har ritat och ritat och det här är det bästa jag kommer fram till, någon som har några idéer att komma med?
 
  • 55kvadrat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Badrumsdörrar brukar gå utåt och sovrumsdörrar inåt !!
Varför vet jag inte riktigt, och jag skulle personligen kunna bryta mot den regeln om jag tyckte mig vinna ngt på det...
Men i ditt fall får personen som sitter på toa knäskålarna sönderslagna om han glömmer att låsa... =)

Badrum och kök på varsin sida av huset garanterar lite dyrare och besvärligare V/A-dragning.

Men det här väl ett ombyggnadsförslag av ert nuvarande hus?
Jag skulle gärna se hur det ser ut nu, om det finns några trevliga genvägar man kan upptäcka!
 
hmm...ok, ska försöka rita upp hur det ser ut idag...
 
så här ser det ungefär ut... måtten blev lite konstiga pga hastigt gjort...

det lilla L formade utrymmet är ducsh och toa

den lilla vägge i vardagsrummet är "hundrum"
 
  • 55kvadratnu.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Kändes litet för att vara 55 kvm. Vårat lilla hus va 48 (byggt ut lite) men känns större. Vi har iof kök & v-rum som hänger samman och badrum å sovrum gränsar till varandra (Luddigt??)
 
Anna_Robban skrev:
Kändes litet för att vara 55 kvm. Vårat lilla hus va 48 (byggt ut lite) men känns större. Vi har iof kök & v-rum som hänger samman och badrum å sovrum gränsar till varandra (Luddigt??)
hmm...ok.. det kanske är mindre, det är baserat på en hastig (slarvig?) mätning i höstas av huset utvändigt...
 
A
Ska ni bygga ut hallen också? Kändes mer naturligt att komma in rakt fram i frn men det beror ju på hur tomten är. Kan inte kök & badrum byta plats?(på den nya ritningen) Kändes konstigt att ha badrummet så långt bort. tänk ibland när man kommer hem och är jätte nödig. Då är det skönt att slippa springa igenom hela huset..
 
Anna_Robban skrev:
Ska ni bygga ut hallen också? Kändes mer naturligt att komma in rakt fram i frn men det beror ju på hur tomten är. Kan inte kök & badrum byta plats?(på den nya ritningen) Kändes konstigt att ha badrummet så långt bort. tänk ibland när man kommer hem och är jätte nödig. Då är det skönt att slippa springa igenom hela huset..
ja hallen... bygger man ut den så kan man ha kläder och skor där istället för mitt i huset tänkte jag...

att byta plats på kök och badrum vette sjutton, förhoppningen är ju att såsmånimgom kunna bygga ut mer i framtiden och då blir det på den gavlen som kök/sovrum är på idag..
Annars så håller jag med om att badrummet skulle ligga närmre... men jag vette sjutton hur jag ska få till det...
 
Kom på en idé.
Gå in på IKEAs varuhus och se planlösningarna de har på sina "provrum".
Såg något på 55m² och det kändes större än det var.
 
Kan du inte visa en idéskiss på hu du tänkt den framtida utbyggnaden så man ser att man inte tänker i fel banor när man funderar över planlösningen.

Jag tror att det vore bättre förrymd känslan om badrummet kom där hundrummet är nu. Då får man en sammanhängande umgängesyta med möjlighet att duka ett större festbord och dessutom får man toan direkt vid sovrum och hall.
Men du har på ritningen det stora fönstre i hundrummet så det blir kanske en mer omfattande ombyggnad att göra så?
Badrummet blir på det viset mer avlångt och kanske inte lika trevligt men jag tror att fördelarna överväger. Bra också att kunna ta in leriga tassar direkt till badrummet när man kommer utifrån.
 
cian skrev:
Jag tror att det vore bättre förrymd känslan om badrummet kom där hundrummet är nu. Då får man en sammanhängande umgängesyta med möjlighet att duka ett större festbord och dessutom får man toan direkt vid sovrum och hall.
Men du har på ritningen det stora fönstre i hundrummet så det blir kanske en mer omfattande ombyggnad att göra så?
Badrummet blir på det viset mer avlångt och kanske inte lika trevligt men jag tror att fördelarna överväger. Bra också att kunna ta in leriga tassar direkt till badrummet när man kommer utifrån.

sant mycket sant!! men jag ska försöka hinna med att rita hur utbyggnaden är tänkt, tanken var nämligen att kunna omvandla det lilla vardagsrummet då till ett sovrum och att utbyggnaden som skulle ligga vid kök/sovrum skulle bli ett nytt vardagsrum...hmm...en skiss vore bäst... ska se om jag hinner handskissa en idag!
 
Mikael_L skrev:
Badrumsdörrar brukar gå utåt och sovrumsdörrar inåt !!
Varför vet jag inte riktigt, och jag skulle personligen kunna bryta mot den regeln om jag tyckte mig vinna ngt på det...
Våtrumströskeln gör att badrumsdörren måste gå utåt. Sovrummet kan väl vara vilket som.
Annars är skjutdörrar ett tips. Tar mindre plats.
 
ok, har nu skissat lite i paint... blev dålig kvalité men jag hoppas det framgår vad jag önskar göra..

Steg ett skulle vara att bygga till huset direkt med ca 21 kvm, då skulle sovrumet få offras och bli större kök, vardagsrummet skulle då ligga i del 1 och där det var tidigare blir det sovrum.
Sedan kommer steg 2 och 3, det skulle vara en "garagetillbyggnad" fast med två sovrum i på ca 20 kvm den med den får ju dock inte sitta ihop med huset så därför kommer del 3 ~hallen att förlängas och bli satt där emellan... kommer bli en lång korridor runt allt men men... ungefär så ser önskemålen ut...
innan man ens skulle vara i närheten av det här har det väl hunnit gå 10 år...
 
  • 55kvadratplus.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer få ett jättefint umgängesutrymme med utbyggnad 1.

Jag tycker att mitt förslag på badrumsplacering blir bra även i detta fall.
Hur har du det med fönster, finns det inget fönster där vardagsrummet skulle hamna om man byggde på detta vis?
 
cian skrev:
Du kommer få ett jättefint umgängesutrymme med utbyggnad 1.

Jag tycker att mitt förslag på badrumsplacering blir bra även i detta fall.
Hur har du det med fönster, finns det inget fönster där vardagsrummet skulle hamna om man byggde på detta vis?
jo det finns fönster där också, jo jag håller nog med dig, det kommer bli lite större arbete med att flytta badrumet totalt men det blir nog bäst i längden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.