Dolda bud kan vara lite trixiga.

Vi sålde förra året och hade budgivning med 3-4 spekulanter. Efter ett tag när det var två kvar la spekulant 1 ett dolt bud, vi blev alldeles ställda och ville att budgivningen skulle fortgå.
Mäklaren fick krångla och snirkla till ett svar till spekulant 2 om att deras bud inte var tillräckligt och att fortfarande fanns en annan spekulant, han fick inte meddela att det fanns ett bud eller vad det var...

Spek 2 la in ett bud, spek 1 bjöd tillbaka coh då la spek 2 ett dolt bud. Nu var det samma visa åt andra hållet och spek 1 blev upprörd över det (som tidigare gjort samma sak :) ).

Vi sålda till spek 2 som var reko genom hela processen
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 30 till
  • Laddar…
M
Ja, oftast tycker nog de som förlorar att det är orättvist med dolt bud. Dessutom om nu den som lägger dolt bud drar sig ur kan man nog undrar om mäklaren verkligen hade ett dolt bud eller bara ville trissa upp priset.
 
  • Gilla
khg och 2 till
  • Laddar…
Verkligen händelse.
Objektet låg ut för 2.55m
Det lades ett öppet bud på 2.2m och budgivningen var igång.
Någon lägger ett dolt bud på 2.7 med krav att acceptera under samtalet.
Det säljs för 2.7m

Minst en budgivare, undrar vad som hände....
 
  • Gilla
khg och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle inte sälja till någon som inte accepterar att följa gängse prosess. Ingen försäljning innan visning, inte till dolda bud mm. Alla dessa varianter är ju trick som används för att försöka få en fördel.
 
  • Gilla
Chentin och 6 till
  • Laddar…
M
Därför jag blev irriterad att nån försökte få sig en fördel men inte ens ville ge ett bättre bud. Fick dessutom höra av mäklaren att de var mest kritiska till huset. Tyckte det va dåligt på flera ställen.... varför la de ens ett dolt förhandsbud då undrar ju jag....snacka ned mitt hus gör ju inte att jag säljer det snabbare till dem....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Dumt, nybörjare med dåliga idéer växer på träd...
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 3 till
  • Laddar…
Ursäkta om jag är trög, men hur fungerar detta? Säger man "jag är beredd att lägga ett bud, men tänker bara säga vad det är om ni lovar att inte säga till någon annan"? Låter oerhört krångligt för alla parter?. Att folk orkar försöka motbevisa att marknaden hela tiden...
 
  • Gilla
Chentin och 3 till
  • Laddar…
Jag har köpt ett hus med dolt bud, huset var till försäljning innan men fick inga bud, gick sedan på omvisning, nytt lägre pris och la då ett dolt bud med tidsfrist. Gick ju bra för mig iaf. Mälaren ville få till en snabb affär också så vi fick accept på budget på morgonen efter. Jag som köpare villkorar gärna mina bud, likaså säljaren som villkorar försäljningen och slutgiltigt väljer till vem om det blir sålt.
 
  • Gilla
Josti och 4 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Därför jag blev irriterad att nån försökte få sig en fördel men inte ens ville ge ett bättre bud. Fick dessutom höra av mäklaren att de var mest kritiska till huset. Tyckte det va dåligt på flera ställen.... varför la de ens ett dolt förhandsbud då undrar ju jag....snacka ned mitt hus gör ju inte att jag säljer det snabbare till dem....
Inget att bli irriterad över. De tycker uppenbarligen inte att det är värt mer. Men majoriteten tycker ju inte att det är värt att lägga bud ens. Men man kan ju svara att de får lägga ett öppet bud om de vill vara med.
 
  • Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
M
Okarlsson Okarlsson skrev:
Ursäkta om jag är trög, men hur fungerar detta? Säger man "jag är beredd att lägga ett bud, men tänker bara säga vad det är om ni lovar att inte säga till någon annan"? Låter oerhört krångligt för alla parter?. Att folk orkar försöka motbevisa att marknaden hela tiden...
man säger att man lägger ett bud på tex nu utgångspriset men det får inte förmedlas till andra spekulanter. Om det gör det dras budet tillbaks.
 
M MoveMe skrev:
man säger att man lägger ett bud på tex nu utgångspriset men det får inte förmedlas till andra spekulanter. Om det gör det dras budet tillbaks.
Men det lär man väl som säljare skita högaktningsfullt i och bara säga "alla bud som förmedlas till mig kommer jag kommunicera vidare, men det står dig såklart fritt att dra tillbaka till bud. Den rätten är inte annorlunda här". Eller tänker jag fel? Säljaren har ju alla incitament att få igång en budgivning och budgivaren är ju uppenbarligen intresserad av huset till det priset.
 
  • Gilla
khg och 5 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Hade det varit ett högt bud kan man väl bli rädd att budet dras tillbaks men i mitt fall så undrade jag också vad vitsen var
Budgivare tror inte att fler lägger bud, jag tror att de gärna är med ifall ngn lägger bud. Mitt tips är att spela spelet, skräm inte bort en budgivare, det kanske dessutom blir din enda.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
M
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men det lär man väl som säljare skita högaktningsfullt i och bara säga "alla bud som förmedlas till mig kommer jag kommunicera vidare, men det står dig såklart fritt att dra tillbaka till bud. Den rätten är inte annorlunda här". Eller tänker jag fel? Säljaren har ju alla incitament att få igång en budgivning och budgivaren är ju uppenbarligen intresserad av huset till det priset.
Hade det varit ett högt bud kan man väl bli rädd att budet dras tillbaks men i mitt fall så undrade jag också vad vitsen var
 
Jag har extremt svårt att förstå synpunkten med dolt bud är konstigt. Självklart tycker budgivaren att det finns någon fördel med det (bland annat att det inte triggar andra intressenter).

Som säljare är det väl bara att tacka ja eller nej? Tror man som säljare att man kan vinna på att tacka nej (eller inte gillar budgivaren) så gör man det.

Köparen vill betala så lite som möjligt, säljaren vill få så mycket som möjligt. Det är ett förhandlingsspel som vanligt.

Inget att grina eller gnälla över, man behöver vare sig köpa eller sälja om man inte är överens.
 
  • Gilla
Finnpucko och 11 till
  • Laddar…
M
A Autodidak1 skrev:
Jag har extremt svårt att förstå synpunkten med dolt bud är konstigt. Självklart tycker budgivaren att det finns någon fördel med det (bland annat att det inte triggar andra intressenter).

Som säljare är det väl bara att tacka ja eller nej? Tror man som säljare att man kan vinna på att tacka nej (eller inte gillar budgivaren) så gör man det.

Köparen vill betala så lite som möjligt, säljaren vill få så mycket som möjligt. Det är ett förhandlingsspel som vanligt.

Inget att grina eller gnälla över, man behöver vare sig köpa eller sälja om man inte är överens.
Ursäkta att jag startade tråden, men har ingen förståelse för varför man budar på ett hus man själv inte bryr sig om eller tror att någon annan vill ha. Jag har själv bara lagt bud på hus som jag själv tyckt har varit så attraktivt att jag varit flexibel med tillträde, skippat städning etc för att säljaren ska välja mig. Varför slösa pengar på att köpa ett hus du kan vara utan?
 
  • Gilla
Chentin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.