Skriver här för att kanske kunna få lite tips... vi behöver göra något åt en tråkig slänt på tomten. Vår tomt ligger cirka tre meter lägre än grannarnas, inget kul läge men så är det, kuperd del av landet. Slänten är alltså grannarnas, vår tomt gränsar till två andra tomter. Slänten är ful, full av ogräs och sten, även en del hallon, vilket gkjort att jag hittills dragit mig för att göra något åt det hela. Ja, hallonen når man från vår tomt. Men nu är jag trött på dne och vill egentligen bara slippa se eländet.

Vi har byggt en pergola i ena delen av slänten, blev jättebra, se bild. Men nu vill vi fortsätta med resten på något sätt.

Antingen vill vi sätta växtstöd, som en spaljé i tomtgränsen och odla klängväxter, och då har vi lutat åt att byta stil från pergolan och satsa på armeringsnät osm jag tycker är snyggt.

Eller så sätter man helt enkelt en häck. Vad i så fall? Thuja? Vill gärna ha något lättskött och hyggligt snabbväxande. Ska tåla torka. Slänten lutar åt öster, lite halvskuggigt.

Vad är mest jobb, sapljé eller häck? Vad blir snyggast, spaljé eller häck?

Tacksam för alla tips!

Ogräs- och stenfylld slänt i trädgård, gränsandes till högre tomt med häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pergola byggd vid slänt med stenar och ogräs, med staket och växande grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ojämn slänt med stenar och vissna växter samt en pergola i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
För att thuja ska växa hyfsat snabbt och må bra krävs vatten, mycket mer än man tror, så det skulle jag inte rek till torra lägen.

I ert fall hade jag nog försökt kombinera träd vars krona hamnar på lämplig höjd för att dölja slänten och kombinera med buskar och/eller spaljéer (nät låter snyggt!). Nästan som en blandhäck. Rönnar blir lagom höga och behöver inte beskäras för att få en fin krona. Beroende på hur torrt det är och vilken växtzon kanske kombinera med någon fin klätterros, klematis, kaprifol eller murgröna på spaljé. Kanske något högt gräs däremellan om zonen tillåter. Alltså en blandad plantering isf en häck av samma plantor.

Mem vad säger grannen om slänten? Det absolut enklaste är ju om grannen skulle kunna tänka sig att sätta några marktäckande buskar, som håller sig låga och kräver minimalt m underhåll. Kanske en kompromiss där ni sätter buskarna och vattnar och hen upplåter marken?
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Äh, vill helst inte blanda in grannen, fär flera år sedan hade vi kort kontakt och fick ok att göra något i slänten.
 
Med tanke på att det är en slänt så lär ju mycket vatten rinna nerför den och samlas på er sida, därmed torde ju inte vatten till Thuja vara något problem?

Frågan är om inte vanligt gräs, alternativt någon sedum variant hade varit det enklaste? Om man nu inte vill hängna in med buskar eller ett plank.

Vildvuxet gräs är ju ändå snyggare än det där tänker jag? :)
 
  • Gilla
missk79
  • Laddar…
Tack för svar... alltså jag vill slippa se själva slänten, tror det är mycekt jobb att få något att gro där... även om det skulle gå. Tänker att det blir en massa kommunikation med grannarna annars, ha ringet emot dem, men nu är jag helt enkelt inne på häck eller spalje för att slippa känslan att vi bor nedanfrö en slänt, som dessutom är ful
 
Så länge ni sätter det på er tomt kan ni väl sätta vad som helst egentligen. Har ni gott om plats på er sida av tomtgränsen så skulle det vara fint att blanda friväxande buskar och träd i olika lager. Ger en känsla av skogsbryn istället för motorvägsslänt.
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Tack, tips på något som är lättskött?
 
Lättskött blir det om du väljer växter som trivs i din växtzon och jordmån så det är lite knepigt att svara på utan att veta mer. Men träd och buskar kräver generellt väldigt lite skötsel och man gräver ut ordentliga planeringsgropar och stödvattnar första odlingssäsongen.

Du fick bra tips av KristinaRT ovan. Rönn är ett bra träd för den typen av plantering. Körsbär och prydnadsapel kan kan var kul för att få in lite vårblom. Hassel ger mycket lundkänsla per planta men kräver ordentligt med plats.

Som undervegetation är rhododendron vackert men det finns många buskar som gör sig bra.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Tack snälla för tips.... vi bor i Oskarshamn, så rätt långt söderut
 
HAde väl egentligen tänkt något vintergrönt... och då smalnar ju utbudet... typ Thuja, men de tkasnke blir trist...?
 
BirgitS
Idegran är ju trevligare än tuja i alla fall, kräver mindre underhåll med klippning också.
 
Det finns såklart lite mer att välja på än Thuja även för den som vill ha vintergrönt (lagerhägg, rhododendron, gran, buxbom...) men vill du ha en Thuja häck så spelar det väl inte så stor roll om ett gäng på en forumsida tycker att det är trist? (Ja, jag tycker att thujahäck är skittrist ;) )
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Buxbom tycker jag är fint, kan den bli någorlunda hög? Rohdodendron med blommor låter ju också väldigt fint. Hur hög kan den bli ungefär?
 
BirgitS
Plantagen kallar buxbom för låg till medelhög häck. Den är i alla fall rätt långsamväxande.

Det finns väldigt många olika Rododendron-sorter och deras höjd varierar mycket. Brukar kräva mycket fuktighetshållande jord som inte torkar ut.
 
  • Gilla
missk79
  • Laddar…
Tack för svar! Är dock rädd att det blir för torrt... eller är det överdriven oro, ska man tro at vattnet rinner endåt i slänten? Tänker bara på de senaste somrarna då grsämattan torkat ut...

Jag är kass på att få saker att växa rent generellt. Så om man vill ha ett säkert kort, helst vintergrönt, vad planterar man då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.