Hej,

Bygger lite hyllor,sänggavlar och garderobsdörrar i MDF enligt alla inredningsprogram....

Hur gör man lämpligen med kanterna där de syns?
Slipmaskin med 240-papper?
Slipkloss?
Trick för att inte få en rundning (behålla det vinkelräta sågsnittet)?

Tack
///J-B
 
Jo, jag har gjort en 45-graders fräsning på dörrbladen för att få kanterna lite tåligare. Jag har dock inte kommit på något bra och enkelt sätt att få kanterna helt släta. Kanske är det inget problem utan lackfärgen fyller i "mdf-porös-strukturen" och det blir helt jämn lackyta.

Finns det något "de-facto" sätt att slipa mdf kanter?

///J-B
 
Jag brukar först måla kanterna med shellack löst i sprit för att fibrerna inte skall resa sig när man målar med vattenbaserad lack eller alkydlack. Det är vattnet som är boven i dramat. Tyvärr är det även så att spriten i viss mån reser fibrer, så en helt perfekt lösning är det inte.

Att det finns vatten i den vattenbaserade färgen är uppenbart. Att det bildas vatten när alkydfärg torkar känner inte alla till.

Det bästa vore nog om man kunde lacka kanterna med något som bara kan lösas i förtunning, tex cellulosalack. Jag vet inte om man kan få tag i det någonstans.
 
Jag kör med oljebaserad grundfärg och lack, tror du att det blir bättre?

///Johannabacken
 
Oljabaserad brukar betyda alkyd. Alkyd är egentligen ett sammandrag av "Alcohol" och "Acid". I en alkydfärg har man Di- och trioler, dvs en organisk kedja med båda ändarna i form av alkoholgrupper, och ibland även en alkoholgrupp någon annanstans längs molekylen. På samma sätt med "Acid"-molekylen, fast då är det fråga om karboxylsyragrupper. Dessa alkohol- och karboxylsragrupper grupper kommer att reagera med varandra under bildande av ester-länkar och vatten med en protongivande syra som katalysator. Eftersom somliga av molekylerna har tre reaktiva grupper, kommer vi att bilda en jättestor, tvärbunden polyester.

Bildandet av polyestern är en jämviktsreaktion som, likt alla jämviktsreaktioner, hämmas av sina reaktionsprodukter. Enkelt uttryckt -om man tar bort reaktionsprodukterna i höger led av reaktionen, kommer jämvikten att förskjutas åt höger. Vattnet finns i höger led. Det betyder att man måste få bort vattnet för att den önskade reaktionen skall gå fullt ut. I praktiken betyder det att målarfärg torkar ruskigt långsamt om det är hög luftfuktighet. Det gäller alltså även "oljebaserade" färger.

Och ni som sov på kemilektionerna i skolan skall nu finna att kemi faktiskt har med vardagen att göra!
 
Kunglig utläggning! Tack för lite hård fakta.

Jag får naturligtvis stå i skamvån med min fråga som blottade en ravin av okunskap.

Som straff går jag genast ner och målar kanterna med (eh?) färg och handslipar rubbet!

///Johannabacken
 
Tack! Okunnighet kan botas och är inte alltid klandervärt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.