Hej,
tänkte höra om någon kan föreslå något typ av tak (och gärna fabrikat) till vårt tänkta hus.

Första tanken var falsad bandplåt, men då vi nog måste banta produktionskostnaden så tittar vi efter andra takvarianter.

Huset är i funkisstil med taklutning på 18 och 12 grader. Vi bor i Västernorrland, så det bör tåla snö...

Vi tycker inte att tegelpannor passar huset, inte heller plåttak med pannprofil... vad har vi då att välja på? Shingel kanske inte passar så bra, snön fastnar väl på det? Finns det inga enklare plåttak med snygg profil, som kan passa ett funkishus?

Skickar med fasadstudie, så ni får lite uppfattning om hur det kommer att se ut. Vi har dock ej valt färgen klart.
 
  • Fasad3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad sida.jpg
Ange även cirkapris på taken ni föreslår, om möjligt.
 
Plåt är ju helt klart snyggt och funktionellt, speciellt om det är i koppar... :D

Shingel, kan du ha det på din låga lutning?
 
Consensus skrev:
Plåt är ju helt klart snyggt och funktionellt, speciellt om det är i koppar... :D

Shingel, kan du ha det på din låga lutning?
Ja, på Visol påstod dem det... Men jag undrar om de tänkte på att i Västernorrland HAR vi snö...
 
Clix såg ju intressant ut. Skickade genast en offertförfrågan till dem ;-). Tack för tipset!
 
Problemet med Clix är att de flesta plåtslagare ser systemet som ett "hot" mot deras hantverksskicklighet (vilken ofta kan ifrågasättas) och de vill därför inte arbeta med det.
 
Ok, det förstår jag. Och de hade ingen egen montör heller, tyckte jag det lät som. Så det kan vara svårt att hitta en montör, hmm, ska undersöka detta vidare. Jag gillar skarp utseendet och har inte hittat något negativt med det ännu.
 
Hemmakatten
Ni har inte funderat på papp-tak? Ett enkelt svart/gråsvart eller ett listtäckt papp-tak tror jag kan bli snyggt på ert hus. Lagt av proffs, i bra kvalité och hellimmat håller det i 40 år.
 
Jag kan rekomendera listtäckning, det blir verkligen supersnyggt. Ett annat alternativ är att först lägga papptak och sedan sedum på det, dyrt men snyggt.
 
Nja, det där med listtäckning är känsligt estetiskt sett, tycker ni har för dålig lutning för listtäckning, man bör ha ca 30 graders lutning (minst) för att det ska se riktigt bra ut. annars håller jag med, ett kristallsvart listtäckt papptak är ruskigt snyggt, särskilt i rätt miljö.
dock är det viktigt att man har en duktig takläggare då det kräver mycket planering/nogrannhet/blick. Har sett riktiga skräckexempel och då skadar det bara utseedet på hela byggnaden.

Shingel kan läggas ner till 10 graders lutning men det är inget jag rekommenderar......
 
Xabre skrev:
Problemet med Clix är att de flesta plåtslagare ser systemet som ett "hot" mot deras hantverksskicklighet (vilken ofta kan ifrågasättas) och de vill därför inte arbeta med det.
Problemet med Clix är väl att hållbarheten inte är så bra som man kan tro, eftersom falserna bara är enkelfalsade, så de är ju avsevärt mycket större risk att de blir läckage. En plåtleverantör som jag pratade med jämförde Clix med gamla takpannor.
En rekommendation är ju en vanlig bandtäckning, dyrt(?), prisvärt skulle jag säga med tanke på livslängden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.