Hej!

Jag har tagit på mig ett riktigt härlig projekt i radhuset familjen flyttat in i. Jag har tagit bort gamla plastmattan, skrapat lim och ska nu lägga ett massivt trägolv i Furu 20mm från Baseco.

Det är golvspån som underlag så jag tänker skruva golvet enligt instruktion från tillverkaren. Jag ska samma rum i alla sovrum samt hall men skippar badrummet ;). Till min fråga, går det att lägga golvet i alla de färgmarkerade ytorna utan skarv? Kommer det vara ett pussel utan dess like?

Om jag lägger rum för rum ska plankorna matchas och ligga åt samma håll för att det är snyggt. Tips på det? Vart börjar jag?

Alla tips är välkomna!

Blå är sovrum.
Lila är sovrum.
Röd är hall.
Gult är sovrum.
 
  • Ritning av en våningsplan i ett radhus med färgmarkerade sovrum och hall för golvprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver mellanrum enligt tillverkaren så golvet kan röra sig efter årstiderna. Reglerna under spånskivorna styr riktningen på golvet om du inte bara tänker skruva i spånskivorna.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Du behöver mellanrum enligt tillverkaren så golvet kan röra sig efter årstiderna. Reglerna under spånskivorna styr riktningen på golvet om du inte bara tänker skruva i spånskivorna.
Jag tänkte nog skruva i spånskivorna om det inte är en dum idé.
 
rum för rum. rörelsefog i trösklar

normalt sett så lägger man i fönstrens riktning (kortsida plank mot fönster) men det är egentligen en smaksak....

om du har golvspån så kan du ju spara en vacker slant och köra på 14mm ist...
 
Nu har vi tyvärr redan handlat 20mm golv .
 
Jag var inne på samma sak för ett tag sedan men gav upp, mest för att det skulle vara för omständligt att lägga.

Det du gör att att du gör som en tröskel av en golvbräda. Du får fortfarande tröskellöst, samma nyans på hela golvet. Det är bara en liten brädbit som ibland ligger åt fel håll i en dörröppning.

Fördelarna övervinner nackdelarna om du frågar mig.
 
nimhed nimhed skrev:
Jag var inne på samma sak för ett tag sedan men gav upp, mest för att det skulle vara för omständligt att lägga.

Det du gör att att du gör som en tröskel av en golvbräda. Du får fortfarande tröskellöst, samma nyans på hela golvet. Det är bara en liten brädbit som ibland ligger åt fel håll i en dörröppning.

Fördelarna övervinner nackdelarna om du frågar mig.
Jag misstänkte nästan att det skulle bli mig övermäktigt. Dessutom kan jag börja med ett rum nu utan att vänta på att alla ska vara klara.
 
M MagicFingers skrev:
rum för rum. rörelsefog i trösklar

normalt sett så lägger man i fönstrens riktning (kortsida plank mot fönster) men det är egentligen en smaksak....

om du har golvspån så kan du ju spara en vacker slant och köra på 14mm ist...
Gäller massivt golv inte parkett. Massiva plank slår sig och det syns tydligare om det läggs tvärs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.