Hej! Jag håller på att förbereda ett nytt badrum i något som tidigare varit en ekonomibyggnad. Jag bor där med sambo och dotter medans vi spara och planerar inför att bygga ett eget hus. Planen är att kanske bo här i ca 2 år så därför vill jag inte plöja in 100.000kr i projektet utan bara så att vi får nått funktionellt. Byggåret är ca 1998 och grunden är platta på mark 100mm med kantelement i cellplast. Jag har väl en ide om hur det skulle kunna lösas men är inte säker på att den nödvändigtvis är det bästa. Yttermåttet är ca 2 x 1,8m. Vi har valt att sätta in en separett i stället för vattentoalett.

Ritning av ett badrumsplan med dusch, separett, handfat och skötbord, markerade avlopps- och vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fundering är främst kring hur man löser vatten och avlopp på bästa sätt. Min tanke är att borra upp ett hål till golvbrunn mitt under duschkabinen och sedan gräva mig in under plattan utifrån. Jag tänker att jag får borra med lite övermått för att sedan kunna gjuta igen runt golvbrunnen.

3D-skiss av ett planerat badrumsprojekt med markerade vatten och avloppsanslutningar samt befintlig PEM-slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag hittade den gamla K-ritningen och det verkar ju ganska väl-armerat så jag antar att man får satsa på att hyra ett kärnborr på någon hyrfirma?
Ritning av sektion A med detaljer för en byggnadsgrund, inklusive mått och material som LECA-block och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina frågor:

Kan jag ta upp vattnet på samma sätt? D.V.S genom att borra upp ett hål och dra in PEM slang från den befintliga matningen > in under plattan > upp genom golvet? (Jag kommer inte att förhålla mig slaviskt till säkert vatten, det viktigaste är att det funkar och håller). Är det ok att ta upp tappvatten genom golvets tätskikt?

Min tanke är att koppla avloppet från handfatet med ett 50mm rör in under duschkabinen och koppla på samma golvbrunn funkar det eller borde jag försöka fixa ett separat rör i plattan för handfatet?

Är det mer rationellt att hyra en bilmaskin och ta upp ett rejält hål och jobba uppifrån? Det borde väl bli svårt med all armering , försvaga plattan och bli rätt så grisigt eller är det bara jag som är lite feg? Några erfarenheter?

Jag har också funderat på att flytta dörren till toaletten lite så att jag kan få plats med handfat mitt emot toaletten. Hur gör jag i så fall med avloppet? Kan jag dra det med fall på väggen ned in under duschkabinen? Jag tror inte att det blir så lätt att gräva sig in 2 meter in under plattan till ett borrat hål... Eller borde jag bila upp golvet? Går det att göra med all armering?

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Pellepär
  • Laddar…
Hjälp?
 
Armeringsnätet i plattan är bara där för att förhindra sprickbildning i samband med gjutning. Kantbalken är dock bärande och i ditt fall hade jag grävt in avloppet och vattnet under den och isolerat vattenledningen. Sedan hade jag sågat upp spår med en motorkap och bilat upp plattan där avloppet ska gå. Det snyggaste är såklart att gå upp med slangen från vattnet i en innervägg och sätta ett fördelarskåp eller koppla under handfatet.
 
  • Gilla
Raufus
  • Laddar…
Men är det inte svårt att ta sig igenom armeringsnätet med bilmaskinen? Eller kapar man det först med kapen?
 
R Raufus skrev:
Men är det inte svårt att ta sig igenom armeringsnätet med bilmaskinen? Eller kapar man det först med kapen?
Lättast är att kapa två spår med motorkap där rören ska ligga, sedan knackar man sönder betongen mellan spåren och bär ut. När man ska gjuta igen det hela kan man gjuta med eps-betong som har kortare uttorningstid än vanlig betong för att snabbare kunna lägga golv.
 
Nu är jag färdig med väggarna till rummet och har handgrävt för avloppet utvändigt det börjar närma sig att ta tag i att knacka sig igenom plattan. Jag lutar åt att följa ditt råd att knacka mig ner i plattan. Det blir många verktyg att hyra om jag nu skall ha en kap, en kärnborr och nån typ av bilningsmaskin men det är väl så det är.

Det funkar inte med en stor vinkelslip i stället för motorkap? Vore ju skönt att slippa avgaserna inomhus.

Sedan funderar jag på om det behövs vatten till en kärnborr? I så fall behöver jag hindra det från att rinna ut i väggar och golv på nått smart sätt. Funderar på sådana tätningslister som är till flytspackling, håller de även för vatten?

Har även grubblat på det här med EPS. Är det sådan betong med tillsats av celplastkulor? hur länge skall man räkna med att uttorkning tar? kan man sätta in luftavfuktare efter ett par dagar när betongen brunnit?

Jag är rätt haj på allt som har med trä att göra men rätt kass på allt annat inser jag nu =/
 
  • Hörn av rum med nylagda trägolv och OSB-väggar, toaletthjälpmedel på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålade väggar i ett rum med trägolv och en öppen dörr som leder till en toalett, bredvid ett brunt träskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Raufus skrev:
Nu är jag färdig med väggarna till rummet och har handgrävt för avloppet utvändigt det börjar närma sig att ta tag i att knacka sig igenom plattan. Jag lutar åt att följa ditt råd att knacka mig ner i plattan. Det blir många verktyg att hyra om jag nu skall ha en kap, en kärnborr och nån typ av bilningsmaskin men det är väl så det är.

