Hejsan,
Jag har byggt ett soffbord i ek men det är väldigt känsligt för fukt och värme. Finns det en bra behandling jag kan lägga ovan Osmos hårdvaxolja som skyddar?
Närbild av soffbord i ek med tydlig träådring behandlad med Osmos hårdvaxolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hemmagjort soffbord i ek med böjda metallben i ett modernt vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skippa hårdvaxoljan isf, använd fernissa, eller golvlack om det går riktigt livat till runt bordet.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Skippa hårdvaxoljan isf, använd fernissa, eller golvlack om det går riktigt livat till runt bordet.
Tack, vad tror du om att lägga på Fernissa direkt på Osmo-oljan utan att slipa ner något?
 
Skulle jag inte prova eftersom hårdvaxoljan lämnar vax på ytan. Jag har polyuretanlack på köksbordet vilket har hållit mycket bra i fem år med småbarn om du vill ha ett alternativ.
 
  • Gilla
dusty
  • Laddar…
Jag har inte haft tur när jag använt hårdvaxolja. Har ändå lagt på många lager och haft mig, ändå känsligt. Räcker man ställer ett glas med is på det, kondensen lämnar märken efter en liten stund.
Har mest kört lack efter det ”testet” åtminstone på utsatta ytor.
Du kan ju alltid prova på undersidan och se om lacken fäster (om du har någon behandlad del på undersidan dvs). Snyggt bord förresten :)
 
katos katos skrev:
Skulle jag inte prova eftersom hårdvaxoljan lämnar vax på ytan. Jag har polyuretanlack på köksbordet vilket har hållit mycket bra i fem år med småbarn om du vill ha ett alternativ.
Tack, då blev det lite jobbigare såklart. Kanske nöter lite på bordet först nu innan jag slipar ner det och behandlar på nytt.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag har inte haft tur när jag använt hårdvaxolja. Har ändå lagt på många lager och haft mig, ändå känsligt. Räcker man ställer ett glas med is på det, kondensen lämnar märken efter en liten stund.
Har mest kört lack efter det ”testet” åtminstone på utsatta ytor.
Du kan ju alltid prova på undersidan och se om lacken fäster (om du har någon behandlad del på undersidan dvs). Snyggt bord förresten :)
Tack för bra tips, jag har tyvärr bara behandlat ovansidan men skall testa köra hårdvaxolja på undersidan och applicera ny lack över den då de testet går avsevärt mycket fortare än att slipa ner skivan.

Tack! :)
 
Nej nej nej, inte lack/fernissa på hårdvaxolja. Men med en schysst slipmaskin fixar du det snart. En sådan bör finnas i varje hem!
 
Håller med föregående talare, gör du så kommer du skapa dig ännu mer jobb.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det var kanske inte så bra svar av mig. Är rätt prestigelös så jag tar tillbaka.

Min tanke var att testa på en bit på undersidan, om den nu var behandlad också. Är oljan härdad kanske det skulle gå... men visst, slipa ner är ju bättre.

Att olja nu för att testa med lack på blir nog extra dåligt.

det ser ju ut som att TS lagt lite tid på att fixa nyans osv, så det är väl inte ”bara att slipa ner”. Men visst, bättre blir det säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.