Blir det någon stor skillnad på årskostnaden jämfört med vanliga bostäder, t.ex en 1a eller ett hus på 100-160 m2?
Jag behöver inget större boende och vill bygga ett energi effektivt hus med så lite årskostnad som möjligt utan hyra/skuld. Mitt mål är att undvika "ekorrhjulet"

Jag är inte kunnig inom detta så all hjälp är välkommen!
 
Redigerat:

Bästa svaret

Klart det blir en väsentlig skillnad.
Har du tomt? Skall det anslutas mot el och vatten kommunalt? Uppvärming?
 
Cheesen
Mitt fritidshus är i den storleken... Kostar runt 2500:-/mån. Du får inte speciellt mycket bostad för dom pengarna.
Men om jag skulle permanentbo där hade nog min månadskostnad ökat med ett par tusenlappar då jag skulle vilja höja standarden rejält.

Men det är inte hela sanningen, vad får jag då för pengarna? Vad kommer transporter till och från bostaden att kosta?

Om man nu jämför med vår villa på 150kvm så har vi ju väsentligt högre standard där... Men om man skulle räkna kvadratmeter kostnaden så är inte villan något dyrare i drift än fritidshuset..

Om jag då jämför med tvåan jag hyrde innan vi skaffade bostadsrätt så var den dyrare att bo iän trean vi köpte.. Huset vi har nu är billigare än trean med högre standard och kostar bara ett par tusen mer i månaden. Vad är det vi inte får då?
Jo vi får inte servicen som du har i en hyresrätt, ingen snöröjning, ingen vaktmästare, ingen målare, ingen rörmokare... Listan kan göras lång.. Men det är där du sparar pengar på att bo i egen bostad, du gör sysslorna själv istället för att låta någon annan göra det.
Det finns ju dom som blir extremt självförsörjande med väldigt låga boendekostnader... Man skapar sin egen uppvärmning och har varken vatten, avlopp eller sophantering att betala.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K
Kan ni inte lista kostnaderna per månad. Vi bor i ett 150 kvm modernt lågenergihus byggt 2015-2017
Så här ser våra månadskostnader ut ca:
VA: 500 kr
El: 500 kr
Sophämtning: 200 kr
Försäkringar: 500 kr
Ränta: 500 kr
Bredband: 400 kr

Totalt: 2600 kr

Det känns som att jag har glömt något.. Men det är betydligt billigare än vad det kostade att bo i lägenhet. Jag har inte haft hyra i närheten ens som student. Medan vi byggde huset bodde vi i en 78 kvm radhuslägenhet med en månadsavgift på 7200 kr, då ingick inte internet. Så vi har dubblat ytan och betalar en tredjedel i avgift.

Sen får man förstås lägga undan ett visst överskott för att kunna bekosta vitvaror som havererar och till allmänt underhåll som att huset ska målas om i framtiden. Men är man något mer än normalhändig så kan man inte bo billigare än i eget hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.