Jag var på visning av ett hus och lyckades ta mig upp på vinden för att se hur taket såg ut.
Taket är i plåt men hade inget råspont eller undertak över huvud taget. Är det en vanligt förekommande byggteknik? Känns som att det är ganska riskabelt om det blir hål i plåten och börjar regna in. Och hur blir det med kondens?

YQx8220.jpg

Är det någon som har en liknande lösning på sitt tak?
 
Ingen bygger ett hus på så sätt idag. Möjligen en ladugård eller maskinhall :(
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Det där är riktigt fusk.
Det är stor risk att få ganska stora mängder kondensvatten som kan droppa ner i isoleringen/konstruktionen varje dygn.

En brasklapp dock. Det skulle kunna vara så att plåten vi ser är klädd på insidan med en s.k. kondensfilt. Det finns nämligen plåttillverkare som erbjuder detta som tillval, det är dock främst tänkt att användas i välventilerade maskinhallar, uthus och dylikt.
Även om plåten på bilden är belagd med sk kondensfilt så bör man inte bygga med den lösningen i ett bostadshus.
 
Skulle kunna vara råspont, duk och ny plåt ovanför det där också. Om gamla ägaren inte orkat ta bort gamla plåten också.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen bygger ett hus på så sätt idag. Möjligen en ladugård eller maskinhall :(
Ok men huset är byggt 65 kan det ha varit vanligare då?
 
G Gabbe1 skrev:
Det där är riktigt fusk.
Det är stor risk att få ganska stora mängder kondensvatten som kan droppa ner i isoleringen/konstruktionen varje dygn.

En brasklapp dock. Det skulle kunna vara så att plåten vi ser är klädd på insidan med en s.k. kondensfilt. Det finns nämligen plåttillverkare som erbjuder detta som tillval, det är dock främst tänkt att användas i välventilerade maskinhallar, uthus och dylikt.
Även om plåten på bilden är belagd med sk kondensfilt så bör man inte bygga med den lösningen i ett bostadshus.
Jag tyckte också det verkar som en konstig konstruktion. Läste någonstans att om man har rätt lutning på taket så rinner kondensen ner istället för att droppa. Ska se om jag kan ta reda på om det är kondensfilt på taket. Men du skulle ändå rekommendera att lägga om taket?
 
S johd01 skrev:
Skulle kunna vara råspont, duk och ny plåt ovanför det där också. Om gamla ägaren inte orkat ta bort gamla plåten också.
Just det. Ja det behöver man ju kolla upp. Det borde man väl kunna se från utsidan utan att öppna upp taket eller hur?
 
H HowHardCanItBe skrev:
Ok men huset är byggt 65 kan det ha varit vanligare då?
Ja, som en sommarstuga gissar jag.
 
H HowHardCanItBe skrev:
Just det. Ja det behöver man ju kolla upp. Det borde man väl kunna se från utsidan utan att öppna upp taket eller hur?
Jo det borde gå att se, i värsta fall får man ta bort en plåt och se.
Själv har jag länge trott att jag haft oljehärdad masonit+plåt på taket men visade sig ligga råspont+duk ovanpå masoniten
 
Rickard.
H HowHardCanItBe skrev:
Ok men huset är byggt 65 kan det ha varit vanligare då?
Ja det är/var inte helt ovanligt. Det har både bevisat sig fungera och inte fungera så du får bedöma så gott du kan på plats, lek lite detektiv på vinden efter skador.

Är taket från 65 får du oavsett räkna in ett takbyte inom snar framtid och då är det ju enkelt åtgärdat oavsett om det är ett problem eller inte.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K
H HowHardCanItBe skrev:
Just det. Ja det behöver man ju kolla upp. Det borde man väl kunna se från utsidan utan att öppna upp taket eller hur?
Har huset genomgått någon besiktning?
 
K Krille_90_ skrev:
Har huset genomgått någon besiktning?
Nej inte än. Men vi kommer göra en besiktning innan vi skriver på. Men oavsett vill man ju veta om det är ett totalt fuskbygge så att man kan ta med det i beräkningen. :)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja det är/var inte helt ovanligt. Det har både bevisat sig fungera och inte fungera så du får bedöma så gott du kan på plats, lek lite detektiv på vinden efter skador.

Är taket från 65 får du oavsett räkna in ett takbyte inom snar framtid och då är det ju enkelt åtgärdat oavsett om det är ett problem eller inte.
Alla takstolar såg torra och fina ut. Men är det hål i taket kanske inte vattnet ens nuddar dem. Det är ju sprutisolerat med glasull. Så man kanske behöver lyfta på all isolering för att se om man hittar fuktskador? Eller finns det nåt enklare sätt. Jag såg inga fuktskador på innertaket i huset dock.
 
Ser ut att vara ett älvsbyhus, dom byggdes så där kring 60talet.
O lite beroende på så funkar det helt okej, nu när det är blåst lösull så finns risk att den kondens som bildas har svårare att torka upp.

Men är taket från 65 så får man räkna med ett byte och då är ett lätt underlagstak rätt väg att gå. Behöver inte bli så dyrt eller krångligt

Men det jag reagerar på är att dom blåst lösull men inte satt vindavledare.
 
  • Gilla
HowHardCanItBe
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Ser ut att vara ett älvsbyhus, dom byggdes så där kring 60talet.
O lite beroende på så funkar det helt okej, nu när det är blåst lösull så finns risk att den kondens som bildas har svårare att torka upp.

Men är taket från 65 så får man räkna med ett byte och då är ett lätt underlagstak rätt väg att gå. Behöver inte bli så dyrt eller krångligt

Men det jag reagerar på är att dom blåst lösull men inte satt vindavledare.
Jag ringde Älvsbyhus och fick tala med en man som är kunnig om deras äldre hus modeller.
Han sa att det stämmer att deras hus från 60-talet byggdes utan något under plåten. På 70-talet började använda plast och sedan masonit.

Huset vi kollar på är dock inte ett Älvsbyhus men han sa också att det fanns andra leverantörer som byggde taket på samma sätt som Älvsbyhus under 60-talet, dvs utan något under plåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.