M
Undrar om någon kan förklarar för mig varför det kan finnas spekulanter som lägger dolt bud på utgångspriset? Jag ser ingen vits med det som säljare. Varför ska jag acceptera det?
 
Det kan ju va ett krav för att köparen ska lägga ett bud?
 
harry73
Ja det är ju en fördel för säljaren att någon lägger ett bud, även om det är dolt
 
  • Gilla
sawallen och 1 till
  • Laddar…
M
Stefan N Stefan N skrev:
Det kan ju va ett krav för att köparen ska lägga ett bud?
Det är det, men det är ett dumt krav för jag som säljare ser ju bara dessa köpare som ”krångliga”.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
Ja det är ju en fördel för säljaren att någon lägger ett bud, även om det är dolt
Ett dolt bud är som ingen lagt ett bud, särskilt när det är på utgångspriset....
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
harry73
Nej, men får du inga andra bud, vet du att du kan sälja till någon
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
Nej, men får du inga andra bud, vet du att du kan sälja till någon[/QUOTE

Om jag hade varit desperat...
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Ett dolt bud är som ingen lagt ett bud, särskilt när det är på utgångspriset....
Klart att det är ett bud, du kan ju sälja till budgivaren.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vad är problemet? Vad är det som gör ett dolt bud krångligare än ett öppet bud?
 
  • Gilla
80-talshus och 6 till
  • Laddar…
Man lägger ett dolt bud för att det inte ska starta ett budkrig och hoppas på att ingen annan börjar buda.
 
  • Gilla
henric78 och 8 till
  • Laddar…
M
P PatrikJo skrev:
Vad är problemet? Vad är det som gör ett dolt bud krångligare än ett öppet bud?
Ett dolt bud vill du inte att andra spekulanter ska veta att du tycker huset är värt det priset du lägger och hoppas ingen annan lägger bud. Som säljare kan jag bara se att jag skulle acceptera ett sånt krav om det dolda budet är flera % högre än utgångspriset. Skulle mäklaren råka nämna att vi ha ett doltbud då tror många att mäklaren fejkar dessutom. Inget att vinna på det.
 
  • Gilla
  • Haha
henric78 och 7 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Här är en möjlig anledning:
[länk]
Därför ett sånt bud behöver vara högre än utgångspriset. Det sätter ingen press på mig vid utgångspriset. Jag blir snarare irriterad.
 
  • Gilla
Chentin och 6 till
  • Laddar…
M
P PatrikJo skrev:
Vad är problemet? Vad är det som gör ett dolt bud krångligare än ett öppet bud?
Dolt bud är inte problemet, men dolt bud på utgångspriset.
 
M MoveMe skrev:
Ett dolt bud vill du inte att andra spekulanter ska veta att du tycker huset är värt det priset du lägger och hoppas ingen annan lägger bud. Som säljare kan jag bara se att jag skulle acceptera ett sånt krav om det dolda budet är flera % högre än utgångspriset. Skulle mäklaren råka nämna att vi ha ett doltbud då tror många att mäklaren fejkar dessutom. Inget att vinna på det.
Köparen kanske vinner på det. Vad spelar det för roll vilken nivå det är på?
 
  • Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.