Hejsan.

Vi har 2st äldre takfönster som monterades när huset byggdes mitten på 60-talet.
Dom är renoverade och bytt kassetter i för nått år sen som resten av husets fönster är. Men takfönster har läckt in igenom. Som tur i den i badrummet och ner i badkaret, vid regn och snö. Har varit upp och rengjort från björkfrö och tätat om, men kommer fel oväder så kommer regnet in.

Inom närmsta vecka ska vi byta tak på huset som inte gjort sen huset byggdes, så det är dags. Vi besluta att passa på ta bort fönsterna samtidigt , som skapat huvudbry mer än njutit av dom.

har tänkt i hallen sätta en ledpanel Philip hue där fönstret satt och bygga igen i badrummet och satsa på bra belysning där också i taket. Har toalett på varje våning, den används mest kväll o natten.

Kommer ej sätta den i badrummet då 230v nära badkaret.


Min fråga är!

Vad ska man isolera med luckan, när man bygger igen där fönstret satt?
Och ska man använda fuktspärr / ångspärr duk där? Vilken.

Måtten är 60x60cm på luckorna som fönstren sitter.

byggnads måtten på belysningen är 60x60cm

Hallen där uppe är bara en passage till sovrummen och till badrummet.

Använder Philips Hue system i huset redan och utebelysning.
 
  • Utsikt genom ett äldre takfönster mot en klarblå himmel, med ram och handtag synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med LED-panel i taket som ersättning för ett gammalt takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med LED-panel i taket som belysning, ersättare för tidigare takfönster, modern inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Valfri isolering, finns egentligen inga fel här utan det mesta funkar. Glasull eller stenull i mjuka skivor är väl det jag hade använt.

Ångspärr skadar inte, särskilt inte om resten av taket har det.

När jag river takfönster eller liknande så strävar jag efter att efterlikna resten av taket så mycket som är rimligt. Finns det t ex luftspalt på resten så ser man till att i alla fall öppna upp lite där fönstret satt.
 
  • Gilla
Calle.klby
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Valfri isolering, finns egentligen inga fel här utan det mesta funkar. Glasull eller stenull i mjuka skivor är väl det jag hade använt.

Ångspärr skadar inte, särskilt inte om resten av taket har det.

När jag river takfönster eller liknande så strävar jag efter att efterlikna resten av taket så mycket som är rimligt. Finns det t ex luftspalt på resten så ser man till att i alla fall öppna upp lite där fönstret satt.

Hej Rikard. Tack för svar :).

Ja det sitter luftspalt och luckor mellan råspont och innetaket i resten av taket på huset. Ser hur det ser ut efter takfönster är bortrivet. och kan börja bygga och snygga till efteråt.
 
T
Personligen gillar jag takfönster, ger både rymd och ett snyggt ljusinsläpp , samt bra vädringsmöjligheter under varma sommar kvällar. tillbehör som elektriska öppnare, solskydd osv.
Men den vanliga snickaren brukar ha svårt att montera dessa rätt, Velux brukar få ringa oss och fara ut och titta vad snickarna har missat i sin montering , oftast små detaljer som skapar problem, som vid kraftigt snöfall i början av året, då fönster har en tina effekt , eller som du skriver vid kraftigt regn, där snickarna inte förstått eller ens kan räkna ut vad som kan hända och vilka vägar vattnet tar.

Men annars som Rickard beskrivit , med ångspärr .
 
  • Gilla
Calle.klby
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Personligen gillar jag takfönster, ger både rymd och ett snyggt ljusinsläpp , samt bra vädringsmöjligheter under varma sommar kvällar. tillbehör som elektriska öppnare, solskydd osv.
Men den vanliga snickaren brukar ha svårt att montera dessa rätt, Velux brukar få ringa oss och fara ut och titta vad snickarna har missat i sin montering , oftast små detaljer som skapar problem, som vid kraftigt snöfall i början av året, då fönster har en tina effekt , eller som du skriver vid kraftigt regn, där snickarna inte förstått eller ens kan räkna ut vad som kan hända och vilka vägar vattnet tar.

Men annars som Rickard beskrivit , med ångspärr .

Hej takläggare.

Jag förstår ditt resonemang fullt ut. Har vridit och vänt på för och nackdel, hade det var nått typ av vardags eller extra rum på övervåning, så hade det fått varit takfönster kvar. Vädring möjligheter har vi ändå, en stor balkong med dörr ifrån sovrummet och fönster i andra rummen att vädra under sommartid, samt även en fukt/vädring styrd badrumsfläkt i ventilationskanelen.

Tack för utförliga svaren ni har gett mig :).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.