Har en liten trång toalett mot yttervägg i sommarstugan som behöver lite mer isolering och funderar på att byta spånskivan till en xps 20 mm när jag ändå renoverar. Lägger då samtidigt in saknad isolering (mineralull) mellan reglar. Blir då mest isolering för utrymnet som finns.

Frågan är om xps-skivan duger som innervägg, med lite spackel för utjämning av armeringsnätet?

Om jag vill skruva upp nåt i den porösa cellplasten, funkar plugg eller måste en träskiva sättas bakom/utanpå?
 
Nej, det funkar inte med XPS som ytskikt, åtminstone inte om du inte är beredd att det blir märken av minsta armbåge eller något hårdare som slås/trycks in i väggen.

Vad armeringsnätet har med saken att göra förstår jag dock inte. Var har du armeringsnät?
 
  • Gilla
PH72
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Nej, det funkar inte med XPS som ytskikt, åtminstone inte om du inte är beredd att det blir märken av minsta armbåge eller något hårdare som slås/trycks in i väggen.

Vad armeringsnätet har med saken att göra förstår jag dock inte. Var har du armeringsnät?
Såg beskrivning nånstans att skivorna har "armering" på utsida som förstärkning. Även sett nån variant med detta. Hittar dock inte nu.
 
Ja, fast det är ingen skiva att ha som ytskikt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, fast det är ingen skiva att ha som ytskikt.
Den är dock utmärkt att kakla på. Inte sugen på att slänga upp kakel?
 
  • Gilla
PH72
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Den är dock utmärkt att kakla på. Inte sugen på att slänga upp kakel?
Bra idé! Tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.