D Dr.L skrev:
Visst att det är en kvalitetsbrunn ifrån Furhoffs men när Recalor gör en ändring så lämnar inte Furhoffs nån garanti på brunnen. Därför måste alla kvalitetsintyg komma ifrån Recalor, alla intyg ifrån Furhoffs är betydelselösa.
Ok, jag förstår. Då får jag fråga om det finns kvalitetsintyg på brunnen. Eftersom jag är rätt grön på det här området, undrar jag när det är viktigt att brunnen har rätt kvalitetsintyg? Är det för eventuella försäkringsärenden? Eller för att Säkert Vatten-intyget ska vara giltigt öht? Eller något annat?

D Dr.L skrev:
Tätningarna som används i brunnen till rören är LK’s tätningar för Vattensäkra fördelarskåp. Det har ju visat sig att dom här skåpen har varit svåra att få helt vattentäta och nu har regelverket kring dessa skärps ytterligare.
Vilket regelverk är det? Säkert Vatten?
 
Det ser absolut ut som ett hemmabygge. Kolla på www.Recalor.se. Finns tyvärr ingen närmare info där men kontakta dom vet ja.
JAG skulle ha begärt att det görs om. Absolut inget bra att ha ett S i slutbesiktningen. Du kommer att få många läckor med åren och ingen ersättning från försäkringsbolagen vid skador.
Varför inte låta allt avloppsvatten i huset gå igenom en avloppsvärmeväxlare. Se: https://ekologiskabyggvaruhuset.se/produkt/avloppsvarmevaxlare/
 
De där behöver monteras vertikalt för att funka bra. De kräver därför i princip källare. Det är nästan bara duschvatten som man vinner något på ändå.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det ser absolut ut som ett hemmabygge. Kolla på www.Recalor.se. Finns tyvärr ingen närmare info där men kontakta dom vet ja.
JAG skulle ha begärt att det görs om. Absolut inget bra att ha ett S i slutbesiktningen. Du kommer att få många läckor med åren och ingen ersättning från försäkringsbolagen vid skador.
Varför inte låta allt avloppsvatten i huset gå igenom en avloppsvärmeväxlare. Se: https://ekologiskabyggvaruhuset.se/produkt/avloppsvarmevaxlare
Rätt att installera i källaren och leda det uppvärmda vattnet till varmvattenberedare.
Har hittat en bild på ReCalors duschvarmvattenväxlareC:\Users\HP\AppData\Roaming\PixelMetrics\CaptureWiz\Temp\24.png
D Daniel 109 skrev:
De där behöver monteras vertikalt för att funka bra. De kräver därför i princip källare. Det är nästan bara duschvatten som man vinner något på ändå.
Helt rätt. I källaren blir optimalt. Sen kan man leda det uppvärmda vattnet till varmvattenberedaren.
Duschvärmeväxlaren Caruzo från ReCalor, en enhet med grå platt yta och blåa röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ReCallors golvbrunn är gjord i ett stycke. Inte nåt sån mischmach som du har. Där har nån dragit dig ordentligt vid näsan. Tror inte att den säljs längre.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
jaktstugan jaktstugan skrev:
Varför inte låta allt avloppsvatten i huset gå igenom en avloppsvärmeväxlare. Se: [länk]
Rätt att installera i källaren och leda det uppvärmda vattnet till varmvattenberedare.
Tycker nog ReCalors grundprincip väcker färre frågetecken än den där.
- Komplex installation
- Risken för stopp vs. verkningsgrad vs. storlek/kostnad för en svartvattenväxlare
- Fungerar ändå inte när det inte är något flöde i kallvattenledningen
- Utgångspunkten är att värma upp allt kallvatten
 
Jo, förstår att det går mest varmvatten till dusch med det är ju frågan vad man får för det pengar man lägger ner på en sån sak. Visst, miljövänligt är det. Å dessutom som det skrivits så verkar ju vara en riskkonstruktion och vill man så kan man ju som också nämts att sätta en växlare på avloppsstam om det går å koppla det på kallvatten in till vv beredare så kanske man kan spara lite mer
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
V Vector skrev:
Jo, förstår att det går mest varmvatten till dusch
De är nog framför allt faktorn att vid t.ex. disk och tvätt och bad så är det inte nödvändigtvis något flöde på kallvattnet (till VVB) när varmvattnet kommer farande, som det garanterat är vid dusch.
Annars håller jag med om att det förmodligen är smartare att placera en sådan grej någon annanstans än inbyggd i golvet.
 
