Hej,

Jag har letat och läst igenom hundratals instruktioner, trådar och hemsidor, pratat med ingenjörer, snickare och amatörer för att hjälpa mig hitta svar på hur jag ska gå tillväga när vi nu bestämt oss för att "bygga ut" vårat hus (flytta ytterväggen på gaveln).

Husfasad med balkong och takstolar, potentiell väggutbyggnad diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak och stödbjälkar över en altan med utsikt mot en husvägg med fönster och en altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vill alltså BARA flytta ut väggen på övervåningen (ta bort gavelbalkongen) och behålla altanen under.
Det sitter takstolar hela vägen ut, den längst ut (som blir den nya ytterväggen för övervåningen) avlastas med två impregnerade 120x120mm pelare som står på betong 1m djup på berg.

(Pelare utbytt sedan bilderna togs)
Pelare med måttband visar dimensioner och grund, möjlig avlastning för takstolar vid husutbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även långsidornas ytterväggar är murade på berg 1m ner i backen.

Det som oroar mig är att det inte är tillräckligt för att bära vikten av det som vi tänkt att göra.

Vänder mig därför till er, och hoppas att någon har lite input på detta.. :)
 
Om balkongen är byggd enligt konstens regler ska det inte vara något problem. Balkonger dimensioneras nämligen för en så kallad nyttig last (människor, möbler mm) som är nästan dubbelt så hög som den som gäller för vanliga bostadsutrymmen. Detta bör på något sätt framgå av de ursprungliga bygglovshandlingarna.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Tack för ditt svar, hade jag haft några ritningar så hade det säkert gått att se men tyvärr finns dessa inte kvar..

Dimensionerna på golvbjälkar och takstolar tyder ju på att det inte borde vara något problem, oron ligger snarare i att det blir 1,5m yttervägg som inte "sitter ihop" på gaveln och ifall det med ökat belastning skulle kunna "trycka isär" dessa..
 
En yttervägg som inte är bärande väger inte så mycket. Det verkar finnas en hanbjälke även på den yttersta takstolen så risken för att väggen ska trycka isär är nog inte så stor. Beroende på byggår och kommun bör det finnas uppgifter hos kommunen, t.ex. en teknisk beskrivning.
 
Har nu varit i kontakt med kommunen och allt som fanns var fasad- och planritningar!

Något som jag såg nu som jag tidigare inte tänkt på är dock att alla takstolar och golvbjälkar är skarvade i samma fack..
Är det något man behöver ändra på?

Har gjort blå markeringar där det är skarvat..

Röd träfasad med ett gult fönster och balkong ovanför markerad med blå tejp där takstolar och golvbjälkar är skarvade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på röd takstruktur med markerade skarvade takstolar och golvbjälkar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huset verkar vara byggt med någon form av prefab metod. Ofta skarvar man långa bjälkar där vridmomentet är noll och då går det för det mesta bra. Jag tycker dock inte att skarvarnas läge verkar vara helt rätt för att passa in i det tankemönstret. Svårt att säga mer utan tillgång till mått och dimensioner. Upplever ni sviktproblem idag? Balkongen bör vara dimensionerad för en nyttig last på 3,5 kN/kvm, vilket är ganska mycket.
 
Ja, huset kom på lastbil 1976 och lyftes på plats vägg för vägg och med färdiga takstolar så antar att det är vad man kallar prefab?
Tillverkaren är Sjödalshus om jag inte missminner mig, vilket är uppköpt sedan länge och finns inte så mycket info att hämta där heller..

Inga sviktproblem vad vi märkt av på 3 år..

Dimensionerna på dessa är 220x45, totallängden är 9,90m om det säger nått..
 
Jag tror du kan sova lugnt.
 
  • Gilla
ohGr ohGr
  • Laddar…
Haha, låter bra!
Det är bara en ren känsla att jag själv hade ju lagt skarvarna "omlott" för att inte få brytpunkt på samma ställe genom hela huset men det borde ju vara någon som är bra mycket smartare än mig som har räknat på detta en gång i tiden
 
Fabriksgjorda skarvar med spikplåtar blir väldigt starka oavsett om de ligger rätt eller fel.
 
Tusen tack för dina svar!
 
Hur gick det, flyttade ni ut ytterväggen?
 
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Hur gick det, flyttade ni ut ytterväggen?
Japp, den är flyttad!
Det blev lite mer jobb än vad jag räknat med men nu börjar vi att se ljuset i tunneln!
 
Härligt att höra!
Vi är i samma tankar och tänkte höra om du har några bilder som du vill dela med dig av?
Samt tidsåtgång och oväntade kostnader på bygget?:)
 
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Härligt att höra!
Vi är i samma tankar och tänkte höra om du har några bilder som du vill dela med dig av?
Samt tidsåtgång och oväntade kostnader på bygget?:)
Absolut, jag har faktiskt inte haft några direkt oväntade utgifter och ligger just nu på 85 000kr.
Då är material till väggarna invändigt (spån & gips) samt golv som saknas så vi kommer förmodligen att landa hem på strax över 100 000kr och det är då endast i material.
Men viktigt att tänka på att det drar iväg alltså, slänger med lite prints på några utav mina utgifter under projektet:
Skärmbild av digitala kvitton för byggmaterial med datum och belopp på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild från mobil visar svenska kvitton med datum och summor för byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av kvittolista från app, varje post visar datum, beskrivning och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Senast köpte vi innertak huntonit för ca 8000kr.
Allt gå såklart att snåla in på och säkert hitta billigare men man ska ju bli klar nån gång också!

Lite bilder från bygget:
Tvåvånings rött hus med balkong, terrass, soligt väder, grönt gräs, utemöbler, lugn hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rött hus med vita knutar, veranda, gräsmatta framför, och ett uppblåsbart spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött hus med svart tak, veranda, stege, soligt, grönt gräs, träarbete pågår, lugn bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött trähus med vita fönster, takarbete pågår, stege, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsställning vid husvägg under arbete, träbeklädnad nästan klar, isolering synlig, aluminiumstege lutad mot byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering, bomlift på släp, stege, husvagn, grönska, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tvåvåningshus i skymningen med tända ljus och stegar lutande mot fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tvåvåningshus, person på skylift, renovering, grön trädgård, molnig himmel, svensk flagga, lugn bostadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete pågår i ett rum med trägolv och snedtak. Isolering exponerad, fönster, byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående vindsvåningsrenovering, isolering synlig, trägolv, fönster, byggmaterial och verktyg spridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt tvåvåningshus med veranda, röda detaljer, grönt gräs, tält, klarblå himmel, person står på verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindsvåning under renovering, isolering synlig, trägolv, fönster, byggmaterial, plasttäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerad vind med isoleringsmaterial, trägolv, byggmaterial, och en arbetslampa. Renovering eller isoleringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ju tillägga att jag absolut inte är någon expert eller snickare, och jag gör allt själv utom elen så det läggs ungefär dubbelt så mycket tid på Google som på faktiskt byggande
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Hullefar och 44 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.