Vi har hittat ännu lite till ursprung här hemma. Ett gammalt orginalgolv, generalskarvat och spikat med smidd spik. Eftersom det har varit kallvind så är det
1) inte skurat sen stan brann
2) slitet, trasigt och fläckigt.

Så nu ska det målas! Men i vilken ände börjar man, och hur går man bäst till väga? Skurar? Målartvättar?
Det blir nog linoljefärg, svagt kimröksbrutet. Tips på hur man bäst målar ett rum som man passerar varje dag? Vi har en liten kille på fyra månader, så då är det inte aktuellt med varken terpentin eller fixativ.

Goda råd emottages med förtjusning! :)
 
Hur du ska passera genom rummet när du målat vet jag inte...kanske hoppa över några plankor och måla dem senare...då kan ni ju kliva på dem när resten av golvet är nymålat. Borde inte synas någon skillnad att de är målade i olika omgångar. Det funkade ju bra i vår trappa iallfall.

Och vi målar ju numera helt utan lösningsmedel och färgen torkar snabbare...inga problem alltså. Vi har bara skurat vårt golv ordentligt. Var målat redan innan dock.

Lycka till!!!
 
Gissade väl att du skulle komma till undsättning! :)

men det är grymt lortigt. Ska se vad Gysinge säger om städning innan...
 
Jag undrar detsamma; jag har ett gammlat "enkelt" trägolv ( det är ganska smala brädor och ej särskilt hög kvalité, mycket stickor osv) som är väldigt fläckigt och fult. Är på gång att måla det men drar mig för det eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska börja.
Hur länge håller sig ett linoljefärgsmålat trägolv fint undrar jag också. De borde ju bli repiga rätt snart, eller? Visserligen är det i ett sovrum och ej i kök eller hall, men i ett barnrum så det är utsatt för en hel del lek.
M v h Jennie
 
Gysinges recept var att städa noga, skura en gång och sen ta lite målartvätt på feta fläckar. Sen måla tre varv och ev ett extra varv där fläckar slår igenom.

Jennied: inget lack eller så? Linoljefärgen håller, eftersom du målar så många skikt. Golvet hårdnar ju dessutom.

Sophie, har du förtunnat golvfärgen med linolja också?
 
Här kommer lite info. Förkortad version ur gysinges "Målade golv":
1) Skrapa ut skräp ur springor
2) Skrapa lös färg, spackla hål
3) Dammsug noga
4) Tvätta med målartvätt
5) Bryt färgen, använd inte torrpigment utan färdig färg att bryta med
6) Grunda med färg + 10% terpentin, torka ett dygn
7) Mellanstrykning. Slipa lätt om ojämnheter finns. Torka med fuktad trasa. Stryk med 5% terpentin.
(8) Slutstrykning om man önskar, blir hållbarare. Samma som ovan)

Sen har de några "att tänka på" saker
• Måla tunt, färgen biter bättre
• Arbeta in färgen ordentligt med styva och fylliga penslar
• Går att tillsätta torkmedel, dock ger lång torktid färgen chansen att krypa in ordentligt
• Färgen har torkat när man inte längre kan repa bort mjuk färg med nageln eller att färgen följer med när man trycker ner tummen hårt och vrider
 
Tack, dr Jekyll! Det såg ju ännu lättare ut, även om jag ju inte vill ha terpentin. Eller vill och vill, jag gillar att måla med terpentinspädd färg eftersom det går så mycket fortare, men det går ju inte...
 
  • Gilla
Carlsson_68
  • Laddar…
TorpSara skrev:
Vi har hittat ännu lite till ursprung här hemma. Ett gammalt orginalgolv, generalskarvat och spikat med smidd spik. Eftersom det har varit kallvind så är det
1) inte skurat sen stan brann
2) slitet, trasigt och fläckigt.

Så nu ska det målas! Men i vilken ände börjar man, och hur går man bäst till väga? Skurar? Målartvättar?
Det blir nog linoljefärg, svagt kimröksbrutet. Tips på hur man bäst målar ett rum som man passerar varje dag? Vi har en liten kille på fyra månader, så då är det inte aktuellt med varken terpentin eller fixativ.

Goda råd emottages med förtjusning! :)
Om du slipar det kan du väl nöja dig med att olja det?
 
Använd Allbäcks linoljefärg. Fönsterhantverk. Linoljeprodukter. Konsultation. Utbildning. Kurser. Renovering. Restaurering.

Linoljefärger
Linoljefärgen är tillverkad av kokt kallpressad svensk linolja. Den vita färgen innehåller zinkoxid och titandioxid. Kulörerna är tillverkade av metalloxider och jordpigment. Linoljefärgen används utom- och inomhus på både trä, metall och plast.

Färgen ska ej spädas med lösningsmedel. Vid behov förtunna med max. 5 % glansolja/kokt linolja.

Vi har inte själva använt deras färg, bara deras linoljesåpa, och den är mycket bra.

/EB
 
EB, varför rekommenderar du deras färg om du inte har använt den..?
 
Tack EB. :) Färg har jag, kör med Gysinges, och det står flera burkar i stenkällaren. Är deras såpa occkså linolja?
 
co: Det är för gammalt för att slipa, och för slitet. Vi skulle behöva ta 5-10mm för att det skulle bli någorlunda fint, och det vill jag inte utsätta det här gamla nergångna golvet för. Vi behåller ålderns charm bättre om vi bara målar det.
 
Nej jag har inte använt terpentin och det går bra även om det som du säger är lättare när färgen är förtunnad.

Vårt golv i sonens rum var precis som ert gammalt och slitet och slipning var inget alternativ. Det hade inte funkat med alls stickor. trodde knappt färgen skulle funka men den band faktiskt dem så golvet är helt ok nu och mjukt för Antons små fötter :)

Jag har inte upplevt att det blivit repigt, det är klart att det blir märken men i vilket gov slipper man det? Speciellt som det i vårt fall handlar om ett golv i sämre virkeskvalité då det varit ett undergolv. Vi målade i somras så det är ju ganska nymålat dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.