Tapet från 70talet på gips. Jag river tapeten med spackelspade men det blir kvar nån slags beläggning. Se bild. Några tips på hur hanterar jag den här ytan?

Kan det räddas med nån vass grundfärg som får allt löst fnas att ”limmas fast” mot gipset eller blir jag tvungen att skrapa bort skiten?

Planen är att sen spackla bort ojämnheter och tapetsera
 
  • Gamla tapetrester och lim på gipsvägg efter borttagen 70-tals tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att borsta lite lätt med en stålborste, sopa av och helspackla. och slipa, ska du sätta ny tapet kommer varenda skavank att synas., även om du målar så kommer väggen att bli knottrig och inte slät.

Edit s.k renoveringstapet kan klara det med gropar, men inte fnas som sticker ut.
 
Jag fick tips om att slipa med sandpapper med sån där kloss på långt handtag. Kan det vara ett alternativ? Det är nog uppåt 100kvm väggyta så jag vill inte lägga en massa tid i onödan.

Jag har bara renoverat nån enstaka vägg tidigare så är rätt grön på det här. Det har alltid slutat med onödigt tjockt lager spackel ... Renoveringstapet låter som bra koncept
 
Känn med handen hur mycket småflis som sticker ut, slipa av med det finaste du hittar och bara lite lätt tryck så blir det nog slätt, För hårt tryck vid slipning så rullar sig pappen på gipsen
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
Vad händer om du sprayar med vatten och väntar några minuter. Släpper det sista lagret in mot gipset då, eller sitter det kvar?

Vi drog nyligen bort yttersta lagret av en spaltbar tapet, men resultatet av inte tillräckligt gott för att vi skulle bli nöjda. Bredspacklade då väggen med innersta lagret tapet kvar, vilket resulterade i att stora våder med spackel (och tapet) ramlade ner från väggen. Där det inte ramlade ner blev det bubblor.

Jag skulle rekommendera att försöka få bort så mycket som möjligt, använd gärna vatten eller något medel. Sedan bredspackla.
 
Jag skulle slipat av lätt sen spärrmålat innan jag bredspacklat hela ytan med rullspackel.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
Finns speciel tapetgrund som är lämplig, mindre vattenmängd i de grundfärgerna så att de inte retar underlag, på köpet så isolerar de ytan när du ska spackla. Slipa av efter grundning, spackla. Kör med fördel rullspackel.
 
Håller precis på och göra en liknande sak på en vägg här hemma.

Jag blandar varmvatten och någon droppe diskmedel och applicerar det på väggen och låter det sjunka in. Efter det är det väldigt enkelt att få bort med spackelspade.
 
Mjukvarutönten Everlof skrev:
Håller precis på och göra en liknande sak på en vägg här hemma.

Jag blandar varmvatten och någon droppe diskmedel och applicerar det på väggen och låter det sjunka in. Efter det är det väldigt enkelt att få bort med spackelspade.
Det sabbar inte gipset?
 
R RAIS23 skrev:
Finns speciel tapetgrund som är lämplig, mindre vattenmängd i de grundfärgerna så att de inte retar underlag, på köpet så isolerar de ytan när du ska spackla. Slipa av efter grundning, spackla. Kör med fördel rullspackel.
Alltså så här?
1 tapetgrund
2 slipning
3 rullspackla

Kan det vara ett alternativ att använda renoveringstapet efter tapetgrund och slipning (och spackling av div hål och liknande)? Och alltså slippa bredspackling

Jag är en riktig sopa på att spackla. Har inte ens hört talas om rullspackel tidigare. Men ett par gånger så har jag fuskat med underarbetet och så har hela sk*ten sen släppt så jag förstår att det finns en gräns för hur många genvägar man kan ta.
 
h-man h-man skrev:
Det sabbar inte gipset?
Hmm.. Bra fråga.. Jag gjorde det på siporex-vägg.. Den delen vid fönstret där mitt var gipsad lossnade relativt enkelt.
 
Riv de som sitter löst sen
hasa av ytan med kloss 100 papper
grunda med oljefärg/iso sen
bre 2 gånger med rullspackel
slipa av med 120 papper
grunda(behöver inte va grundfärg) pensla o rulla tjockt, låt torka
foga hörnen ev takvinkel med vanlig målarfog/latex, lys med lampa, sätt i(spackla skador) revor blåsor etc, slipa av, fläcka med lillrulle på spacklat låt torka sen stryk allt en sista gång kommer bli bra.
Iso`n kan du låta torka i 24-48 timmar så den hinner härda ordentligt, äre mycket fnös o frös så kan du hasa av med 80-100 papper innan du brer första gången
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.