Vi håller på att planera ett nytt kök och kökstillverkaren frågade vilken mikrovågsugn vi planerar ha. Den ska nämligen gå in i ett högskåp, visserligen bara stå på en hylla bakom skåpluckan, men den ska få plats.

Vi använder bara mikron för att tina, värma mat och poppa popcorn, så vi behöver inget märkvärdigt.

Jag tittade på den här från Whirlpool som är bäst i test hos Råd & Rön. Den har ingen roterande tallrik. Spelar det någon roll?

Whirlpool MWF 420 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3765157

Är det någon som har erfarenhet av den mikron?
 
MultiMan
Jag köpte en modell med exakt samma utseende när CO hade rea (999kr) för 3 år sedan eller något liknande, 2 st t o m. https://www.clasohlson.com/se/Mikrovågsugn-med-grill,-Whirlpool-ExtraSpace-MWF-421/p/44-2970-2

Den hade grill också. Båda två har fungerat över förväntan och jag är klart nöjd, Jag gick från en dyr Panasonic med roterande tallrik och supersnabb tining och det är det enda som är sämre, Den nya ugnen är långsammare på att tina. En bra sak är att botten är helt slät och förseglad och lätt att rengöra om något kokar över. Tror även ugnen har särskilt rengöringsprogram där man ska ställa in en bytta vatten, men har inte använt det.

Popcorn fungerar utmärkt, laga mat utmärkt och även tina går bra men där är Panasonic och även Whirlpools bästa modeller snabbare (finns Whirlpool utan roterande platta men med dubbla kanoner som möjliggör bättre prestanda). Är supersnabb tining viktigt så måste du läsa på noga då det var klart besvärligt att reda ut vad som gällde i verkliga prestanda, bakom de fina reklamtexterna. En sådan snabbtinande ugn kostade 3 ggr så mycket vid det tillfället.

Edit: Grillen är bra till ex frysta pajer, men det tar rätt lång tid ändå eftersom mikrovågorna inte kör samtidigt, troligen pga effektbegränsning, så ytan blir bättre men tar längre tid än vad man väntar sig. Äter inte mycket paj men vill minnas att en Dafgård tog runt 10 minuter att bli mikrogrillad.

Ugnen värmer förvånansvärt jämn trots avsaknaden av roterande tallrik, men inte förvånande efter som Philips (numera Whirlpool) redan på 1980-talet hade mycket bra ugnar utan rotation, med deras särskilda mikrovågsspridare som roterar istället för tallriken och fördelar effekten. Denna har samma. Då tillverkades den även i en fabrik i Norrköping och man fick med en hel Arabia-servis på köpet eftersom jag tror de hade köpt den fabriken då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS
Vi har haft två Philips/Whirlpool och varit mycket nöjda. Först en 40 cm kub (som gick vidare till en släkting som använde den sporadiskt i 15 år) och sen från mitten av 90-talet en fristående 60 cm bred modell som fortfarande fungerar alldeles utmärkt fast den har använts mycket under åren. (Arabia-servisen som kom med den ena sålde vi så det blev en billig mikro.)

Det kan vara bra att läsa manualen i förväg så att man vet att man förstår sig på den och tycker att hanteringen verkar rättfram.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tittade på den här från Whirlpool som är bäst i test hos Råd & Rön. Den har ingen roterande tallrik. Spelar det någon roll?
Eftersom den får bra testbetyg så har de löst problemet med jämn uppvärmning på något annat sätt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack så mycket!
 
En sak att tänka på för placering i köket kan vara att microugnar alltid har vänsterhängd dörr (iallafall alla jag sett).
Med undantag för de som är hängda i underkant.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Klart en bra micro, med whirlpools "fullflat" så dimper microvågorna ner tätare och således ersätter det den roterande tallriken.

Brasklapp dock att micron du tittar på är ej byggd för att användas i trånga utrymmen. Ska mycket till för att det ska börja brinna, men kort livslängd får du räkna med.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Brasklapp dock att micron du tittar på är ej byggd för att användas i trånga utrymmen. Ska mycket till för att det ska börja brinna, men kort livslängd får du räkna med.
Det var ju inte bra. Har du kanske tips på en annan bra mikro?
 
Nja alla "vanliga" vill ha ca 10cm luft på sidab (hängslen och livrem från tillverkarna). Alternstivet är ju inbyggnadsmodeller som är anpassade för placeringen.

Kör på er tänkta ide, och ha koll när den används (vilket man har ändå).

Är väldigt vanligt med placering som ni har tänkt er och olycksfall får man googla länge efter för att finna något.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ok, tack!
 
Kan inte rekommendera någon modell, men däremot avråda från Siemens inbyggnasmodeller. Ingick en i köket när vi köpte huset. Blir så frustrerad över hur ologiskt användargränssnittet är varje gång jag ska använda den. Lång historia kort, involverar mängder med knapptryck och snurrande på vred för att sätta igång den på full effekt i några minuter.
Där trodde jag att Siemens bara hade en dålig dag och fixade det till nästa generations microvågsungnar, men icke, på jobbet, i det nya kontoret, så har de installerat den uppdaterade versionen. I denna version så har de tagit bort nästan alla knappar. Istället sker allt via två knappar, ett vred och en display. Så nu måste du navigera i ett ologiskt menyträd med hjälp av vredet och soft-knapparna. Som grädde på moset så har de gjort micron så intelligent att det tar 10 sekunder för den att starta innan man kan göra val i menyn! Så nu blir jag nästan lycklig när jag använder vår där hemma :crysmile:

TL.TR. Undvik Siemens, och testa en faktisk micro så att ni får en känsla för hur smidig den är för att ställa in tid och effekt!
 
Då hoppar vi Siemens! När Multiman och BirgitS nämnde Arabiaservisen så ringde det en klocka efter ett tag. En sådan hade min bror skaffat till sommarstugan, där vi också har servisen. Så den har jag ju testat och tycker är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.