Är i startgroparna (typ) för att riva befintlig carport på 6x6m och bygga ett garage på 6x7m eller 6x8m.

Tomten är liten och kan därför varken bygga längre eller bredare än 6x8m.
Byggsatser finns på 6x8.4m vilket igentligen gör att jag med dom extra 0.4 metrarna hamnar för nära tomtgränsen. Samt att bygglovet för garage över 50m2 är betydligt mycket dyrare än under 50m2.

Har fått in en offert från snickare på ett isolerat garage i lösvirke med markarbete och isolerad platta på 6x8m. Priset för detta: 785 000kr!!
(Omålat, ej bortforsling av massor och byggavfall, och endast "förberett" för eldragning)
Är det verkligen så dyrt att gjuta en platta och bygga garage i lösvirke?
Pris/m2 = 16 000kr!!

Hade hoppats på att landa under 400k utan att behöva göra speciellt mycket själv?
men jag kanske hade en skev verklighetsuppfattning?

Vad tror folket på forumet? Skulle man klara sig på ca 6x7,2m med plats för två bilar och en verktygsbänk längst in? Någon som har erfarenhet av den storleken? (Givetvis hade jag föredragit en maskinhall på flera 100m2 men nu har jag tyvärr inte dom förutsättningarna)

Rimligt pris för garage i den storleken om man lejer bort arbetet?

(Alternativet är att vänta nåt år tills ungarna är större och man har tid att göra det mesta själv istället, men jag vill helst ha ett garage redan igår.)
 
Vi fick pris från Eksjöhus på ett 7x8,5 som då skulle kosta 450' oisolerat (men isolerad platta), i övrigt "nyckelfärdigt" så ditt pris låter spontant högt.

Vi bygger istället det själva (förutom gjutning av platta) och räknar med att landa någonstans runt 250' nyckelfärdigt (och isolerat).
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det priset var för högt.
Fråga efter pris på flera ställen.

Om du får bygga 6x8 så gör det.
Bara att göra sista facket lite mindre.

//AA
 
Spontant så känns priset väldigt högt.

Gällande storleken så så bygg så stort du kan. Håll inte igen. nu är ju tillåtelsen på tomten en faktor men i övrigt så bygg så stort du kan.

6x7,2 känns trångt beroende på vad du skall ha garaget till. Du får ju räkna av ca 0,5m på varje mått för väggar vilket lämnar dig med ca 5,5x6,8 innermått. En normal bil är 2m bred med backspeglarna vilket lämnar 0,5m luft mellan vägg och bil, bil till bil och vägg till bil vilket gör att man knappt kan öppna dörrarna och än mindre ha något vid sidan av bilarna eller få förbi något in till arbetsbänken. Bilen är ca 5m lång vilket ger 1,8 över till arbetsbänk och övrigt. Bänken tar 0,6-0,8 så längdmåttet är väll ok om än snutt då man sällan står dikt an garageporten.

Så. Skall du ha garaget till mekgarage så är större att föredra. Är det ren förvaring av bilarna nattetid och skruva lite med någon gräsklippare eller byta bromsar så funkar det.
 
Det kanske är för en bil och plats att pyssla. ??

//AA
 
Garaget kommer användas mestadels för enklare mek och service. Vad gäller fordonsförvaring så kommer det nog mest stå en bil + fyrhjuling där inne. Även om jag vill ha parkeringsmöjligheten till 2 bilar vid behov.
Samt att jag behöver en bra förvaring till maskiner och verktyg så det slipper ligga å drälla i hela huset.

Kommer en till firma och ska räkna på offert imorgon. Men mig magkänsla säger att även den kommer ligga långt över budget
 
sunnis
Mitt garage på 80kvm köpt från Mellbygarage som komplett byggsats med färdiga väggelement, 145mm väggstomme plus 45mm installationslager, extra takisolering, allt skivmaterial (OSB bakom gips) taktegel, spontat tak, 4st garagefönster, 3st 10/11 treglasfönster med lågt U värde, två crawfort portar med portmotorer, ytterdörr, dekorfönster på gavlarna, vattenavrinning, skruv, spik, isolering landade på ca 280tkr. Det som tillkommer är eldragning, belysning, spackel och färg.

Platta på mark är ju svårt att jämföra då det är så beroende på förutsättningar. Men 2500kr/kvm kan man ju räkna på. Min platta fick pålas till Nasaret typ så den blev svindyr.
 
Redigerat:
G Goeras skrev:
Är i startgroparna (typ) för att riva befintlig carport på 6x6m och bygga ett garage på 6x7m eller 6x8m.

Tomten är liten och kan därför varken bygga längre eller bredare än 6x8m.
Byggsatser finns på 6x8.4m vilket igentligen gör att jag med dom extra 0.4 metrarna hamnar för nära tomtgränsen. Samt att bygglovet för garage över 50m2 är betydligt mycket dyrare än under 50m2.

Har fått in en offert från snickare på ett isolerat garage i lösvirke med markarbete och isolerad platta på 6x8m. Priset för detta: 785 000kr!!
(Omålat, ej bortforsling av massor och byggavfall, och endast "förberett" för eldragning)
Är det verkligen så dyrt att gjuta en platta och bygga garage i lösvirke?
Pris/m2 = 16 000kr!!

Hade hoppats på att landa under 400k utan att behöva göra speciellt mycket själv?
men jag kanske hade en skev verklighetsuppfattning?

Vad tror folket på forumet? Skulle man klara sig på ca 6x7,2m med plats för två bilar och en verktygsbänk längst in? Någon som har erfarenhet av den storleken? (Givetvis hade jag föredragit en maskinhall på flera 100m2 men nu har jag tyvärr inte dom förutsättningarna)

Rimligt pris för garage i den storleken om man lejer bort arbetet?

(Alternativet är att vänta nåt år tills ungarna är större och man har tid att göra det mesta själv istället, men jag vill helst ha ett garage redan igår.)
Håller på att bygga ett på ca 95 kvm inkl carport från Lövångersbygg. Plattan har jag betalt 150' för och garaget 220' börjar montera på söndag. Då är det oisolerad och utan port. Porten kommer från Prido och kostade 13' Betongplatta för garagebygge med färdigställda grunder, byggmaterial och arbetspaviljong på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I samband med att jag fick pris på mitt hus fick jag också pris på mitt garage (7*8 m) i lösvirke
Isolerat med två portar och en dörr.
Avlopp.
Gips och osb dock inte spacklat eller målat.
Pris 315 med platta på mark
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
I samband med att jag fick pris på mitt hus fick jag också pris på mitt garage (7*8 m) i lösvirke
Isolerat med två portar och en dörr.
Avlopp.
Gips och osb dock inte spacklat eller målat.
Pris 315 med platta på mark

Hej!

Hur har det fått med garaget? Tittar på ett från Lövånger.. smidigt att få ihop?
 
osansson osansson skrev:
Hej!

Hur har det fått med garaget? Tittar på ett från Lövånger.. smidigt att få ihop?
Då jag ritade mitt eget hus så slutade det med att jag byggde garaget i suteräng under huset istället för friliggande.
Då kunde jag lägga golvvärme från husets pump tillsammans med el, vatten och larm allt gick då lätt att ansluta i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.