Det finns ju varianten med en omvänd golvvärme, dvs verkligen inbyggd i golvet.
 
V Vector skrev:
Jo, förstår att det går mest varmvatten till dusch med det är ju frågan vad man får för det pengar man lägger ner på en sån sak. Visst, miljövänligt är det. Å dessutom som det skrivits så verkar ju vara en riskkonstruktion och vill man så kan man ju som också nämts att sätta en växlare på avloppsstam om det går å koppla det på kallvatten in till vv beredare så kanske man kan spara lite mer
Det var ju ett hemmabygge. Om hela brunnen är gjord i ett stycke bortfaller mycket av riskerna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
jaktstugan jaktstugan skrev:
Om hela brunnen är gjord i ett stycke bortfaller mycket av riskerna.
Samtidigt förstår man lite hur någon har tänkt, för om genomföringen är "integrerad" i brunnen så att vattenledningarna ansluts på brunnens utsida får man en dold skarv i golvet vilket inte heller är okej.
Så det är nog svårt att undvika någon sorts tätning vid rörgenomföringen även om "hemmabygget" verkar lämna en hel del att önska på den punkten.
 
H Huspysen skrev:
Själva brunnen är Furhoffs FURO 113, modifierad med värmeväxlare av ett företag som heter ReCalor. Jag har inte sett några papper om godkännande på själva brunnen. Jag har kvalitetsdokument på att badrummet är byggt enligt BBV och att VVS-installationen är enligt Säkert Vatten.
Finns det något register för godkända produkter? Eller hur kontrollerar jag detta?


Det enda speciella är att installationen (då specifikt att bussningen sitter åt fel håll) fick en S-markering vid slutbesiktning, med notering att tätheten bevakas under garantitiden. Är det mer än detta du tänker?
Hej igen,
Enligt Ola Persson på ReCalor finns produkten inte på marknaden. De har patentet så din entreprenör verkar ha gjort sig skyldig till patentintrång? Hans mail är opersson@icloud.com om du vill veta mer.
 
C cpalm skrev:
Samtidigt förstår man lite hur någon har tänkt, för om genomföringen är "integrerad" i brunnen så att vattenledningarna ansluts på brunnens utsida får man en dold skarv i golvet vilket inte heller är okej.
Så det är nog svårt att undvika någon sorts tätning vid rörgenomföringen även om "hemmabygget" verkar lämna en hel del att önska på den punkten.
Om jag skulle byggt detta skulle jag låta rörgenomföringen genom golvet gå upp utanför duschområdet (eller i väggen om det är tillåtet) och sen komma in i duschen uppifrån som sig bör. Kan nog bli en snygg installation.
 
C cpalm skrev:
Idén är inte så dum med tanke på att det är stora mängder energi som spolas ut i avloppet vid dusch eller bad.
Men genomförandet känns inte som någon höjdare i detta fall.
Av ren nyfikenhet - vad är det i andra änden av värmeväxlaren? Förvärmer den vattnet till varmvattenberedaren?

Edit: ser nu att den värmer kallvattnet till duschen. Ja, det är nog inte så dumt tänkt.
Du har ett liten behållare som fylls med 30-40 gradigt vatten, sen har du en kort kallvattenslinga som när du kommit en bit in i duschen (när behållaren fylls) kommer värma kallvattnet. Minimalt. Ser ut som en extremt ineffektiv anordning. Bättre du kortar duschtiden med 30 sek, säkert mycket effektivare.
 
jaktstugan jaktstugan skrev:
Hej igen,
Enligt Ola Persson på ReCalor finns produkten inte på marknaden. De har patentet så din entreprenör verkar ha gjort sig skyldig till patentintrång? Hans mail är opersson@icloud.com om du vill veta mer.
Jag är helt säker på att detta gått rätt till. Jag har haft mail- och telefonkontakt med ReCalor som känner till vår installation.
 
Redigerat:
C
D Dr Jumping Jack skrev:
Ser ut som en extremt ineffektiv anordning.
Jo, får lite samma magkänsla. Menar mer att idén är bra på ett teoretiskt plan. En värmeväxlare kan göras väldigt effektiv. Frågan är om det går att göra en effektiv växlare som inte blir igensatt direkt och som går att hålla ren på ett enkelt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.