Planerar för att bygga ett fritidshus på ca 75 kvm.
Har hela tiden tänkt ha luftvärmepump kombinerat med elektrisk golvvärme i badrum samt något elelement som komplettering i bl a sovrummen.
Har utgått från att det är så mycket billigare än att ha vattenburen golvvärme som drivs av t.ex. luft/vatten värmepump eller värmepump med slingan liggande i sjön, 20 m bort.
Nu var det någon som sa till mig att i alla fall ta fram vad prisskillnaden blir då det är en helt annan komfort med golvvärme.
Någon som funderat i samma banor eller har kunskapen vad gäller kostnader?
Förstår att min fråga gränsar till ”Hur långt är ett snöre” men hoppas att det finns några som kan hjälpa mig på något vis.

Tack för hjälpen.
 
Första frågan är väl vart i landet..?
Andra frågan hur mycket kommer det användas?
Tredje frågan, kommer det användas på vintern?
Jag personligen hade satsat på vattenburet o värmepump
 
Tack för svaret.
kanske var lite otydlig. Jag tänkte nog mest på jämförelse av installationskostnader mellan olika lösningar. Skillnaden lär väl vara densamma oberoende av var huset byggs, eller? Men givetvis spelar även driftkostnaderna in.
Hur som helst så ska huset byggas i norra Svealand, i Bergslagen. Kommer att användas från och till under hela året. Helger, jul, nyår osv.
 
B Byggsnyggen skrev:
Tack för svaret.
kanske var lite otydlig. Jag tänkte nog mest på jämförelse av installationskostnader mellan olika lösningar. Skillnaden lär väl vara densamma oberoende av var huset byggs, eller? Men givetvis spelar även driftkostnaderna in.
Hur som helst så ska huset byggas i norra Svealand, i Bergslagen. Kommer att användas från och till under hela året. Helger, jul, nyår osv.
Kommer huset att användas mycket under sommaren så kommer en luft/luft förmodligen vara trevlig att ha för kylans skull och då är det nog inte ekonomiskt försvarbart att även sätta in ett vattenburet system när huset inte ska vara 20+ 24/7.

Förutsättningarna är dock jättebra för sjövatten så installationen av en sådan värmepump bör bli billig. Ta offerter på den installationen, planerar ni att bo där på heltid längre fram kommer ni nog inte ångra en rejälare lösning om installationen är prisvärd.

Kör ni på sjövatten och ska bygga nytt så lägger ni golvvärme i hela huset istället.

Personligen tror jag att lufy/luft+elelement är det vettigaste då ni bara planerar att använda huset då och då. Finns nog roligare grejer ni kan lägga 100,000kr på.
 
Utan att vara dumsnål försöker jag hålla nere kostnaderna så mycket det går. Det är ju ett fritidshus även om vi kommer att vistas där mer och mer med tiden.
Var orolig för att det blir kalla golv och ojämn värme men då kanske inte detta är ett problem? Som ni skriver så finns det ju en fördel med att på sommaren kunna använda kylfunktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.