Jag undrar om någon har koll på vad som blir billigast om man vill ha ett nyckelfärdigt attefallshus 30 kvm modern stil med totalentreprenad (med kök, badrum, vinterbonat). Köpa från någon av attefallsföretagen eller låta hantverkare bygga från ritning?
 
Nyckelfärdigt så har någon annan tänkt på allt, plåtar, dimensionering, el VVS, tak osv. Du vet hur det kommer se ut innan det byggs. Du skriver ”låta hantverkare bygga från ritning”. Vad är det för ritning i så fall? Är det en komplett köpt ritning eller ritar du själv?
Jag har ritat ett attefall själv och är varken byggare eller konstruktör. Det blev mycket man fick läsa in sig på men jag tyckte det var kul. Göra egna konstruktionsritningar till kommunen vad nog det mest utmanande. Nu har jag en bra byggare som kommer bygga stomme, tak och delar av yttersidor plus grundläggning och jag har fått bra input på många saker. Mitt kommer bli något dyrare än nyckelfärdigt, men å andra sidan blir det som jag vill ha det. För mig var yttermåtten på huset viktiga för att passa in i trädgården så det fanns inget nyckelfärdigt för min del, så jag hade inte så mycket val.

som svar på din fråga:
Har du ritningar så får du ta in offerter och jämföra med nyckelfärdigt, jag tror det är enda sättet. Det finns för mycket variabler för att säga att det generellt blir billigare på ett sätt.
 
Hi, Can you share your drawings please?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.