Behöver div snickerier till vår trapp: räcken, stolpar, handledare m.m. Hade hoppats hitta några gamla, som man kunde modifiera och komplettera, men har gått bet.

Allra helst skulle jag vilja ha tag i enkla räcken med kvadratiska spjälor och fyrkantiga stolpar (tänk tidigt 1800-tal), men kan också tänka mig andra varianter.

Är det någon som har något tips om var man ska leta? Har testat de vanligare firmorna som har sortiment utlagt på nätet, och även Blocket o Tradera, men har inte hittat något.
 
Gysinge har fina ledstänger. Men trappräcken vet jag inte, vi har samma problem...
 
Kan ni inte göra ett eget utefter någon fin modell, eller leja ut det till en snickare om ni inte vill? Jag tror inte det är många som tänker på att spara trappräcken om de vill riva ett gammalt hus. Ska man prompt ha ett gammalt så tror jag på att hiita ett rivningsobjekt och att själv demontera det. :)
 
På brädgårdarna brukar det finnas färdiga stolpar, trapptillverkarna har ju ochså räcken men jag tror att det sist och slutligen ändå blir smidigast att gå till snickarn.
 
Jag har samma problem. Vi har ett jättefint trappräcke från ett rivet hus, men lutningen är inte samma som trappen i vårt hus så spjälorna skulle hamna helt snett.

Vi hoppas att det åtminstone går att återanvända de gamla stolparna i jugend-stil; jättevackra. Men hur vi ska lösa själva räcket mellan stolparna funderar vi mycket på.
 
Karin: Har du ingen bild?
 
Jovisst skulle vi kunna låta nytillverka, men jag skulle först vilja undersöka möjligheterna att återanvända något gammalt...

Hittar inget på byggigen, på blocket eller tradera, och detta är mina vanliga "leverantörer". Kanske någon har något tips på var jag bör leta mer? Finns det någon annan bra firma som säljer gammalt byggmaterial (och som inte är ansluten till byggigen) som det kunde vara vits att fråga?
 
Posta ett par bilder så man kan se de trappräcket ni har med fel vinkel, jag är säker på att det går att modda så man kan använda det i en annan trappa med annorlunda vinkel. Jag har gjort precis detta tidigare.

MVH plexi
 
pleximaster skrev:
Posta ett par bilder så man kan se de trappräcket ni har med fel vinkel, jag är säker på att det går att modda så man kan använda det i en annan trappa med annorlunda vinkel. Jag har gjort precis detta tidigare.

MVH plexi
Ska se om jag lyckas:
 
  • Räcke komp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stolpar komp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stolpe komp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättefint räcke!
Men det är ju inte bara vinkeln som måste ändras. Er trapp ser ut som våran, med svängda (eller vad man nu skall kalla det) sidostycken. I vårt hus byttes trappan från en mycket brantare nån gång på sextiotalet tror vi. Till en sådan trappa har man svängda ledstänger som följer svängen på sidostycket. Jag skulle gärna vilja ha ledstänger typ Gysinge men det skulle se knäppt ut och det tycker jag din bild visar också - trappan passar inte med en rak ledstång helt enkelt. TRIST! tycker i alla fall jag.
 
Jo, vår trapp är också insatt ca 1960, i ett mycket äldre hus.

Problemet är egentligen inte väggsidan, som syns på fotot, för där klarar man sig utan räcke. Däremot behöver vi ha ett räcke på motsatta sidan av trappen men jag klarade inte att hålla det lösa jugend-räcket still där medan jag fotograferade.

Vi hoppas i alla fall kunna använda de vackra stolparna, men vi funderar mycket på vad vi ska ha emellan dem som ska kunna passa i stil. Timmerväggen ska vi nog klä in med gips så det är framför allt stilen på stolparna som räcket ska passa till.
 
Precis sådana grejer är det jag skulle vilja köpa... var ni och fick ta grejerna direkt i rivningshuset, eller köpte ni via någon firma?
 
Det är en lång historia. Huset som trappräcket kommer från revs på 1970-talet. Min pappa samlade på sig en del byggnadsdetaljer på den tiden, när det skar honom i hjärtat att allt bara skulle kastas bort. Mest fönster, dörrar och lister. En hel del använde han och byggde in i sitt eget hus i början av 1980-talet.
 
Karin_Lindhagen skrev:
Jo, vår trapp är också insatt ca 1960, i ett mycket äldre hus.

Problemet är egentligen inte väggsidan, som syns på fotot, för där klarar man sig utan räcke. Däremot behöver vi ha ett räcke på motsatta sidan av trappen men jag klarade inte att hålla det lösa jugend-räcket still där medan jag fotograferade.

Timmerväggen ska vi nog klä in med gips så det är framför allt stilen på stolparna som räcket ska passa till.
Av säkerhetsskäl behöver du ledstång på väggsidan. Titta på trappor får du se att det är där ledstången sitter. Det är på den sidan man går i en trappa utom om man möts. Sen kan du väl iofs. vilja ha ett räcke på motsatta sidan med. Men det är svårt att blanda ett sånt snyggt räcke som du har med en modernare trappa. Hoppas du får till det. :) Sen kan jag inte hålla mig - Skit i gipsen!!! Men jag är förstås svuren gipshatare. :eek:
 
Karin_Lindhagen skrev:
Ska se om jag lyckas:
Fina räcken! Framförallt stolparna gillar jag! De är ju inte riktigt samma stil på räcke och trappa, räcket ser ut att vara lite nyare än trappan? Stämmer det eller är jag ute och cyklar? Hur som helst, så om du vill använda dina räcken till trappan så får du lossa dessa från ledaren och bottenstycket. Du kan sedan välja att göra nya eller fästa "pinnarna" direkt i trappan efter att du skurit till och anpassat vinkeln på dem till din trappa.

Personligen hade jag själv använt mej av de grova stolparna uppe och nere och sedan använt mej av svarvade "pinnar" som jag tycker passar till en så rundad trappa. Det finns faktiskt några snygga nytillverkade modeller, tex Nordingrås träsvarveri deras smala smäckra modeller inte de grova. Dessa hade jag fäst direkt i trappan, borra i rätt vinkel bara och sedan en ny överliggare. Lättast för en amatär att göra en svängd handledare är att göra den grovt i bitar fästa den och sedan ta fram den finaformen på plats med hjälp av såg och framförallt elhyvel. Det är faktiskt inte så svårt då…

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.