Det funkar inte med en stor vinkelslip i stället för motorkap? Vore ju skönt att slippa avgaserna inomhus.

Sedan funderar jag på om det behövs vatten till en kärnborr? I så fall behöver jag hindra det från att rinna ut i väggar och golv på nått smart sätt. Funderar på sådana tätningslister som är till flytspackling, håller de även för vatten?

Har även grubblat på det här med EPS. Är det sådan betong med tillsats av celplastkulor? hur länge skall man räkna med att uttorkning tar? kan man sätta in luftavfuktare efter ett par dagar när betongen brunnit?

Jag är rätt haj på allt som har med trä att göra men rätt kass på allt annat inser jag nu =/
Det finns elektriska kapmaskiner :)

Avstängningslister och våtdammsugare är en bra kombination, eller bara ett par handdukar och våtdammsugare. Jag har en Kärcher WD 6 grovdammsugare som fungerar alldeles utmärkt till att suga vatten med.

EPS betong torkar på ungefär ett dygn, för att få ett slitstarkt ytskikt flytspacklar man sedan ovanpå. Med andra ord kan man efter ett par dagar ha ett färdigt ytskikt igen. EPS betong är som namnet antyder, betong med cellplastkulor.
 
Blev klar med ett annat projekt en dag tidigare så nu fick jag fredagen fri. Har varit på renta och hyrt en elektriskt kap och en bilningsmaskin. Jag skippade faktiskt kärnborren då det kostade nästan 1500 för en dag. Jag tänker att jag kanske kan behöva bila lite mer men jag har den ju hela helgen så det gör inte så mycket. Återkommer med bilder imorgon. :seenoevil:
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
R Raufus skrev:
Blev klar med ett annat projekt en dag tidigare så nu fick jag fredagen fri. Har varit på renta och hyrt en elektriskt kap och en bilningsmaskin. Jag skippade faktiskt kärnborren då det kostade nästan 1500 för en dag. Jag tänker att jag kanske kan behöva bila lite mer men jag har den ju hela helgen så det gör inte så mycket. Återkommer med bilder imorgon. :seenoevil:
Ska du ändå kapa och bila sönder plattan är kärnborren en onödig kostnad.
 
Sådärja nu vart det färdigt. Gick ju väldigt bra i slutändan.

Jag lade ut avloppet på golvet och ritade med ca en tum i mån på alla sidor. Sedan hyrde jag en elsåg med bra utsug och sågade efter linjerna. Det blev ruskigt varmt och svettigg i ett så litet utrymme med dammsugare och såg på totalt 2-3kw i ett par timmar. Dammigt blev det också, knappt att jag såg skorna när jag bilade så tur att jag hade en bra mask och en sån där dammport med dragkedja som jag kunde tejpa upp.

När den gamla betongen var borta så skar jag upp ett hål ned igenom cellplasten och grävde mig dit utifrån.

Jag använde ett 25mm spiralborr på högt varv för att "fräsa" ned ett spår i cellplast så att jag kunde dra vattnet under avloppet. Sedan justerade jag in avloppet med en laser och karvade ur/la under frigolit samt fixerade med ett par spikar som jag borrade in i sidan på betongen och böjde ned över rören för att hindra avloppsrören från att flyta upp. Jag fyllde upp med singel inifrån för att komma åt bättre och sedan tätade jag runt avloppet genom att mosa tillbaka cellplast bitar tills jag kom upp till betongnivån.

Gjutningen gick fint förutom att bruket var lite stabbigt först. Det var nog lite snålt med vatten i anvisningen. Det resulterade i att det var lite svårt att få in betong under golvbrunnen men det gick hyfsat. Om det nu blev nått litet hålrum så tänker jag att flytspaclet borde fylla upp. Jag körde faktist på weber grovbetonc efter rekomendation av en duktig murare jag känner. Han påpekade att epsen behöver täckas med flytspackel efter redan nått dygn och det känndes lite för stressigt.

Så nu får betongen en vecka på sig att brinna innan jag flytspacklar nästa helg för att sedan börja med tätskikt om två veckor. Jag har dock tyvärr insett att jag måste fräsa ned färgen för att flytspacklet skall få bra fäste. Så dammporten får sitta kvar ett tag till..

Utskurna linjer på ett golv markerar där avloppet ska installeras, med siffror noterade för mätningar och en sko synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat avloppsrör i betonggolv med märkningar och uppskuren cellplast, intill dammsugare och skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppsrör installerat i urgröpt utrymme med synlig cellplast och grundfärgat golv runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade avloppsrör i golv med singel och cellplast, redskap och avfall synligt kring installationsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat avlopp i golv med betong, verktyg, och utsågad cellplast synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nyinstallerat avloppsrör i betonggolv med synlig cellplast och arbetsmaterial såsom hink och laserlängs vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat avlopp i betonggolv med verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.