Kanske inte så seriös fråga utifrån sista inlägget och unvikande svar på frågor:cool:
 
S sinuslinus skrev:
Läs Väinö Linnas trilogi med första boken Högt bland Saarijärvis moar om Jussi och få inspiration till hederligt kroppsarbete i skogen. ;)
I begynnelsen var kärret, gräftan och Jussi.


Och även om nutidsmänniskor gärna vill tro det så krävs det inte så fasligt avancerad och dyrbar teknologi för att få arbete uträttat.
Med den här utrustningen har jag kört ut 17 lass i vinter på ledig tid utöver en 60% anställning. En granne körde ut ett lass åt oss med sin stora fyrhjulsdrivna traktor där snön var för djup men resten klarade jag själv.
Det blev ungefär 160 sågstockar. Uppsågat skall det väl ungefär motsvara virkesmängden till ett normalstort garage inklusive takstolar och dörrar och fönster och allt. Dessutom ganska mycket ved.
Av vindfällen från stormen i september. Jag kvistade det mesta med yxa eftersom min skadade rygg inte tål att kvista längre stunder med motorsåg. Vinschade ut stockarna och veden till framkomliga körstråk och lastade och körde hem.
Traktorn är från 1971. Vajerkranen från mitten på 80-talet. Kärran från 60- eller 70-talet. Alltihop kostade cirka 8000 euro i inköp inklusive material och nya delar för 8-10 år sedan.
 
  • Gammal traktor med vajerkran och släpvagn lastad med sågstockar i snötäckt skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hydrolift och 8 till
  • Laddar…
Jo, även jag har och använder en Star-vajerkran och BM från - 60. Men inget att rekommendera en förstagångsanvändare.
Så låt ts besvara vad som ska göras med stockarna;)
 
  • Gilla
Schersmin
  • Laddar…
Vad jag försökte få fram är att många nybörjare stirrar sig blinda på stora ekipage med fyrhjulsdriven Valtra traktor och Junkkari griplastarkärra och så ser de att även ett begagnat ekipaget kostar långt över en miljon kronor och så ger de upp med skogsbruket.
Eller så får de för sig att en fyrhjuling med griplastarkrra som knappt klarar tremeters massaved och kostar 300000kr är det enda alternativet för den som inte vill lägga ut den där miljonen.

Det finns utrustning i alla prisklasser från en David Brown 850 med lunningsbalk för 10000 kronor för hela ekipaget och uppåt till Ponsse skotare för okänt antal miljoner.

Nu är inte trådstartaren där ännu så det blir säkert bäst att byteshandla med en granne.
Vad jag försöker säga är att han inte skall fastna i tron på att han aldrig kommer att ha råd om han tänker fortsätta med litet smått husbehovsskogsbruk!
 
  • Gilla
Schersmin och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du har inte berättat om det är en stock eller flera? Beroende på dialekt kan ju 'stock' vara både singular och plural.
Eftersom tråden ligger på denna tavla misstänker jag att det rentav är så möe stock att det ska bli ett helt timmerhus av stockarna? Men för all del, jag kan ha fel...
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du har inte berättat om det är en stock eller flera? Beroende på dialekt kan ju 'stock' vara både singular och plural.
Eftersom tråden ligger på denna tavla misstänker jag att det rentav är så möe stock att det ska bli ett helt timmerhus av stockarna? Men för all del, jag kan ha fel...
Det är ett gammalt torp där noga av stockarna/delar av stockarna ska bytas ut
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vad jag försökte få fram är att många nybörjare stirrar sig blinda på stora ekipage med fyrhjulsdriven Valtra traktor och Junkkari griplastarkärra och så ser de att även ett begagnat ekipaget kostar långt över en miljon kronor och så ger de upp med skogsbruket.
Eller så får de för sig att en fyrhjuling med griplastarkrra som knappt klarar tremeters massaved och kostar 300000kr är det enda alternativet för den som inte vill lägga ut den där miljonen.

Det finns utrustning i alla prisklasser från en David Brown 850 med lunningsbalk för 10000 kronor för hela ekipaget och uppåt till Ponsse skotare för okänt antal miljoner.

Nu är inte trådstartaren där ännu så det blir säkert bäst att byteshandla med en granne.
Vad jag försöker säga är att han inte skall fastna i tron på att han aldrig kommer att ha råd om han tänker fortsätta med litet smått husbehovsskogsbruk!
Hahaha ja vad det blir för inköp av fordon etc i framtiden får vi se.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Schersmin Schersmin skrev:
Det är ett gammalt torp där noga av stockarna/delar av stockarna ska bytas ut
Då håller jag med @heimlaga om att du bör byteshandla med en granne som har traktor och skogsvagn.
Ska du såga stockarna själv eller leja för det? Eller är du en hårding och tänker handskräda dem?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eller är du en hårding och tänker handskräda dem?
En hårding hade fällt trädet parallellt med huset där stocken behövs och hade inte behövt någon transport.
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
A
Dimensioner?
Typ av terräng?
Avstånd till där de ska ligga?

Med en helt vanlig manuellvinsch så kan du spela hem dessa stockar vid normala avstånd och i normal terräng.
En tratt av plast eller plåt som hindrar att stockens ände går ner i marken är att föredra.
 
En motorhuv från en PV eller bubbla funkar fint som lunningspulka.

//AA
 
S saiter skrev:
En motorhuv från en PV eller bubbla funkar fint som lunningspulka.

//AA
Klassiska huvar i tjock plåt finns nästan inte längre, man får ta en blå tunna som lunninspulka. Delad och med ett hål för vajern/kjedjan funkar det hyfsat
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kanske inte så seriös fråga utifrån sista inlägget och unvikande svar på frågor:cool:
Jodå men vi löste det. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.