Hej!

Jag har en innerdörr som ska målas om och då vill jag ha den björkådrad som den ursprungligen var. Jag hittade ett recept på Gysinges sida (https://www.gysinge.com/article/1087/lasyr-&-patinering) men jag förstår ärligt talat inte hur jag ska blanda. Gysinges färdiga produkter tillhandahålls dessvärre inte för tillfället. Den lasyrolja som omnämns i receptet går inte heller att köpa.

Finns det något annat recept att använda sig av? Jag vore väldigt tacksam för alla tips.

I huset finns en bortglömd insida av en dörr där björkådringen finns kvar. Jag bifogar en bild så att ni förstår ungefär hur jag vill att det ska se ut.
 
  • Innerdörr med björkådring klar för ommålning, delvis ramad av vit dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danilodi skrev:
Hej!

Jag har en innerdörr som ska målas om och då vill jag ha den björkådrad som den ursprungligen var. Jag hittade ett recept på Gysinges sida ([länk]) men jag förstår ärligt talat inte hur jag ska blanda. Gysinges färdiga produkter tillhandahålls dessvärre inte för tillfället. Den lasyrolja som omnämns i receptet går inte heller att köpa.

Finns det något annat recept att använda sig av? Jag vore väldigt tacksam för alla tips.

I huset finns en bortglömd insida av en dörr där björkådringen finns kvar. Jag bifogar en bild så att ni förstår ungefär hur jag vill att det ska se ut.
Så konstigt är det väl inte? De ger ju två exempel för hur du kan blanda lasyren, en där de utgår från färdig färg och en där de utgår från pigment och lasyrolja (du måste ju inte köpa dessa från Gysinge om du inte vill, Ottoson kommer upp om du googlar).

Eller är det grundfärgen du undrar över? Under Lasyr och fernissa https://www.gysinge.com/categories/882/lasyr-och-fernissa finns matt linoljefärg gul listad som grund, passar bra med beskrivningen tunn och matt. (Tunnar du en linoljefärg med lacknafta eller terpentin blir den tunn och matt).
 
H hapazard skrev:
Så konstigt är det väl inte? De ger ju två exempel för hur du kan blanda lasyren, en där de utgår från färdig färg och en där de utgår från pigment och lasyrolja (du måste ju inte köpa dessa från Gysinge om du inte vill, Ottoson kommer upp om du googlar).

Eller är det grundfärgen du undrar över? Under Lasyr och fernissa [länk] finns matt linoljefärg gul listad som grund, passar bra med beskrivningen tunn och matt. (Tunnar du en linoljefärg med lacknafta eller terpentin blir den tunn och matt).
Precis, det är grundfärgen som jag undrar över. Matt järnoxidgul färg lyckas jag inte hitta någonstans, och Gysinges tillhandahåller inte matt linoljefärg av någon anledning. Går även den att blanda själv eller har någon något annat recept?

Och vad gäller själva grundfärgen hade det ju varit smidigt att hitta en färg med dessa proportioner guldockra/terra/grön umbra att bara kunna blanda med terpentin och linolja, men jag gissar att det inte finns.
 
Ah, det går inte att köpa för de har inte i lager på Gysinge. Ottoson har dock matt linoljefärg i flera kulörer så du kan ju matcha.
 
Tack för tipset!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.