Du pratar om fuktspärr, är det fukten ute eller inne i bastun du försöker spara. Du kan ha nästan 100% luftfuktighet ute. Det innebär att har du nästan 100% luftfuktighet vid åttio grader så kommer du när du lämnat bastun och ventilerat att ha samma luftfuktighet i väggarna som luften, överskottet har lämnat bastun som dimma eller kondenserats på det kalla golvet. Vintertid kan jag köpa iden att det blir fukt i väggarna på grund av den stora tempskillnaden, tror inte plast är en lösning. Jag brukar kasta in en pinne extra i kamin när jag lämnar bastun för att torka ur den lite.
Någon skrev att det finns lika många sätt att bada bastu på som det finns finnar, jag tror att det finns lika många sätt att bygga en bastu på.
 
I ett ouppvärmt hus är risken väldigt stor att fukt kondenserar på utsidan av plasten,speciellt på hösten då temperaturen är lägre inne i huset och uteluften är väldigt fuktig.Sök här på forumet - det finns många som kan detta med konvektion och diffusion som har diskuterat detta i andra trådar.
 
echoes skrev:
hur har du det med isolering och fuktspärrar då? tror jag kommer att bygga min med folie iallafall, känns "tryggt" att ha nått som reflekterar värmen bakom panelen..
Hur det är med fuktspärr vet jag inte, eftersom jag inte var med under hela bygget. Vi är 8 delägare. Isolerad är den iaf, och panel ut och invändigt.
 
Tricket är att ha väldigt många ventiler öppna så att det är samma temperatur och fukt inne som ute i bastun.
Det man vill undvika är fuktvandring genom isoleringen, plast eller inte plast.
Jag håller med om att i en ouppvärmd bastu eller friggebod med för den delen så ska man inte ha plast dock så kommer jag att ha lite grundvärme på hela tiden.
 
tussee skrev:
Du pratar om fuktspärr, är det fukten ute eller inne i bastun du försöker spara. Du kan ha nästan 100% luftfuktighet ute. Det innebär att har du nästan 100% luftfuktighet vid åttio grader så kommer du när du lämnat bastun och ventilerat att ha samma luftfuktighet i väggarna som luften, överskottet har lämnat bastun som dimma eller kondenserats på det kalla golvet. Vintertid kan jag köpa iden att det blir fukt i väggarna på grund av den stora tempskillnaden, tror inte plast är en lösning. Jag brukar kasta in en pinne extra i kamin när jag lämnar bastun för att torka ur den lite.
Någon skrev att det finns lika många sätt att bada bastu på som det finns finnar, jag tror att det finns lika många sätt att bygga en bastu på.
fukten inne i bastun vill jag bevara, tänkte köra med folie - iso - vindskydd, skulle inte det vara bra för isoleringen eller?
 
Lyfter en 14 år gammal tråd. :) Är inte hela poängen med glas-/mineralull att man skall kombinera dem med fuktspärrar? Det är väl lixom en del av konceptet. Med andra ord, om man skippar fuktspärrarna så är väl det fel typ av isolering? Jag håller också på att bygga en vedeldad fristående bastu och är inne på att enbart använda en diffusionsöppen vindpapp (eller liknande) mot ytterpanelen och sedan isolera med någon form av hygroskopisk isolering (t.ex. träfiberisolering) som kan ta upp och transportera fukt. Som någon var inne på så har jag också läst att bastufolie skapar problem då det är kallare inne i bastun än utanför, t.ex. då vårsolen lyser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.