Vi ska bygga till huset och ska i samband med det anlita firma för att lägga tak på tillbyggnaden samt byta tak på befintliga huset (alltså papp/duk, läkt, pannor och plåtdetaljer). På befintlig byggnad har vi sadeltak/parallelltak med luftspalt mellan isolering och råspont, och sedan diffusionstät underlagspapp, läkt och pannor.

Har nu lite funderingar kring det här med diffusionsöppen underlagsduk (avsedd för att lägga på råspont) vilket är nytt för mig. Har kollat runt lite men det verkar råda delade meningar kring hur bra det är och hur underliggande konstruktion ska se ut.

Min första fråga är om det är vettigt att lägga sådan duk på den typen av tak som vi har idag med luftspalt mellan takfot och taknock? Finns det några risker/bör man ta bort luftspalten?

Följdfrågan blir då om man helt kan skippa luftspalt mellan isolering och råspont när man bygger motsvarande sadeltak/parallelltak på tillbyggnaden om man använder diffusionsöppen underlagsduk och takpannor (och är noga med ångspärr)?

Tacksam för all input.
 
Rickard.
Kan inte svara på allt men diffusionsöppen duk är inte egentligen tänkt att ligga på råspont utan den ska vara ett underlagstak (frihängande direkt mot isoleringen). Att råsponten ökar trögheten/motståndet är givet men om det spelar någon roll vet jag inte. Men diffusionsöppen är INTE någon magisk lösning på alla problem.

Har du problem på vinden idag? Om inte varför chansa och ändra något? Personligen tycker inte jag om plast på tak utan föredrar bitumenprodukter.
 
Rickard.
Citat "Nej, på ett fast underlag förbättrar detta inte konstruktionen utan ökar riskerna.
Träpanelen - i vardagligt tal råsponten - är normalt tätare än den diffusionsöppna produkten, vilket innebär att den organiska träpanelen fördröjer fuktvandringen i dess väg till den diffusionsöppna duken. En diffusionsöppen underlagsduk är dessutom tunn, ca 150 – 250 g/kvm och skadas lättare vid montaget. Den sluter inte lika tätt kring infästning (spik) som asfaltbelagda dukar, utan risken för läckage ökar"

Taget från icopal, dom har en del matnyttigt info.
 
Om du har en fungerande luftspalt tycker inte jag att det finns anledning att fundera på diffusionsöppen duk på taket. Bitumenbelagd papp av hög kvalitet med polyesterbas ger säkert längst livslängd.

Teoretiskt är det en intressant fråga. På fuktcentrum i Lunds hemsida har jag läst flera undersökningar som visar på goda resultat med diffusionsöppna lösningar. Det var flerbostadshus så jag tror inte att det bara var duk som undertak. Det finns många situationer när det är svårt att få till stånd fungerande luftspalter.
 
Vi har ett tak som består av, inifrån, råspont 17 mm, diffusionsöppen takduk, 100 mm cellplast, ströläkt, bärläkt och betongpannor. Detta ovanpå en oventilerad s.k. klimatvind, med förvaring och ett gästrum.
Har funkat utmärkt i snart nio år.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har ett tak som består av, inifrån, råspont 17 mm, diffusionsöppen takduk, 100 mm cellplast, ströläkt, bärläkt och betongpannor. Detta ovanpå en oventilerad s.k. klimatvind, med förvaring och ett gästrum.
Har funkat utmärkt i snart nio år.
Jag funderar på liknande konstruktion. Dock med 120 mm PIR isolering och jag tänkte lägga duken ovanpå isoleringen för att hindra vatten från att tränga in mellan isoleringsplattorna.

Av vilken anledning ligger den diffusionsöppna duken på råsponten under isoleringen?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Taket byggdes enligt tillverkarens anvisningar:
[länk]
Jag har för mig att man ändrade anvisningarna från att ha duken överst till underst. Mitt tak som lades enligt anvisningarna 2011 har duken överst, och fungerar utmärkt även det! Nu flyttar jag snart och letar takläggare som kan lägga samma konstruktion (oavsett vart duken hamnar) på mitt nya hus, tyvärr verkar klimatvinden ha fallit i glömska?
 
Joco_ Joco_ skrev:
tyvärr verkar klimatvinden ha fallit i glömska?
Ja, det är lite märkligt, för jag upplever det som en riktigt genial konstruktion!
Vår hus byggdes 2010, vi flyttade in oktober 2010 och gjorde bara lite inredningsjobb.
Och vindsvåningen (38° taklutning) på ca 70 kvm mellan stödbenen till kattvindarna, var torr och fin, och alltid några grader varmare än utetemperaturen.
Den blev mest förråd, men också ett enkelt gästrum för upp till fyra personer.

Och aldrig några tecken till frys- eller fuktskador, mögel eller annat otrevligt.
När vi lämnade huset nu i februari var råsponten i taket som ny, direkt från hyvleriet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.