NIBE F2120-10 finns inte vad jag känner till. Antingen F2120-8 eller F2120-12 (plus F2120-16 och -20). Senaste VVM heter VVM S320 med touch-display och nya appen till.
 
  • Gilla
danielte
  • Laddar…
J Josth skrev:
NIBE F2120-10 finns inte vad jag känner till. Antingen F2120-8 eller F2120-12 (plus F2120-16 och -20). Senaste VVM heter VVM S320 med touch-display och nya appen till.
Det stod 10 på offerten men på energiberäkningen står det 12 så det är 12an. Jag frågade ang varianten S den är vad jag förstår mer för IoT bättre att ansluta solseller osv men annars samma eller är det fel?
 
J Josth skrev:
Ja då stämmer det. S har nytt styrsystem med touchpanel och helt nya felkoder. WiFi och ny app. När det gäller motsvarande bergvärmepumpar har några försökt kartlägga skillnaderna i en ganska lång tråd: [länk]
Tack, då återstår främst frågan om 12 är totalt overkill då en annan nibe partner ville installera en 8kw. 12kw killen tyckte de var så lite pengar emellan de två och så kunde man bygga ut huset lite mer med 12an.
 
Det beror på var huset står, hur stort det är, när det är byggt, hur det är isolerat och hur mycket ni tänkt bygga ut. Firman borde kunna göra en dimensioneringskalkyl för energiförbrukningen.
 
Jag har kört denna sedan 2019 och första året hade jag inte ens isolering överhuvudtaget då jag fick pausa min renovering på övervåningen. Visserligen var övervåningen avstängd med en tunn OSB skiva. Det tog förfånadsvärt lite el även när den kämpade en del vid de få dagar man får -20. Jag kör pumpen med elpatronen urkopplad för absolut minsta förbrukning.

Det skall bli mäkta intressant hur den står sig nu med 500mm isolering i väggarna och 230mm i sadeltaket. Nedervåning fortsatt endast tretex och grovt plank.

Utedelen flåsar en del men den vibrerar inte eller för annat oväsen. Den kör ganska sällan ner till minusgrader. Innerdelen är väldigt tyst förutom att magnetventilen knäpper någon gång per dag.

Jag valde denna pumpen för att den skulle vara den bästa som fanns då av de som är 180L VP.

Jag rekommenderar denna pumpen, den är ganska snygg med för att vara något så fult rent generellt.

Husinfo2019-2020: 90kvm nedervåning ca 22C Övervåning 60kvm(3,5m takhöjd) (inga element) endast spillvärme.
Källare 90kvm ca 12-18C här bor även pumpen. Hösta förbrukning på en månad för hela huset = 1450kwh
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Det beror på var huset står, hur stort det är, när det är byggt, hur det är isolerat och hur mycket ni tänkt bygga ut. Firman borde kunna göra en dimensioneringskalkyl för energiförbrukningen.
Nu har vi en 12, det var en annan som installerade den och tyckte det var lite overkill. Vet dock inte riktigt vilka problem det skulle kunna ställa till med.
För det där med att bygga ut lär nu dröjja ett tag

Funkar iallafall hittills bra.
Det enda jag reagerar på är att när den gör varmvatten så låter kompressorn mer än jag hade föreställt mig. Men det kanske är så.

Betalade 114 000 efter rot. Vad jag förstår är det lite dyrare nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.