Hej alla, hoppas någon kan hjälpa mig.
Har en Mora kran som läcker vid pilen Mora kökskran monterad på vask med synlig läckagepunkt markerad med en röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fått veta att den heter Mora term och har rätt packning för att kunna byta. Enligt instruktionerna ska det finnas en skruv eller plutt på baksidan av kranhuset för att kunna lyfta av den och sätta dit packningarna.
Någon skruv eller plutt finns inte så hur Närbild av en demonterad Mora kran vid diskbänk, med synliga packningar och tätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kan jag lossa kranhuset (efter att ha tagit bort spaken och kolven)
Törs jag sätta in en skruvmejsel och "knäppa loss den" vid pilen på första bilden?
Bifogar också en bild så ni kan se vilken sorts kran det är. Mora köksblandare med genomskinligt handtag och skruvmejsel vid baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket tacksam om någon kan berätta hur jag kan göra.
 
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
[bild]
Servicehandbok med sprängskisser:
[länk]

[media]
Hej! Tack för instruktionen. Problemet är dock att det inte finns någon skruv på min kran att lossa enl. bild 4 i instruktionen. Se min bild nr 2
B Babbeluskan skrev:
Hej alla, hoppas någon kan hjälpa mig.
Har en Mora kran som läcker vid pilen[bild]
Har fått veta att den heter Mora term och har rätt packning för att kunna byta. Enligt instruktionerna ska det finnas en skruv eller plutt på baksidan av kranhuset för att kunna lyfta av den och sätta dit packningarna.
Någon skruv eller plutt finns inte så hur [bild]
kan jag lossa kranhuset (efter att ha tagit bort spaken och kolven)
Törs jag sätta in en skruvmejsel och "knäppa loss den" vid pilen på första bilden?
Bifogar också en bild så ni kan se vilken sorts kran det är. [bild]

Mycket tacksam om någon kan berätta hur jag kan göra.
 
Krilleman
Det har du visste!

Min CAD-ritning visar "muttertaget" på den stora muttern.

:rofl::rofl:

CAD-ritning av ett "muttertag" ritad med gröna markeringar runt en vattenkranens mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det har du visste!

Min CAD-ritning visar "muttertaget" på den stora muttern.

:rofl::rofl:

[bild]
Ja den får jag loss och kan sen lyfta ur kolven. Men på bild nummer fyra på din instruktion sitter en skruv som man ska lossa med skruvmejsel. En sådan skruv finns inte på min kran
 
Krilleman
Hur ser det ut när du lyft ut kolven då?

Något måste ju hålla fast pipen!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur ser det ut när du lyft ut kolven då?

Något måste ju hålla fast pipen!
Det måste jag få återkomma om. Kranen sitter i stugan så jag kan inte skicka bild idag. Men när jag sätter in en tunn skruvmejsel i skarven där det läcker går det att bända försiktigt och det blir en aningen större springa. Därför har jag en teori om att det kanske går att knäppa loss den med lite mer kraft, men törs inte utan att veta att det är rätt sätt. Jag tänker typ som när man knäpper loss den översta hatten.
Tack för att du hjälper till:)
 
Oj, det där jätte svårt, det kan kännas fastlimmad. Smörja med WD 40 på muttern, det hjälper faktiskt, men om du har möjlighet bytt bara kranen.

Mvh Halit
 
D Skolfastigheter skrev:
Oj, det där jätte svårt, det kan kännas fastlimmad. Smörja med WD 40 på muttern, det hjälper faktiskt, men om du har möjlighet bytt bara kranen.

Mvh Halit
Hej! Det är en lösning men då behöver kranhuset också kunna lyftas upp och när det väl kommer loss så räcker det ju med byte av packning :)
 
B Babbeluskan skrev:
Det måste jag få återkomma om. Kranen sitter i stugan så jag kan inte skicka bild idag. Men när jag sätter in en tunn skruvmejsel i skarven där det läcker går det att bända försiktigt och det blir en aningen större springa. Därför har jag en teori om att det kanske går att knäppa loss den med lite mer kraft, men törs inte utan att veta att det är rätt sätt. Jag tänker typ som när man knäpper loss den översta hatten.
Tack för att du hjälper till:)
Så här ser det ut när kolven är borta
 
  • Insidan av en avlägsnad kolv i ett sanitärt rörinstallation, med synliga avlagringar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avlägsnad kolv med synliga slitage på en kökskran, uppställd på en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är packningarna bytta och kranen tät.
Värmde kranhuset med hårtorken och då gick det att lirka upp den, få loss de gamla packningarna och sätta dit de nya med armaturfett
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Snyggt!
Jag har missat dina nya bilder, men nu syns det ju att pipen hålls fast med "muttern" som jag tidigare pekat på! (y)
 
  • Gilla
Babbeluskan
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Snyggt!
Jag har missat dina nya bilder, men nu syns det ju att pipen hålls fast med "muttern" som jag tidigare pekat på! (y)
Precis, men det visste de inte på moras kundforum heller. Trägen vinner.
Stort tack för ditt engagemang
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.