Jag har precis haft en kille från IOS hemma hos oss och fick en offert på 99 000 :- efter rotavdrag för en Daikin Altherma 3 (75 DA-180) installerat och klart. Något som har erfarenhet av denna? Något tips på någon bättre?

Vi bor i ett hus på 86 kvm med källare på lika många kvm. Vi har sovrum i källaren.
 
Hej!
Blev det en Daikon Altherma 3 tillslut? Funderar på en likadan. Vilka är dina erfarenheter? Hur känns utedelen, brummar den mycket o.s.v.
 
  • Gilla
Michelanooo
  • Laddar…
D dosshell skrev:
Hej!
Blev det en Daikon Altherma 3 tillslut? Funderar på en likadan. Vilka är dina erfarenheter? Hur känns utedelen, brummar den mycket o.s.v.
Efter många om och men så blev det istället en CTC Ecoair 610M Varvtalsstyrd 2,5kW-10kW + CTC Ecozenith i350L. Jag är helnöjd med denna och det blev stor skillnad i elförbrukning jämfört med min gamla kombipanna.
Utedelen på denna är dock stor i jämförelse med Daikins!
 
Tommytommytommy Tommytommytommy skrev:
Efter många om och men så blev det istället en CTC Ecoair 610M Varvtalsstyrd 2,5kW-10kW + CTC Ecozenith i350L. Jag är helnöjd med denna och det blev stor skillnad i elförbrukning jämfört med min gamla kombipanna.
Utedelen på denna är dock stor i jämförelse med Daikins!
Är den tyst även nu när det är kallt? Vad fick du ge för detta?
Är i ropet efter nästan samma ctc produkter.
Mvh
 
Fe1l Fe1l skrev:
Är den tyst även nu när det är kallt? Vad fick du ge för detta?
Är i ropet efter nästan samma ctc produkter.
Mvh
Jag har inte direkt något att jämföra med, men ja den låter en del nu när det varit som allra kallast. Men absolut inget som stör mig inifrån huset.
Fick ge ca 114 k totalt.
 
Tommytommytommy Tommytommytommy skrev:
Jag har inte direkt något att jämföra med, men ja den låter en del nu när det varit som allra kallast. Men absolut inget som stör mig inifrån huset.
Fick ge ca 114 k totalt.
Tack för input, några tips och förslag på saker jag bör tänka extra på? Anslutning till dagvattenrör, värmelednig och gjutning av fundament ingår det?
 
Fe1l Fe1l skrev:
Tack för input, några tips och förslag på saker jag bör tänka extra på? Anslutning till dagvattenrör, värmelednig och gjutning av fundament ingår det?
I mitt fall fanns det ingen bra lösning att dra anslutning till stupränna, så vi drog dräneringsledningen till avloppet i källaren istället. Har tvättstuga på andra sidan väggen och jag tycker att det blev en bra lösning. Värmekabel sitter i tråget under pumpen och även i ledningen in i huset. Vår luftvärmepump står på stenplattor.
 
Fe1l Fe1l skrev:
Tack för input, några tips och förslag på saker jag bör tänka extra på? Anslutning till dagvattenrör, värmelednig och gjutning av fundament ingår det?
Jag tog även CTC connect så att jag kan styra/kontrollera allt via app. Det rekommenderar jag starkt!
 
Tqck ska undersöka CONNECT, var offerten vad du fick ge i slutet eller tillkom det något?
Är det någon rumsgivare som ingår trådlöst eller är det en utomhusgivare?

Ctc mannen kommer på måndag så vi får se vad han erbjuder för pris.
Mvh Christian
 
Fe1l Fe1l skrev:
Tqck ska undersöka CONNECT, var offerten vad du fick ge i slutet eller tillkom det något?
Är det någon rumsgivare som ingår trådlöst eller är det en utomhusgivare?

Ctc mannen kommer på måndag så vi får se vad han erbjuder för pris.
Mvh Christian
Yes, slutpriset blev samma som offerten så inga konstigheter.
I mitt system är det bara utomhusgivare som styr, så man får testa sig fram med kurvan på egen hand.
 
Tommytommytommy Tommytommytommy skrev:
Yes, slutpriset blev samma som offerten så inga konstigheter.
I mitt system är det bara utomhusgivare som styr, så man får testa sig fram med kurvan på egen hand.
Ahh, tusen tack och trevlig helg!
 
Fe1l Fe1l skrev:
Ahh, tusen tack och trevlig helg!
Inga problem! Håller tummarna att du får en schysst deal (y):cool:
 
Tommytommytommy Tommytommytommy skrev:
Efter många om och men så blev det istället en CTC Ecoair 610M Varvtalsstyrd 2,5kW-10kW + CTC Ecozenith i350L. Jag är helnöjd med denna och det blev stor skillnad i elförbrukning jämfört med min gamla kombipanna.
Utedelen på denna är dock stor i jämförelse med Daikins!
Jag jobbar med värme pumpar.

Daikin ner till 25- fungerar bara med inverter 1 fas...... :)
30 grader vatten till golvvärme drar den 1,7 till 3,7 Amber .
35 till 40 grader golvvärme
drar den 2,7 till 8 A.
ett stort skillnad mellan .. nibe ivtt ctc som klarar inte av och tar el patron hjälp.

har energi mätare och el förbrukning va ca 500kwh när det v 20 -
just nu under mars ca 350 kwh.

4 per och ca 140 kva.

har man element då drar den dubbel då kanske ä bättre med BV pump.



tänk på 52 53 grader bara inverter över 52 53 kallar el patron 3 , 6 eller 9 kw.
jag har den inställd på 52 grader + schema
 
Skulle valt en 3-fas modell istället
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Det är inte helt lätt med att få rätt information men jag önskade en ctc av en montör som gjorde både ctc/nibe men han skrev i offerten att nibe blev bäst vilket jag inte fattar men men.
Det blir en Nibe 2120-10kw och VVM 320 med kondens-rör till dagvattenledning och summan blir då ca 114 000 efter ROT.
Det roliga är att en annan montör rekommenderat nibe 2120-8 kw. Vi tänker ändå att det inte är fel att ligga i överkant men vad vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.