Hej,
Vid köp av hus så hade besiktningsman skrivit att isolering/byggplast bör kompletteras/justeras mot marken i krypgrunden. På sidorna sitter det cellplast men bara på ena sidan. Ingen problem med fukt, tror de var uppmätt till 17%...

Vill såklart åtgärda påpekandet och då är frågan om man kör på med mer byggfolie eller väljer nånting annat?
 
Var var det 17% RH, var det i träbjälklaget ovanför krypgrunden?
I så fall är det på gränsen till att bli mögelskadat.

Lägg ut byggfolie/ångspärr över marken i krypgrunden, och håll plasten på plats med lite sand över.
Se till så marken är någorlunda jämn först.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var var det 17% RH, var det i träbjälklaget ovanför krypgrunden?
I så fall är det på gränsen till att bli mögelskadat.

Lägg ut byggfolie/ångspärr över marken i krypgrunden, och håll plasten på plats med lite sand över.
Se till så marken är någorlunda jämn först.
12-12,5% i syll och tossbotten står det på papper.

Då räcker det att komplettera med plast? Tänkte tejpa den mot väggarna
 
Har varit i krypgrunden o lagt lite byggfolie runt om där det saknades. Upptäckte missfärgningar/påväxt på några få brädor. Är det mögel?

Under plasten var det en hel del fukt.
 
  • Träbräda med möjliga mögelskador och missfärgningar i krypgrund, omges av byggfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbräda med misstänkt mögelpåväxt i krypgrund, byggfolie synlig, indikationer på fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du kanten på brädan så har det suttit bark där...

Tror inte att det är något att hänga upp sig på, i övrigt ser det ju bara bra ut...
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Angående fukt under plasten så är det precis därför du lägger ut plasten. Tittar du till den då och då så kommer du se att det är rejält fuktigt under plasten ibland. Den ska helt enkelt hindra denna fukten från att ta sig upp i trossbotten.
 
8
Min erfarenhet från min krypgrund.

Jag la ny byggplast över den gamla plasten som låg på marken, den hade ej överlapp eller tejpad, ej heller upp mot väggen låg ca 10cm ifrån väggen/isoleringen.

Den nya plasten la jag med överlapp + tejpade skarvar. La plasten upp mot isoleringen på väggen ca +20cm och tejpade även skarvarna mot väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.