Jag ska byta uppvärmning från ved till värmepump & mina första tankar var bergvärme! :)
Men när jag lysnade med grannarna så verkar alla ha långt till berg 15-25m  (dyrt):-/
Min tanke vart då jordvärme då min tomt är så att jag kan få rum med ca 450m slang & en kompis som kan gräva ( då blir det allternativet ca 40000:- billigare) :)
Huset är byggt 1949-50 enplans med källare ca 160kvm delat på övervåning & källare sen tillkommer garage på 35kvm..
Källar väggarna är isolerade utvändigt med 100mm Isodrän, 50kvm av källargolvet är urgrävt & frigolit isolerat med 200mm &golvvärme, resten av källaren har element....
Fönster i huset är 3glas & fasaden tillägs isolerad ,elementen lågtemp (vinden skall tillägs isoleras)..
Jag har tagit in offerter på thermia Diplomat Duo 8 & IVT HT Plus 9.
Thermia vill att jag lägger 450 m i en slinga!!
IVT vill att jag lägger 430 m i två slingor!!
O nu till ni som kan mer om det här en jag  ;)

#Min mark från ca 300mm är så kallad pinnmo (sandliknande) fungerar det i min mark??
#Båda leverantörerna säger att 1,20 mellan slangarna är minimum det ska hellst vara mer (jag får rum med mer slang om jag tex lägger mej på 1,5 har annars tänkt 1,8)vad är era råd?
#Om jag lägger slingorna kommer dom att få sämmre förmåga att leda värme,&blir det sättningar i marken??
#Vad tror ni om storleken på pumparna är dom för stora för min storlek på hus?
#Djupet säger Thermia 90cm IVT 80cm & det man läser på nätet 1m vad är rätt?
#Nu en svår fråga villken pump är bäst??  ::)

Tack på förhand  ;)



 
vasse skrev:
Jag ska byta uppvärmning från ved till värmepump & mina första tankar var bergvärme! :)
Men när jag lysnade med grannarna så verkar alla ha långt till berg 15-25m  (dyrt):-/
Min tanke vart då jordvärme då min tomt är så att jag kan få rum med ca 450m slang & en kompis som kan gräva ( då blir det allternativet ca 40000:- billigare) :)
Huset är byggt 1949-50 enplans med källare ca 160kvm delat på övervåning & källare sen tillkommer garage på 35kvm..
Källar väggarna är isolerade utvändigt med 100mm Isodrän, 50kvm av källargolvet är urgrävt & frigolit isolerat med 200mm &golvvärme, resten av källaren har element....
Fönster i huset är 3glas & fasaden tillägs isolerad ,elementen lågtemp (vinden skall tillägs isoleras)..
Jag har tagit in offerter på thermia Diplomat Duo 8 & IVT HT Plus 9.
Thermia vill att jag lägger 450 m i en slinga!!Hej!!...är själv en amatör på detta området & ska själv byta till värmepump,men vet inte till vilken.....vill bara säga att man märker hur pass olika installatörer för samma fabrikat säger om nergrävning av slang.Vi hade IVT här och dom sa att dom grävde ner med en 1m skopa och la slang i ytterkant fram & tillbaka och då har vi också sandjord.Däremot sa dom att dom la ner den på 1m djup och kompenserade med att lägga 425-450m slang istället för 400.Thermia sa 1,5m mellan slangarna (på IVT så blir det ju inte mer än 90cm i bästa fall) & på 1m djup samt 400m slang.
IVT vill att jag lägger 430 m i två slingor!!
O nu till ni som kan mer om det här en jag  ;)

#Min mark från ca 300mm är så kallad pinnmo (sandliknande) fungerar det i min mark??
#Båda leverantörerna säger att 1,20 mellan slangarna är minimum det ska hellst vara mer (jag får rum med mer slang om jag tex lägger mej på 1,5 har annars tänkt 1,8)vad är era råd?
#Om jag lägger slingorna kommer dom att få sämmre förmåga att leda värme,&blir det sättningar i marken??
#Vad tror ni om storleken på pumparna är dom för stora för min storlek på hus?
#Djupet säger Thermia 90cm IVT 80cm & det man läser på nätet 1m vad är rätt?
#Nu en svår fråga villken pump är bäst??  ::)

Tack på förhand  ;)
 
nähä...svaret kom inte med >:(...installatörerna säger olika.IVT sa här att dom la ner på 1m djup men grävde med en 1m skopa & la slangen i ytterkant fram och tillbaka.Då blir avståndet mellan slangen i bästa fall 90cm.Sen kompenserade dom det med att lägga 425-450m istället för 400m.Thermia sa 1,5m mellan slang och på 1m djup och då ska tilläggas att vi också har sandjord.
 
Hej peter! Hur fungerar din anlägning vad får du ur marken (vilka grader) , hur ofta slår tillsats värmen på ?
Hur stort är ditt hus?
 
vilket djup du ska lägga slingorna på beror på var du bor. ligger slingan för grunt, så kyls den fortare av utomhus tempraturen vintertid, ligger den för djupt, så värms den dåligt av utomhustempraturen sommartid.

förr sa man att man skulle ha minst 1m mellan slingorna, men nu när pumparna är efektivare, så tar dom mer värme ur backen & man har ökat avstånder, så nu vill man ha 1,5 (men 1m funkar fortfarande) bara det att du bör kompensera med längre markslinga, för det är ju trotsallt den totala markytan som räknas.

har du för kort markslinga, eller att slingorna ligger för tätt, så kan du få sättningar i marken, men normalt märks ingenting.

vilkens storlek på pump du ska ha beror på hur mycke energi huset kräver, kan du gissa hur mpnga kW huset drar i värme & varmvatten & vilken toppeffekt som krävs?
 
Tack för svar CarMan hur är det med sandjord (pinnmo) bra dåligt?
Jag bor i Vingåker ligger mellan Örebro & Katrineholm villket djup ska man ha där & tror du/ni att det är bra om man lägger sig på 1.5m &försöker tränga in så mycket slang som möjligt??
Mvh Vasse
 
Jag bor i katrineholm !

att gräva ner jordvärmeslingor är förhålandevis billigt, så det är bara till fördel att gräva ner så mycke slang som mäjligt.
dock så ska du inte överskrida 400m i en slinga, då cirkulationspumpen inte orkar får tilräckligt flöde då.
så om man ska ha längre så lägger man det i 2 slingor, alltså 2 stycken slingor på 300 meter vardera, blir ju 600 m totalt. slingorna paralellkopplas & bör vara lika långa.

man kan ha 3 & fryra slingor med, bara ingen slinga ensamt överskrider 400m.

det här med olika jord arter kan jag inte, men generelt så är ju lutf inte bra & vatten är bra. så man vill ha nått som är fuktigt, alltså inte singel ;-)

har man någon av dom jordarter som inehåller mindre energi, så kompenseras det med att ha längre markslinga.

jag gissar på att du ska ha markslingan på 90-100 cm
 
Tack CarMan för bra svar du verkar insatt!! :)
Vet du eller någon annan något om hur nära man kan lägga sig tex plintar med slingan (kan man isolera mellan slang & plint)??

Sen till en annan fråga , var bör man placera värmepumpen (tex yttervägg) skall ha gillestuga i rummet in till (ca 22cm stenvägg mellan rummen) :-?
Mvh vasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.