Rickard.
sweeede sweeede skrev:
Tack för inlägg! Lite gammalt nu, kanske finns ny erfarenhet? Har liknande erfarenheter.
Inget ftx system men ser ändå problem med fuktvandring genom otejpad folie som orsakar rörelser i träkonstruktioner. Frågan är relevant. Vad göra åt otejpad diffspärr?
Hur kan otejpad ångspärr orsaka rörelser i konstruktionen? Det låter otroligt konstigt och långsökt.

Otejpad ångspärr har varit standarden i säkert 30-40år och bevisligen fungerat. Vi lägger fortfarande otejpad i vissa takkonstruktionen dock med rejäla överlapp. Jag är inte bekant med reglerna för vanliga hus men jag skulle inte bli förvånad om det fortfarande är tillåtet där också.
 
Min uppfattning är att tejpning av ångspärr är något som ambitiösa och oerfarna hembyggare gör, ivrigt påhejade av tejpförsäljare. Tror man felaktigt tänker på det lite som ett tätskikt till badrummet.

Standard är fortfarande 200 mm överlapp och det är så det görs i stora byggen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
W witten skrev:
Standard är fortfarande 200 mm överlapp och det är så det görs i stora byggen.
Stämmer det fortfarande? Vi är uppe i hela 500mm på så kallade varma tak om dom är helt otätade. Med tejp eller skarvband (som för övrigt är omöjliga att använda i verkligheten.) räcker 200mm.
 
Var det inte nån undersökning som visade att i stort sett alla nybyggen som inte har att plasten sitter utanför installationsskitet har felaktigt utförd diffusionsplast? Det är för svårt att lösa alla hörn och genomföringar i praktiken.
 
Klarar man en provtryckning av ett nytt tätt hus utan tejp?
 
Rickard.
martin43 martin43 skrev:
Klarar man en provtryckning av ett nytt tätt hus utan tejp?
Beror väl vilka mål man sätter. BBR har vad jag hört inga specifika krav på hur lufttäta hus ska vara.

Men det kan vara utdaterade uppgifter jag är inte särskilt insatt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Stämmer det fortfarande? Vi är uppe i hela 500mm på så kallade varma tak om dom är helt otätade. Med tejp eller skarvband (som för övrigt är omöjliga att använda i verkligheten.) räcker 200mm.
Jag vill inte gå i klinch för antalet mm utan nöjer mig med att instämma att ju större överlapp desto mindre luftläckage. Men jag har inte kännedom om några provtryckningar som underkänts pga för små överlapp (behöver ju inte betyda att det aldrig hänt).
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur kan otejpad ångspärr orsaka rörelser i konstruktionen? Det låter otroligt konstigt och långsökt.

Otejpad ångspärr har varit standarden i säkert 30-40år och bevisligen fungerat. Vi lägger fortfarande otejpad i vissa takkonstruktionen dock med rejäla
överlapp. Jag är inte bekant med reglerna för vanliga hus men jag skulle inte bli förvånad om det fortfarande är tillåtet där också.
Konvektion dvs fukt som vandrar, pga av tryckskillnader, mellan varmt utrymme inomhus till kallt utomhus genom en otejpad eller bristfällig ångspärr.
 
Rickard.
sweeede sweeede skrev:
Konvektion dvs fukt som vandrar, pga av tryckskillnader, mellan varmt utrymme inomhus till kallt utomhus genom en otejpad eller bristfällig ångspärr.
Det förklarar inte min fråga alls.

Menar du att den minimala fukten innifrån skulle spela större roll än fukten i uteluften som är över säg 80% rätt många dagar per år.
 
sweeede sweeede skrev:
Konvektion dvs fukt som vandrar, pga av tryckskillnader, mellan varmt utrymme inomhus till kallt utomhus genom en otejpad eller bristfällig ångspärr.
Det är inte konvektion du beskriver utan diffusion. Som konvektionsspärr räcker tapeten...

Du formulerar det som att det skulle vara ett byggfel att inte tejpa ångspärren vilket jag tycker är djupt olyckligt. Någon kan ju tro att det är sant.
 
W witten skrev:
Det är inte konvektion du beskriver utan diffusion. Som konvektionsspärr räcker tapeten...

Du formulerar det som att det skulle vara ett byggfel att inte tejpa ångspärren vilket jag tycker är djupt olyckligt. Någon kan ju tro att det är sant.
Ok det kanske är diffusion, ursäkta min okunskap här. Tejp är alltså inte byggstandard?
 
sweeede sweeede skrev:
Ok det kanske är diffusion, ursäkta min okunskap här. Tejp är alltså inte byggstandard?
Nej inte om man bygger med normal standard, så länge man inte är inne på passivhus och extrema täthetskrav.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur kan otejpad ångspärr orsaka rörelser i konstruktionen? Det låter otroligt konstigt och långsökt.

Otejpad ångspärr har varit standarden i säkert 30-40år och bevisligen fungerat. Vi lägger fortfarande otejpad i vissa takkonstruktionen dock med rejäla överlapp. Jag är inte bekant med reglerna för vanliga hus men jag skulle inte bli förvånad om det fortfarande är tillåtet där också.
Fukt kan göra att träkonstruktion expanderar säger besiktningen. Fukt kan uppstå på olika sätt, ett sätt som jag fått det förklarat för mig är otät ångspärr.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur kan otejpad ångspärr orsaka rörelser i konstruktionen? Det låter otroligt konstigt och långsökt.

Otejpad ångspärr har varit standarden i säkert 30-40år och bevisligen fungerat. Vi lägger fortfarande otejpad i vissa takkonstruktionen dock med rejäla överlapp. Jag är inte bekant med reglerna för vanliga hus men jag skulle inte bli förvånad om det fortfarande är tillåtet där också.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur kan otejpad ångspärr orsaka rörelser i konstruktionen? Det låter otroligt konstigt och långsökt.

Otejpad ångspärr har varit standarden i säkert 30-40år och bevisligen fungerat. Vi lägger fortfarande otejpad i vissa takkonstruktionen dock med rejäla överlapp. Jag är inte bekant med reglerna för vanliga hus men jag skulle inte bli förvånad om det fortfarande är tillåtet där också.
W witten skrev:
Nej inte om man bygger med normal standard, så länge man inte är inne på passivhus och extrema täthetskrav.
Det är fukt som gör att träkonstruktion expanderar säger besiktningen. Fukt kan uppstå på olika sätt, ett sätt som jag fått det förklarat för mig är otät ångspärr. Kan otät ångspärr förklara att jag ser blåa/fuktiga ytor i tak/vägg (ses med en Flir rh mätare)? Samt att sprickor uppstår i undertaket(gipsskarvarna) pga av att fukt orsakar ?
 
Jag använder bara tejp där det är svårt att få till överlapp/klämning mot regel. T ex runt fönster.
Men jag är å andra sidan ingen utbildad snickare...
 
Rickard.
Det är en felaktig slutsats även om jag nu förstår hur du tänker. För att regelvirke ska expandera märkbart krävs rejält med fukt=vatten och inte bara att det läcker lite inomhusluft.

Ser du blåa fläckar med din flir är det troligtvis isoleringen det är något fel på och inte ångspärren. Är dom på riktigt fuktiga och inte bara kallare är det ändå inte troligt att det är ångspärrens fel.

Sprickor i undertak beror nästan alltid av att det gipset fästs i inte är stabilt nog. Det kan bero på flera saker men en vanlig här i norr är att snö trycker ner taket så takstolarna sviktar lite för mycket och då spricker gipset.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.