Hej!

Till våren är det dags att måla om huset. Vi köpte det i somras, och behovet var redan då väldigt stort. Den gamla ägaren kan inte ha målat huset på säkert 20 år. Speciellt på de väggar som vetter mot solen är oerhört flagiga. Jag kommer alltså behöva skrapa huset ordentligt innan ny färg kommer på, och för att underlätta detta arbete kommer jag hyra en så kallad Speedheater.

Min fråga är hur stor tidsåtgång det kan vara frågan om för själva skrapningen? Ska jag hyra Speedheatern en period i streck och skrapa rubbet, eller är det idé att först skrapa typ två väggar, lämna in Speedheatern och måla, för att sedan hyra igen när det är dags att skrapa återstående?

Huset är en liten enplansvilla i Norra Ängby. Utbyggt i vinkel och en golvyta invändigt på 75 kvm.
 
Hade gjort som Du tänkt.
Skrapat en eller två väggar.
Lämnat igen den och målat
och sen tagit nästa vägg/väggar.

Speedheatern ju ganska effektiv om jag
inte minns fel.

Mvh Putte
 
På hemsidan står det 15-25 kvm per dag, inte dåligt!
 
Tack för synpunkterna!

Återrapporterar här när jag är klar.
 
köp en speedheater och sälj den när du är färdig. Finns även begagnade till bra priser. Köper du den så kan du jobba när du själv vill inte så bunden av att åka och hyra.
 
//larsu

Ja, jag börjar nog luta åt det också. Lär ju vara bra andrahandspris på dem.
 
Jag köpte en Speedheater själv, då kunde jag jobba i det tempo jag kännde för. Kostade drygt 3500:- för några år sedan. Jag kom upp i ca 1 m2/timme, en person på stockpanel.

Kan rekommendera. Den modell man köper är något mindre än hyresmodellen...

En annan viktig sak, köp den dyraste och bästa färgskrapa med de dyraste och bästa skären du kan få tag på !!!
 
Fungerar den på samma sätt som en värmepistol fast jag anntar att denna går lite fortare med? samt skonsammare mot trä?

Snålmetoden vore väl en Infravärmare med distansplattor fast det kanske inte blir samma sak=P
 
Det går att köra med värmepistol. Risken är dock att du bränner trät lättare. Dessutom har en värmepicka rätt koncentrerad stråle, så du får jobba mer.
 
Skulle alla gånger köpa speedheatern. Hyrespriserna gör att det ofta inte är lönsamt att hyra om ett arbete tar mer än någon dag.

Man får ju alltid värdera att man har maskinen kvar efter avslutat arbete.

Hyreshusen har mycket konstig prissättning, ex jag hyr bilhammare nu för 340 kr dag ett och 120 kr per efterföljande dygn. Vad motiverar en 283% högre kostnad för dygn ett??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.