Hej, är i färd med att installera min fjärde Jula-värmepump, alla har funkat helt ok. Men nu fick jag lite problem med hur 220V skall anslutas.

Denna gång har inte inne-enheten någon förmonterad elsladd med stickpropp. Jag hittar heller inga anslutningsplintar för 220V i inne-enheten. Endast plinten för 5pol-kabeln till ute-enheten.

I ute-enheten finns anslutningsplintar för 220V förutom 5pol till inne-enheten.

Manualen är mycket sparsam i sin beskrivning. Den anger dock i bild att inne-enheten skall ha en 220V-matning.

Min fråga är: Matas inne-delen med 220V från utedelen? Om inte - hur/var ansluter jag inne-enhetens 220V matning?


Mycket tacksam för svar, från någon som har maskinen :)
 
Spänningsmatningen går via 5-ledaren. Det spelar ingen roll vilken av enheterna man kopplar inkommande till, så länge det bara är ena. Men finns det plint i utedelen så är det väl enklast att använda den?

Går den inte på 230V förresten?
 
  • Gilla
studiomannen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spänningsmatningen går via 5-ledaren. Det spelar ingen roll vilken av enheterna man kopplar inkommande till, så länge det bara är ena. Men finns det plint i utedelen så är det väl enklast att använda den?

Går den inte på 230V förresten?
OK, tack, det var vad jag anade, och ville veta.
Volten växlar det med tror jag ;)
 
Mikael_L
Om det sitter förmonterad sladd med stickpropp så är det ju den man ska ansluta. Om du sätter ett lämpligt placerat uttag så erhåller du ju en bra säkerhetsbrytare samtidigt - det är bara att dra ur stickproppen.

Sen är det troligen som useless skriver, att man kan ansluta valfritt i inne-delen eller utedelen, men det skulle jag i möjligaste mån kontrollera innan jag gav mig på det.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det sitter förmonterad sladd med stickpropp så är det ju den man ska ansluta. Om du sätter ett lämpligt placerat uttag så erhåller du ju en bra säkerhetsbrytare samtidigt - det är bara att dra ur stickproppen.

Sen är det troligen som useless skriver, att man kan ansluta valfritt i inne-delen eller utedelen, men det skulle jag i möjligaste mån kontrollera innan jag gav mig på det.
Det sitter INTE en förmonterad elsladd någonstans, finns inte en enda stickpropp i kartongerna. Det är därför jag frågar, har alltid varit med en stickpropp förut.
 
Mikael_L
Ahhhh, sorry ...
Jag missade ett "inte", där i din text ... :cry:


Då känns det som att de har tänkt att man matar till ute-enheten.
Men jag har noll erfarenhet av maskinen, så det är inte något att helt lita på.
 
  • Gilla
studiomannen
  • Laddar…
På de nya pumparna så ska matningen läggas in i avsedd plint på utedelen. Det är väldigt troligt att det sitter en säkring i innedelen som begränsar möjligheten att nätansluta pumpen där. Detta då man har filterelektroniken ute. Det är därför pumpen har avsedda anslutningar för matning enbart på utedel.
 
  • Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
Kopplingshema s-ja2519
 
  • Jämförelse av korrekt och felaktigt kopplingsschema för en s-ja2519 med bild på korrekta kabelförbindelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mrgsxr77 och 1 till
  • Laddar…
Kidnappar tråden lite; hur stort hål behöver göras i väggen för slangdragning för denna modell? Håller på med målning och tänkte det var lika bra att förbereda..
 
S Snidarn skrev:
Kidnappar tråden lite; hur stort hål behöver göras i väggen för slangdragning för denna modell? Håller på med målning och tänkte det var lika bra att förbereda..
65 mm står det i bruksanvisningen.
Läs den.
 
  • Gilla
Snidarn
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
65 mm står det i bruksanvisningen.
Läs den.
Ska göra så i sinom tid, just nu ligger lådan undanstuvad.. Tack för svar!
 
  • Gilla
_Andersson_
  • Laddar…
S Snidarn skrev:
Ska göra så i sinom tid, just nu ligger lådan undanstuvad.. Tack för svar!
Bruksanvisningen finns på Julas hemsida.
 
A
tar man ett hål på 75mm är det rätt mycket lättare att få igenom kylrören
har du snabbkoppling med handske så räcker inte 80mm
 
electroluxaren skrev:
tar man ett hål på 75mm är det rätt mycket lättare att få igenom kylrören
har du snabbkoppling med handske så räcker inte 80mm
Jag kommer att göra utvändig tilläggsisolering av väggen så i mitt fall är det bara 4 mm hardboard och glespanel som ”ger motstånd”. Hade hoppats kunna hålla ner håldiametern så mycket det går och har bara en hålsågssats upp till 51 mm tillgänglig. 51 är ju en bit från 65, och ett rejält kliv från 75, så jag antar jag har svaret på frågan.. Tack för input!
 
A
S Snidarn skrev:
Jag kommer att göra utvändig tilläggsisolering av väggen så i mitt fall är det bara 4 mm hardboard och glespanel som ”ger motstånd”. Hade hoppats kunna hålla ner håldiametern så mycket det går och har bara en hålsågssats upp till 51 mm tillgänglig. 51 är ju en bit från 65, och ett rejält kliv från 75, så jag antar jag har svaret på frågan.. Tack för input!
har man mindre än 65mm är risken att man skadar rörisoleringen överhängande. tänk på att det är två rör med isolering en elkabel samt dräneringsrör som skall igenom samtidigt
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.