Sitter och skissar på hur min uteplats kommer se ut i framtiden. Det höga trallgolvet är befintligt. Det låga trädäcket, uterummet till vänster samt även en förlängning av garaget till höger är ännu inte gjorda.

Jag är väl inte riktigt nöjd med hur det ser ut när jag skissar på det så tänkte lämna ordet fritt till er här på forumet att komma med ris och ros.

Skiss av en framtida uteplats med högt trallgolv, omgivet av husfasader och planerat lågt trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är syftet med den där plattformen/vinklade trappan? Det stjäl ju en hel del yta från den nedre däcket och känns som att den blir en del onödigt spring för att t.ex ta sig från altandörren till den högra hörnan.
Skulle det inta bara vara bättre med två trappsteg ner från det högre däcket till det nedre? Trappstegen skulle kunna sträcka sig hela vägen från staketets ände och in till husväggen (eller nästan ändå in iaf, berende på vad den där ljusblå rektangeln är(?) ) Trappan han ju ändå ha en svängd ände vid staketet om man vill "diagonala" från trädgården och upp
 
Varför en lägre del med trappa&räcke mellan dem istället för att bygga ett helt däck på samma höjd (den högre) och sedan trappa ner från den?

*Edit, ser ut att vara något skissat på fasaden som eventuellt är i vägen för en sådan lösning?
 
Det är en dörr in till garaget som kommer matcha med det låga däcket så grillen kan åka in och ut. Dessutom ser ni den ljusa fyrkanten i bakänden som är ett källarfönster. Avståndet från baksida trapp till fasad är så jag får in min grill där på längden.
 
Alright.
Men det känns fortfarande som rätt många onödiga svängar för att ta sig från köket eller från matgruppen ner till grillen. Jag skulle nog ha föredragit att ändå ha en rak trappa utan plattformen och istället vrida upp grillen mot husväggen alternativt mot garageväggen.
 
S Stuff skrev:
Alright.
Men det känns fortfarande som rätt många onödiga svängar för att ta sig från köket eller från matgruppen ner till grillen. Jag skulle nog ha föredragit att ändå ha en rak trappa utan plattformen och istället vrida upp grillen mot husväggen alternativt mot garageväggen.
Menar du såhär?
3D-rendering av ett terrassbygge med trägolv, räcke och möbler utanför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H huggan skrev:
Menar du såhär?
Ja precis. Men jag såg framför mig att trappan kunde bli ännu bredare, dvs sträcker sig ännu närmare källarfönstret. Grillen får du hitta en annan plats för :p
 
Ska fundera lite men tror det blir något av de två alternativen. vet inte varför jag skulle ha en så stor plattform när det ändå är så liten nivåskillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.