl skrapats bort så är det game over.

Frågade Flexit om man kunde köpa enbart styrpanelen som reserv, men de har kretskortet bakom (CU50) + panelen som kombo.

Beställde ny panel för 1995kr hos ventilationsshopen.

Hoppas det hjälper någon!
/Johan
 
Gammal tråd men har råkat ut för samma problem att knappar låser sig och att aggregatet drar igång på Max. Hjälpte det att byta panel?
 
E edgedaniel skrev:
Gammal tråd men har råkat ut för samma problem att knappar låser sig och att aggregatet drar igång på Max. Hjälpte det att byta panel?
Ny panel fungerade utmärkt, väldigt lätt att byta dessutom.
 
  • Gilla
edgedaniel
  • Laddar…
Tack för återkopplingen! Nu finns dessvärre inte panelen inte att köpa separat. Utan panel och styrenhet måste köpas tillsammans... lite dyrt... men man får väl bita i det sura...
 
Toppen! Tack, det var lite skillnad...
 
  • Gilla
kallejohansvamp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.