Hej!
Håller på att riva ur källaren för att ta bort det mesta av allt organiskt material. Golvet var uppreglat med träreglar och isolering under. Nu nere vid plattan så är det ett svart tunt lager av något. Ser ut som någon sorts färg, skrapar jag lite med en kniv så släpper det. Vad kan detta vara och vad användes det till? Kan det vara någon form av tätskikt? Plattan är oisolerad och tanken är att ett ventilerat golv ska dit. Funderar på om jag behöver slipa bort detta för att plattan ska kunna andas ordentligt, eller är det risk för asbest i det här tro?
Någon kunnig som har en aning?
Tack på förhand!
 
  • Renoveringskaos i källare med rivna träreglar, isolering och ett svart skikt på betongplattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källargolv under renovering med upprivna träreglar och isolering synlig på betongplattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Svartlim innehöll asbest, har dock svårt att se varför man skulle smetat hela plattan full i lim och sedan reglat. Det brukade användas under plastmattor, det kan ju dock ha legat matta tidigare, men då brukar en del av limmet åka med mattan. Säkrast är att skicka på analys. Det kostar någon femhundring typ. Troligen är det kallasfalt, i så fall är det tänkt som tätskikt och bör tas bort.
 
Redigerat:
Jag gissar också på asfalt. Det borde man känna på lukten. Särskilt om man värmer/bränner lite grann.
 
Okej, tack för svar, kanske säkrast att skicka iväg det på analys. Tror inte det har legat någon matta här tidigare, tämligen säker på att detta golv är från när huset byggdes 1967. Om det nu är kallasfalt, är det bara att slipa då eller kan det också innehålla asbest?
 
Fulkemisten
Om det är kallasfalt hade jag tagit in en firma för att blästra bort det. Lätt värt det.
 
Jag får se hur jag gör, men det lutar åt att jag hyr en slip och kör på själv
 
Fulkemisten
Hyr en bläster i så fall och kör själv. Det lär damma typ lika mycket. Du behöver ändå andningsapparat och heltäckande, du lär behöva plasta in hermetiskt och undertrycka utrymmet också. Jag tror skillnaden mot vad en blästringsfirma tar är försumbar. Eller inte, men i så fall värt den extra kostnaden. I all välmening.
 
Redigerat:
Okej, jag får kolla upp vad det kan kosta innan jag bestämmer mig, tack så mycket för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.