Vi brukar på årlig basis konstatera att det finns för mycket prylar i hemmet för att det ska kännas bra. För att inte behöva göra oss av med något börjar jag fundera på alternativ lagring...

Mellan vårt hus och garaget går en gång med tak. Där skulle jag vilja skapa en året runt-förvaring av dynor, julsaker och annat smått och gott som inte tål att stå fuktigt.

Efter att ha kollat andra trådar tror jag mig förstå att en värmekälla som ger exempelvis +8 grader är säkraste sättet att uppnå den miljö som dessa prylar behöver. I kombination med isolering för att inte elda för kråkorna.

Hur ska man tänka här? Isolera golv, väggar och tak? Väggar mot garage resp villa borde väl inte behöva isoleras? Jag vill ju skapa ett någorlunda torrt utrymme men samtidigt inte skapa problem i huset eller garaget.
 
Tänk till lite först, den gången används väl nu som passage mellan garage och hus, troligtvis kanske ofta, Stänger ni till så blir det att gå runt hus eller garage varje gång till annan plats på tomten. det brukar inte vara så brett där så dörrar rakt igenom går inte bra att ha, tillsammans som förråd.
 
Det är sant att det är begränsat med plats, men min bedömning är ändå att en dörr i varje ände både får plats och medger den förvaring vi vill ha.
 
Då är det bara gavlarna som måste ha lite isolering, 10-15 cm är lagom, inget att snåla på. Hur har du det golv och tak då, golvet kan klara sig men taket måste isoleras, vad för tak nu.
 
J jonaserik skrev:
Då är det bara gavlarna som måste ha lite isolering, 10-15 cm är lagom, inget att snåla på. Hur har du det golv och tak då, golvet kan klara sig men taket måste isoleras, vad för tak nu.
Golvet är trall på 120 reglar. Bör vara möjligt att isolera - bara att skruva bort trallen. När det gäller taket är jag inte helt säker. Nederst (på insidan) sitter plywood och överst takpapp. Troligen är det ingen isolering. Det är i alla fall min slutsats eftersom tjockleken mellan plywood och takpapp endast verkar vara några få centimeter.
 
Isolera så mycket du kan utom mot hus och garage så kommer det förmodligen hålla sig frostfritt i det utrymmet utan uppvärmning.
Rätt ventilation får du inte glömma.
 
Tack jonaserik och Workingclasshero för bra svar!

För ventilation har jag tänkt en ventil i varje ände av gången - en högt och en lågt. Kanske också att jag sätter in en torrboll i början för att testa att det är tillräckligt. Läste i en annan tråd här om att man kan testa på det sättet.
 
På backen kan du lägga en plast och fylla upp med frigolit mellan reglarna, det förutsätter även ett tätt golv för att inte en massa skit ska rinna ner som är svårt att få bort
 
  • Gilla
Gulsporren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.