Ska dra upp vatten till handdukstork.

Alt1:
Skarva på nya pex och dra upp och ut genom vägg.

Alt2:
Lämna stålrören som de är i golvet, kapa dem över golv, gänga och gå på med utanpåliggande kromade rör.

Vad tycker ni?
 
  • Stålrör som sticker upp från ett golvs reglar bredvid PEX-rör och elektriska kablar i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut, visst är det inte den lösningen man eftersträvar men omständigheterna i din installation tillåter inte mycket annat.
 
  • Gilla
jaeger77
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
Absolut, visst är det inte den lösningen man eftersträvar men omständigheterna i din installation tillåter inte mycket annat.

Nu har ett tredje alternativ uppenbarat sig.
Jag går på med stålrör av samma dimension i t-kopplingarna och drar upp dem i väggen och skarvar till pex i vägg. Gör en liten låda och en inspektionslucka på andra sidan vägg (sovrum).

Vad tror du?
 
  • Ett öppnat golv där rörinstallationer syns, med t-kopplingar och väggmontage i förberedelse för rördragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är så jäkla nojig med att ha kopplingar i golvet, men det kanske är ok.

Kanske ska dra el till torken istället och köra på elpatron.. Hade ju varit smäckert med både vatten och el iofs..

Det har kokat ner till följande alternativ:

1. Skarva på alupex i golv, gå upp och ut genom vägg.
2. Lämna befintliga rör som de är, kapa dem över golv och gå på med utanpåliggande kromade rör .
3. Plugga rören i golvet och dra fram el och köra med elpatron istället.
4. Kombination av 1 eller 2 och el.
 
Redigerat:
Men även om du byter till el. Måste du inte plugga rören i golvet då? I så fall har du ju en koppling där iallafall.
 
Krilleman
  • Gilla
  • Wow
-MH- och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men även om du byter till el. Måste du inte plugga rören i golvet då? I så fall har du ju en koppling där iallafall.
Jo förvisso men det blir ju gängad plugg med lin, känns rätt riskfritt.

Vad jag är lite villrådig om är hur tillförlitlig en PEX-koppling är, särskilt när den ligger dolt. Men vad jag har förstått nu, så är det helt ok att göra så.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Skarva värmesystem får man göra. Det är en begränsad mängd vatten i systemet.

Provtryck skarven ordentligt bara så ska det gå fint att bygga in.

Står även nämnt i nya säkervatten som kom vid årsskiftet på sidan 37.
[länk]
[bild]
Japp, får bli så(y).. Kommer nog även montera elpatron.
Utrustning för att provtrycka har jag ju inte, men man kan ju dra upp trycket i 3 bar och låta det stå ett par dagar kanske? Eller finns det nåt annat sätt?
 
Vad är ett fördelarrör om inte en fog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.