J
Vi behöver bygga ut vårt lilla torp från 1998, 2 plan a 45 m2, fn med torrtoalett, med ett riktigt badrum för toa, dusch och tvättmaskin. Vi behöver hjälp med val av placering av utbyggnaden, samt en ide om inredningen för enkel bra lösning med VA. Avlopp grävs troligen rakt "nedåd" på ritningen till ett planerat minireningsverk. En grävd brunn skall ersättas med djupborrad. Har tyvärr bara måtten på utsidan av panelen exkl knutbrädor.

Övervåningen består av två sovrum och en övre hall, nedre plan är enligt ritningen. Vi behöver inte mer plats på övervåningen utan tror på utbyggnad i ett plan.

Vi har sett tre möjliga alternativ.
- Vid alt 1 förvinner entren och måste byggas på annat ställe. Entre-dörr via gamla badrummet? (litet, trappan tar plats). Räcker utemått 255*265 för badrummet?
- Vid alt 2 försvinner köksfönstret vid diskbänken som är uppskattat, och nya badrummet får ingång via gamla. Här kommer vatten och el in i huset och måste flyttas. Samma naturliga storlek som alt 1.
- Vid alt 3 måste vår LL-pump flyttas, både ute- och innerdelen. Innerdelen borde kunna flyttas lite i sidled och vara där fönstret (som försvinner) är idag. Alt 3 är lättast att bygga (enl vår snickare) pga takfoten i alt 1-2. Utemått 352 * ???, fördel att man kan anpassa storleken enklare. MEN räcker bredden pga trappan för en dörr (inåt badrum? Markerat med rött)? 80-90 cm beroende på om trappan kapas i änden. Se bild 4.

Andra och bättre ideer? Har vi missat något? Givetvis pratar vi med kommunen kring bygglov och avlopp...

Plant ritning som visar tre alternativa utbyggnadsförslag för badrum på en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött torp med vitknut och eternittak, frontvy med entré, fönster och värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött torp med två våningar och mossbeklätt tak, där utbyggnad för badrum planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttmätning av väggbredd nära en eluttag och fotlist i ett hem för planering av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Alternativ 3 känns som bästa.
1, det är mkt lättare att få till taket vilket gör det billigare.
2, som du sagt så blir det lättare att justera storleken.
3, inget av dom andra rummen blir påverkade.

Sen ang. om dörren får plats. Förutsatt att måttet 80cm (som på bilden) är det slutliga utrymmet som går att använda så får en 7dm dörr plats med foder. Skulle det behövas så kan man ju nagga lite på trappen.

Har själv 7dm dörrar in till mina badrum och upplever dom inte alls som smala (bor i ett hus på 170kvm+)
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…

Bästa svaret

Av dina alternativ är 3an bäst, tveksamt däremot om ni får bygglov med den bredden på badrumsdörr.

Jag skulle vilja föreslå en tillbyggnad på ena gaveln på huset, gärna som en förlängning av huset i två plan, tror ni kan få mer än dubbelt så många kvadratmeter då utan att det behöver gå åt så mycket fler arbetstimmar. Badrum och groventre utanför köket tror jag skulle vara vettigt och ett extra rum ovanpå att inreda i framtiden om behov uppstår.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Om det där är byggt 1998 så har det varit rätt skaplig beväxning på takpannorna.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om det där är byggt 1998 så har det varit rätt skaplig beväxning på takpannorna.
På det taket skulle en piasavakvast och lite bensaltensid kunna göra nytta
 
J
B b8q skrev:
Om det där är byggt 1998 så har det varit rätt skaplig beväxning på takpannorna.
Norrsida, Sveriges regnigaste plats :). Jo vi skulle tagit tag i det, på sikt planerar vi takbyte, ytan på vissa pannor har redan gett sig....
 
F fribygg skrev:
Av dina alternativ är 3an bäst, tveksamt däremot om ni får bygglov med den bredden på badrumsdörr.

Jag skulle vilja föreslå en tillbyggnad på ena gaveln på huset, gärna som en förlängning av huset i två plan, tror ni kan få mer än dubbelt så många kvadratmeter då utan att det behöver gå åt så mycket fler arbetstimmar. Badrum och groventre utanför köket tror jag skulle vara vettigt och ett extra rum ovanpå att inreda i framtiden om behov uppstår.
Helt enig. Att lägga badrummet bortanför köket är bäst med tanke på vatten och avlopp. Jag tror också att en förlängning av huset i två plan är både enklast och snyggast med tanke på takets konstruktion. Jag vet inte hur man ska kunna få till ett snyggt och funktionellt tak med alternativen ett och två.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
J
Tack för bra synpunkter. Skall börja med kommunen och avloppsfrågan, och höra om bygglov och om det påverkas av valet. Det är sjönära så det kanske blir några vändor :). Återkommer...
 
J
Vi har lyssnat på förslaget att bygga ut i två plan om vi får. Däremot tror vi fortfarande på att bygga ut enl 3 (vid luftvärmepumpen). Anledningen är att vi gärna har kvar köksfönstret och att på övervåningen (bifogade ingen ritning där tyvärr) får ingång till nya rummet via övre hallen.

Nästa fråga, innermått 305cm x vad? Kan nån tipsa om lämplig storlek och placering av toa, dusch, handfat och tvättmaskin samt plats för vv-beredare och annat som krävs?

Torpet är ju bara 90m2 i äldre enklare stil och vi vill hålla utbyggnaden liten, men utan att badrummet känns ”trångt”.

Enkelt planritningsskiss som visar en tänkt byggutvidgning, märkt "Alt. 3", bredvid ett kök och ett vardagsrum i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får ni bygglov med den bredden på toadörr?
 
J
Vi vet inte ännu men behöver en ritning att lämna in för diskussion. Vi kan offra en del av trappspetsen dessutom och öka bredden.
 
Svårlöst. Jag tror man skulle förstöra husets proportioner genom att bygga ut som föreslaget, och att bygga ut i vinklarna är nog svårt det med pga. taket.

Jag skulle vara lockad av att bygga ut bakåt istället. Förskjuta hela köket ett par meter in i en utbyggnad jämte altandörren och bygga ett nytt badrum vägg i vägg med där toan ligger idag, fram till murstocken(?) kanske. Men det kan förstås vara kapitalförstöring om köket är bra.

En karta med väderstreck och inritat var vattnet ligger (och hur långt bort) skulle nog hjälpa spekulationerna.
 
Kolla då på Boverket eller hos en etablerad småhusleverantör hur bred toadörren ska vara innan ni gör någon ritning, jag hävdar 900mm (men jag kan ha fel)
 
J
Från Plan- och byggnadsnämnden idag:
”Det krävs inget bygglov för att göra tillbyggnad på max 20 kvm. Men ni behöver ha tillstånd från miljö gällande avlopp anläggningen. Fritt passagemått genom dörrarna bör vara minst 0,76 meter.(inomhus)”.

Vi tror fn på denna idé, badrumsdörr i rött. Spetsen på trappan får minskas vid behov. Gamla toan blir till ytterkläder/förråd.

Nån som har ett förslag på placering av toa, dusch, handfat, tvättmaskin, vv-beredare? Hur djupt behöver rummet vara för badrum och (ovanpå) litet sovrum? Vi har fin utsikt åt vänster på bilden, har gärna ett fönster där, och/eller ett nedåt på bilden.

Ritning av en planlösning med markerat WC-område, trappa, ytterdörr och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.