Hej på er!

Jag och min sambo skall renovera köket i vår nyköpta lägenhet och fått en otydlig beskrivning av elektrikern på vad vi behöver göra med elen och överväger nu att byta elektriker. Vill dock kolla med er först om det han säger verkligen är sant. Jag ber om ursäkt på förhand om jag slänger mig med uttryck och termer på fel sätt.

Så, det är ett 30-tals hus med enfas och nedan ser ni ett bild på den elcentral som sitter i lägenheten (i hallen).

Elcentral i hallen med säkringar och huvudbrytare,etiketter för Fortum och information om jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I köket skall det installeras en ny kombinerad kyl/frys, en diskmaskin och en inbyggd ugn, spishällen går på gas. (I det det gamla köket satt det en kominerad kyl/frys, en diskmaskin, men en gasspis med "häll" och ugn på gas.)

Elektrikern, som är en vän till en annan hantverkare som hjälpt oss, säger att det behövs ytterligare en jordfelsbrytare för kyl/frys samt egna säkringar för ugn, diskmaskin, mikro och eluttag över bänken. Detta innebär att samtlig el till köket behöver dras om från skåpet i hallen och nya säkringar installeras. Priset för kalaset blir 30.000 (ny jordfelsbrytare inräknad men ej kablage) + moms - ROT. Som jag förstått det är det ovanligt att presentera priset som "pris" + moms, stämmer det och är detta pris rimligt? Jobbet skulle ta typ 3 dagar och elen skulle dras på utsidan av väggarna.

Hur vet vi om elen som är dragen till det gamla köket redan är säkrad och om vi bara skulle kunna koppa in den nya kyl/frysen och diskmaskinen i samma eluttag som de satt i innan?

Stort tack för er input!! :)
 
Dessa krav innebär även att ni behöver en ny trefasmatning från källaren och byte av mätartavla och elcentral: Det ingår inte i dessa 30' va?

I grund och botten är det ni som bestämmer vilka vitvaror ni vill ha och vilka ni vill kunna köra samtidigt. När man därefter börjar titta på kostnaden så kanske ni ändrar er ;)

Just nu är ni begränsad till 25 A enfas vilket motsvarar 5700 W. Bostadsföreningen kanske inte tillåter ett större effektuttag pga det kräver byte av elstammar.

Därför kan man just nu inte kräva egna gruppledningar för ugn, diskmaskin, mikro och vägguttag. Ni måste ju hålla er under 5700 W så ni kan inte köra allting samtidigt. Men 2-3 grupper till köket får ses som normalt. Att ugnen bör ha sin egen är ok då den ska avsäkras 16 A. Mikro och DM brukar få egna grupper i bostäder som har trefas, här spelar det inte så stor roll. De kan lika gärna dela på samma grupp som några uttag. En tredje grupp till övriga uttag kan vara på plats. Sedan tillkommer kanske tvättmaskin mm...

Någon separat JFB till kyl/frys krävs inte. Er elektriker verkar inte jobba i 2000-talet.

Om ni har en uppdaterad gruppförteckning så går det kanske att se hur köket är betjänat idag med grupper.
 
  • Gilla
Lidd och 2 till
  • Laddar…
Hej Bo!

Stort tack för snabbt svar!

Nä, elektrikern vi haft kontakt med verkar ju inte ha koll... Känner oss aningen lurade. Skönt att det finns support att få!

Någon ny trefasmatning är inte pågång. Har ingen gruppförtäckning tillhands men ska försöka få fram en :)
 
E
A Antnahlbck skrev:
Hej Bo!

Stort tack för snabbt svar!

Nä, elektrikern vi haft kontakt med verkar ju inte ha koll... Känner oss aningen lurade. Skönt att det finns support att få!

Någon ny trefasmatning är inte pågång. Har ingen gruppförtäckning tillhands men ska försöka få fram en :)
Vänta lite nu. Här verkar ju inte saker och ting stå rött till.

Var det samma elektriker som bytte mätartavla?
Varför byttes inte stigarna då.

Nu är ni rökta.
Begär second opinion.
 
E El-Löken66 skrev:
Vänta lite nu. Här verkar ju inte saker och ting stå rött till.

Var det samma elektriker som bytte mätartavla?
Varför byttes inte stigarna då.

Nu är ni rökta.
Begär second opinion.
Tjabba!

Vi har ägt lägenheten i 9 dagar och vi har ännu inte gjort några ingrepp på elen.

Enligt fastighetens renovingar så har elen uppgraderats 2005, men jag vet tyvärr inte omfattningen.

Hur menar du att vi är rökta?
 
E
A Antnahlbck skrev:
Tjabba!

