Jag ska dela av ett rum med en mellanvägg och har nu några funderingar:

Golvet i rummet är ett parkettgolv med betong under, dilemmat är om jag ska ta bort parketten där väggen ska stå och fäster golvregeln i betongen, eller lägger regeln på parketten och använder dubbelhäftande tejp för att lägga regeln på?

Taket består av betong så där skruvar jag fast en takregel och den ena väggen är betong så där tänkte jag skruvar jag fast en väggregel, men den andra väggen är gips, ska jag även fästa en väggregel i den väggen?

I övrigt ska jag använda reglar 40*70 OSB och enkel gips
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det räcker bra att sätta fast en ny vägg i taket och längs sidorna. Mot golvet blir det stadigt av trycket från de inspända stående reglarna.

Jag såg en gång ett TV-program där Timell satte upp en mellanvägg i en hyresrätt där man inte fick påverka golvet.
 
  • Gilla
Lyckan01
  • Laddar…
Förutsatt att inte väggen blir längre än 4-5 meter så går det fint utan att fästa i golvet.
Om jag hade gjort det, så hade jag sågat både regeln mot golvet och de stående reglarna till lite övermått. Inte mycket, men så att du får knacka dem på plats. Då kommer även bottenregeln att ligga stadigt.
 
  • Gilla
Lyckan01 och 1 till
  • Laddar…
janwide
Det funkar. Spänn de stående reglarna hårt mot golvet och lägg gärna något flexande material under. Jag har gjort två sådana väggar. Den första "släppte" efter något år. Tror det berodde på att träet krympte när det torkade. Den andra väggen la jag en bit av en gummiskiva under golvregeln på när jag spände upp den stående regeln. Den sitter som berget.

Tejp skulle jag nog akta mej för. Kan nog bli ett jobbigt klet som skadar parketten.
 
  • Gilla
Lyckan01
  • Laddar…
om det är flytande parkettgolv så skall man inte spänna reglarna alltför hårt , kanske bättre att fästa med några enstaka 2 1/2" spik i parketten
 
  • Gilla
Lyckan01
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Förutsatt att inte väggen blir längre än 4-5 meter så går det fint utan att fästa i golvet.
Om jag hade gjort det, så hade jag sågat både regeln mot golvet och de stående reglarna till lite övermått. Inte mycket, men så att du får knacka dem på plats. Då kommer även bottenregeln att ligga stadigt.
Toppen, väggen är kort ca 3,2m, jag kommer inte att skruva fast golvregeln utan ta rådet att knacka dit de stående reglarna.
 
Tejpa med gul byggtape på parketten sen på den bygtapen så sätter du fast golvregeln med dubbelhäftande tape. Lätt att ta bort sen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.