M
Hej,

Är det ok att ha två stycken separata schuko-uttag med två separata faser men gemensam nolla och jord? Just nu är det två dosor där tvättmaskin och torktumlare har varit inkopplat, hade nu velat undvika fast installation och ersätta med två uttag till tvätt- och torktumlare. Dessa två grupper har två dvärgbrytare i centralen (ej "byglade", dvs. bryts inte samtidigt) och inget annat inkopplat till sig.
 
E
M Muuuuurtin skrev:
Hej,

Är det ok att ha två stycken separata schuko-uttag med två separata faser men gemensam nolla och jord? Just nu är det två dosor där tvättmaskin och torktumlare har varit inkopplat, hade nu velat undvika fast installation och ersätta med två uttag till tvätt- och torktumlare. Dessa två grupper har två dvärgbrytare i centralen (ej "byglade", dvs. bryts inte samtidigt) och inget annat inkopplat till sig.
Du kan sätta två uttag från dosan.
Finns idag till och med. Uttag med olika faser i brunnarna. Men detta år inte att rekommendera i ditt fall med mindre än att du sätter en 2/3-polig dvärg. Samt ordentligt uppnärkt.
 
M
E El-Löken66 skrev:
Du kan sätta två uttag från dosan.
Finns idag till och med. Uttag med olika faser i brunnarna. Men detta år inte att rekommendera i ditt fall med mindre än att du sätter en 2/3-polig dvärg. Samt ordentligt uppnärkt.
Aha okej, där ser man. Tackar:) Har du något tips på uttag med två brunnar som klarar två faser? Kan ju vara snyggare faktiskt än två separata.
 
M
Eller stryk den frågan förresten. Jag kör två separata uttag med fördelning av nolla och jord redan i dosan, så slipper jag risken med spänningssatt nolla vid vidarekoppling från ena uttaget. Slipper ju även 2-polig dvärgbrytare då som du säger.

Kan rekommendera nedan länk för andra som funderar kring samma saker, väldigt lärorikt även om en elektriker såklart bör göra jobbet :)
https://www.fluxio.se/artiklar/16-f...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html
 
E
M Muuuuurtin skrev:
Eller stryk den frågan förresten. Jag kör två separata uttag med fördelning av nolla och jord redan i dosan, så slipper jag risken med spänningssatt nolla vid vidarekoppling från ena uttaget. Slipper ju även 2-polig dvärgbrytare då som du säger.

Kan rekommendera nedan länk för andra som funderar kring samma saker, väldigt lärorikt även om en elektriker såklart bör göra jobbet :)
[länk]
Förlåt, missade din indran

https://www.elko.se/440v-2-vags/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-1553.html&ved=2ahUKEwjHiIXvuPbvAhVriIsKHVKPCQ8QFjAAegQIBRAC&usg=AOvVaw3ohJU0NIPdaaULxJtdVCtM
 
Risken med spänningssatt nolla finns alltid och löses bara med ett (normalt) omsorgsfullt arbete. En fråga som tillkommer i ditt fall är ifall det är tillåtet med ett vägguttag på platsen. För badrum finns det stränga regler för avståndet till dusch, förutom kravet på JFB. En tvättmaskin plus torktumlare som kommer att stå på samma plats i ~10 år är inte fel att ansluta fast.
 
E
M Muuuuurtin skrev:
Eller stryk den frågan förresten. Jag kör två separata uttag med fördelning av nolla och jord redan i dosan, så slipper jag risken med spänningssatt nolla vid vidarekoppling från ena uttaget. Slipper ju även 2-polig dvärgbrytare då som du säger.

Kan rekommendera nedan länk för andra som funderar kring samma saker, väldigt lärorikt även om en elektriker såklart bör göra jobbet :)
[länk]
Är inte med vad du menar med risk vid vidarekoppling från ena uttaget detta var det väl aldrig tal om.
Du hittar mer information i länken som är postad, du ska ha minst tvåpolig dvärgbrytare som du ser.

Jag kan hålla med. Föregående talare om att fast anslutet funkar lika bra, du kan sätta öppningsbara Wagos så går det lika lätt att frånskilja maskinerna som med stickpropp.
 
M
Jag kör fast installerat med wagos istället, blir ju både enklare och bättre på många sätt som ni säger. Tack till er :)(y)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.