E
Tror nog redan lampan är kopplad och lyser i sin prakt.
Om det är hundra säkert är en annan femma.

Men TS har inte höres ifrån på länge nu så det bör vara ett bra tecken.
 
T
E El-Löken66 skrev:
Tror nog redan lampan är kopplad och lyser i sin prakt.
Om det är hundra säkert är en annan femma.

Men TS har inte höres ifrån på länge nu så det bör vara ett bra tecken.
Eller så har vi inte hört från TS pga hen kopplat hej vill som jag sa och ligger nu i en sjuksängen...
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hen har ju spänningsprovare och kapacitet att mäta, varför måste hen ringa elektriker?
En sån där indikatorpenna är inte tillförlitlig.
Man kan bara gissa att man stängt av rätt grupp om den slutar lysa. Jag skulle i alla fall inte ta i trådarna med sådan osäkerhet.
 
E
imported_Benno imported_Benno skrev:
En sån där indikatorpenna är inte tillförlitlig.
Man kan bara gissa att man stängt av rätt grupp om den slutar lysa. Jag skulle i alla fall inte ta i trådarna med sådan osäkerhet.
I inlägg #17 frågar TS vilket instrument hen behöver införskaffa, spänningsprovare, så vi kan väl förutsätta att mätningarna utförs med denna?
 
Kollade med tidigare ägare.
Nollan är blå och jorden, som det brukar var gulgrön, men som tidigare ägare ej använt.
Slog av huvudströmbrytaren och skalade av jorden. Kopplade alla till en takkontakt av dcl standard. Fäste den till kabeldosan i taket och kopplade sen in lampan.
Kommer dock ta hit en elektriker som får kolla över all kabeldragning då det är gjort i olika omgångar pga utbyggnationer från 1929 och till nutid.
 
  • Gilla
Matte001 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zeezoo81 skrev:
och skalade av jorden. Kopplade alla till en takkontakt av dcl standard.
Har du jordade eller ojordade uttag på väggarna i rummet ifråga?
 
Eftersom det gått så många varv är det inte vettigt att TS gör klart att jorden är jord? Bättre att lämna den oansluten till dess det är utrett och samtidigt avgöra om den ska användas i förhållande till rummets installation i övrigt som Mikael gått in på nu.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du jordade eller ojordade uttag på väggarna i rummet ifråga?
Spelar det någon roll nu när TS kallat in elektriker? Jag förutsätter att denne fixar till eventuella problem. Jag hade dock inte satt dit ett DCL och kopplat in jorden utan att ha koll på om övriga rummet är jordat iom att huset är från 1929. Om jag får gissa så är det ojordade vägguttag nämligen, de har knappast uppgraderats.

Och eftersom man blandat och gett när det gäller färgerna i takdosan så kan man räkna med att det är någon utan koll som kopplat på fler ställen i huset också.

Ett tips till TS: Sew till att elektrikern installerar JFB om nu inte detta finns. Det höjer säkerheten lite grann i alla fall, även om den inte tar alla problem som kan uppstå. Även om du har en elektriker som går igenom anläggningen så kan det finnas övertapetserade dosor mm som inte hittas och vem vet hur kopplingarna ser ut i dessa?
 
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du jordade eller ojordade uttag på väggarna i rummet ifråga?
Och inte minst, är jorden ansluten om det sitter jordade uttag.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Spelar det någon roll nu när TS kallat in elektriker? Jag förutsätter att denne fixar till eventuella problem. Jag hade dock inte satt dit ett DCL och kopplat in jorden utan att ha koll på om övriga rummet är jordat iom att huset är från 1929. Om jag får gissa så är det ojordade vägguttag nämligen, de har knappast uppgraderats.

Och eftersom man blandat och gett när det gäller färgerna i takdosan så kan man räkna med att det är någon utan koll som kopplat på fler ställen i huset också.

Ett tips till TS: Sew till att elektrikern installerar JFB om nu inte detta finns. Det höjer säkerheten lite grann i alla fall, även om den inte tar alla problem som kan uppstå. Även om du har en elektriker som går igenom anläggningen så kan det finnas övertapetserade dosor mm som inte hittas och vem vet hur kopplingarna ser ut i dessa?
JFB finns och jordade uttag finns på väggar i rummet
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
T
Trollet i skogen hade rätt!! :crysmile:
 
Z Zeezoo81 skrev:
JFB finns och jordade uttag finns på väggar i rummet
Men som nämnts har du korrekt jord i takdosan? Verkar skymta biledare från kabel där också som ett lite udda inslag. Skadar inte att du kollar att grön/gul är PE.
 
T TechChad skrev:
Nja, syftet med hela installationen är ju att lampan ska lysa så det känner jag som primärt. Sekundärt är att det ser snyggt ut.
Sen att den är säker kommer väl på en fjärde eller femteplats som bäst.
Du har helt fel
Det första primära är, har alltid varit och kommer alltid att vara att det är säkert.
Det andra primära är att det fungerar, och det tredje primära är att det är estetiskt
Det är ju tur att du inte är verksam inom yrket för hade du varit en av mina elever, eller anställd hos mig (har inga anställda i min firma för upplysnings skull eftersom jag inte har något behov av det)
Då hade du fått en spark i röven och åkt ut fortare än en höna skiter
Så man kan ställa sig frågan vem som är trollet :cool:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Du har helt fel
Det första primära är, har alltid varit och kommer alltid att vara att det är säkert.
Det andra primära är att det fungerar, och det tredje primära är att det är estetiskt
Det är ju tur att du inte är verksam inom yrket för hade du varit en av mina elever, eller anställd hos mig (har inga anställda i min firma för upplysnings skull eftersom jag inte har något behov av det)
Då hade du fått en spark i röven och åkt ut fortare än en höna skiter
Så man kan ställa sig frågan vem som är trollet :cool:
För grottmänniskor var prio etta att göra upp eld för att inte dö.
Säkerhet sekundärt.

Varför skulle plötsligt saker och ting vara annorlunda nu?
 
  • Älska
TechChad
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
För grottmänniskor var prio etta att göra upp eld för att inte dö.
Säkerhet sekundärt.

Varför skulle plötsligt saker och ting vara annorlunda nu?
Kanske kan bero på att vi har andra uppvärmningskällor nu.
Vi har helt enkelt inte något behov av att bränna något i vår nära omgivning ;)
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.