Vi har ägt lägenheten i 9 dagar och vi har ännu inte gjort några ingrepp på elen.

Enligt fastighetens renovingar så har elen uppgraderats 2005, men jag vet tyvärr inte omfattningen.

Hur menar du att vi är rökta?
Nu har ni bara 1 fas. 230x25 alltså 5,75 kW.
Ni skulle haft 3x230x16 det vill säga 11 kW.

Det blir till att hushålla med detta, ni är totalt begränsade av detta, den tvåpoliga jordfelsbrytaren tyder på att det inte finns någon intention att byta stigarna.

När är huset byggt?

Var det så att styrelsen enbart gick på pris bland offerterna och struntade i innehåll?

Borde vara kriminellt, ifall det inte faktiskt är det.
 
Huset är från 1931 så det har ett par år på nacken.

Jag har redan ifrågasatt detta med elen till de verkade själva inte ha så bra koll och skulle se över en uppgradering av elen.

Har jag uppfattat det rätt om man kan göra som på bilden nedan?
Som du säger så är total kapacitet 5,75 kW, vilket jag antar innebär att vi inte kan maxa två 16 A säkringar samtidigt utan att jordfelsbrytaren slår ut?

Elskåp från 1931 med öppen dörr och synliga säkringar märkta för olika rum och apparater, samt beräkningar av kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för manick längst till höger på fotot strax ovan?
Vad är automatsäkringen till för, som det står C20 på?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessa krav innebär även att ni behöver en ny trefasmatning från källaren och byte av mätartavla och elcentral: Det ingår inte i dessa 30' va?

I grund och botten är det ni som bestämmer vilka vitvaror ni vill ha och vilka ni vill kunna köra samtidigt. När man därefter börjar titta på kostnaden så kanske ni ändrar er ;)

Just nu är ni begränsad till 25 A enfas vilket motsvarar 5700 W. Bostadsföreningen kanske inte tillåter ett större effektuttag pga det kräver byte av elstammar.

Därför kan man just nu inte kräva egna gruppledningar för ugn, diskmaskin, mikro och vägguttag. Ni måste ju hålla er under 5700 W så ni kan inte köra allting samtidigt. Men 2-3 grupper till köket får ses som normalt. Att ugnen bör ha sin egen är ok då den ska avsäkras 16 A. Mikro och DM brukar få egna grupper i bostäder som har trefas, här spelar det inte så stor roll. De kan lika gärna dela på samma grupp som några uttag. En tredje grupp till övriga uttag kan vara på plats. Sedan tillkommer kanske tvättmaskin mm...

Någon separat JFB till kyl/frys krävs inte. Er elektriker verkar inte jobba i 2000-talet.

Om ni har en uppdaterad gruppförteckning så går det kanske att se hur köket är betjänat idag med grupper.
A Arnodt skrev:
Vad är det för manick längst till höger?
Vad är automatsäkringen till för, som det står C20 på?
Bra frågor! Jag har ingen aning.

Bo kanske vet?
 
E
A Antnahlbck skrev:
Bra frågor! Jag har ingen aning.

Bo kanske vet?
Ser inte någon bild men C20 borde väl vara spismatningen?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Vad är det för manick längst till höger på fotot strax ovan?
Ringklocka som låter som en kyrkklocka.
 
E
A Antnahlbck skrev:
Bra frågor! Jag har ingen aning.

Bo kanske vet?
A Antnahlbck skrev:
Huset är från 1931 så det har ett par år på nacken.

Jag har redan ifrågasatt detta med elen till de verkade själva inte ha så bra koll och skulle se över en uppgradering av elen.

Har jag uppfattat det rätt om man kan göra som på bilden nedan?
Som du säger så är total kapacitet 5,75 kW, vilket jag antar innebär att vi inte kan maxa två 16 A säkringar samtidigt utan att jordfelsbrytaren slår ut?

[bild]
Men har ni då kvar stigarkablar sedan hedenhös tid? Försöker förstå hur resonemanget gick här.

Eller kablarna är bytta,, men likväl 1-fas? :thinking:
Kan ni kolla enlinjeschemat i källaren?

@elmont varför har det blivit så här?
 
Eftersom du har GasHäll är det inga problem att köra hela lägenheter på 1-fas matning!
Men eftersom elmätaren sitter i lägenheten, kan det döljas en stigare (= matning från källaren upp genom alla våningar i samma trappa) bakom din elcentral, då kan man kanske ”haka på” dom andra två faserna och få 3-fas till lägenheten
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ser inte någon bild men C20 borde väl vara spismatningen?
Spisen var för gas.:crysmile:
 
E
L Leif i Skåne skrev:
Spisen var för gas.:crysmile:
:geek:
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.