Hej!
Har gjort lite snickerier här hemma. Byggt in garderober mm, men jag får alltid samma problem. Fogen spricker efter ett tag. Anar att det är byggmaterial som krymper. På bilden här är det mdf mot tak, och fog(akryl eller latex, minns inte men det kanske är samma sak?)
Garderoberna står på en grund som består av vanlig träregel. Byggdes för 3-4 år sedan.
Hur kan jag undvika dessa fula sprickor?
 
  • Spricka mellan tak och grå MDF-garderobsöverdel där fog har spruckit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet beror till största delen att du använt latexfog. Den är i princip som tjock färg, när den tillslut torkat ordentligt så blir den oflexibel och spricker.
Använd en riktigt byggfog tex. tec7 istället.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Åh, bra! Tusen tack för tipset. Jag ska testa den nästa gång
 
Mazen Mazen skrev:
Här är tråden jag surrade om..
[länk]
Skitbra! Jäkligt detaljerad
Tusen tack!
 
Jag är ändå förvånad att jag inte hittat den här tidigare
Tror jag fick rådet att använda akrylfog för ett tag sedan på typ Bauhaus.
Men vad ska man använda latex/akryl till då egentligen? Känns ju dömt att misslyckas.
 
Alcros målarfog/latex funkar bra när den målas in, tex mellan sockel / taklist och vägg.
Men som fog mellan snickerier är MS polymer det bästa..
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Värt att veta är att MS är mycket kladdigare än akryl, men stryker man ut och torkar med t-röd kladdar det inte.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Eller köp tvättservetter tex Eldorados för en tia.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
T
Vart man visare idag med då!
Har alltid kört med Akrylfog och alltid stört mig på att den spricker, men ska testa MS polymer!
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Alltid kört med latex/akrylfog inomhus.
I början körde jag olika märken i mellanprisklass och inte sällan sprack dom efter någon vecka eller så.
Blev sedan rekommenderad ESSVE Flex 25% och sedan dess enbart kört på denna. Har säkert ett par hundra meter fog i huset (har bla inga taklister) och inte en enda spricka. Inte bara håller den bäst - dessutom enligt mitt tycke den mest lättarbetade.
Ligger i det övre prissegmentet inom akrylfog, men ändå minst halva priset jämfört med tec7 - vilken dessutom är mycket mer svårarbetad och kladdigare. Med det sagt är tec7 mitt förstaval när det gäller olika situationer utomhus.
 
  • Gilla
Mumricken och 2 till
  • Laddar…
När jag ändå har er "på tråden". Har tidigare inte haft några vettiga kapverktyg(bara fogsvans och en dålig sticksåg) så jag har alltid bett t.ex Bauhaus såga upp mdf. Har "safe:at" och hellre tagit lite för kort än för långt så det har ibland blivit 1 cm för kort. Vad är bäst här? Spackla, slipa och måla? Trodde i början att det var spackel som sprack så jag körde latexfog. Ja, det blev ju inte så bra.
Vad har ni för råd här? (Ja, förutom mäta och kapa ordentligt...)
 
1 cm är rätt mkt att fylla, ska det spacklas prova med ett snickerispackel alt 2-komponent.
Alt kapa till rimpor som limmas i och sedan spacklas / fogas.
 
  • Gilla
tobbetk och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.