Varför vi fick inte offert till byggföretag

  • Antal röster
    3
Du skriver om att ni inte har mycket pengar.
Du skriver om att ni måste låna för att kunna göra utbyggnad.
Har ni pengar till poolprojekt utan att låna?

Att en firma inte vill lägga ner tid på att räkna på ett jobb som ni kanske inte kan göra pga att ni inte får låna är naturligt. Ingen vill jobba gratis.

Firmorna ni har varit i kontakt med har förstått att ni inte har gott om pengar och föredrar att göra jobb hos ekonomiskt mer solida personer.
Om ni klart och tydligt kan visa på er förmåga att kunna betala för vad ni vill ha offert på så ökar sannolikheten för att ni kommer att få en offert.
Byggfirmorna som ni har kontaktat har inte ansett er vara några bra kunder och därför undvikit att ge er en offert.
 
  • Gilla
Karlia och 4 till
  • Laddar…
M
Ok jag fattar. Men jag säger vi är inte rik men vi är inte fattiga heller lagom. Jag vill bara göra mina barn paradis innan de ska börja bli stora och flytta. När vi bestämmer att vi ska göra dessa projekt vi förbereda själva och vi vet vad vi ska göra därför att vi dela i två projekt. Min man har hel tid och detsamma. Jag jobbar också xtra varje kväll. Vi bor i ett litet hus och nästan ingen lån. Man undrar bara varför? Jag förstår eftersom du känner inte mig. Men som någon säga jag ska bara fortsätta letar efter till någon vill att göra den. Ibland när man bli ledsen/deprimerad du bara skriva utan att tänka.
 
A
M Mommy thess skrev:
Ok jag fattar. Men jag säger vi är inte rik men vi är inte fattiga heller lagom. Jag vill bara göra mina barn paradis innan de ska börja bli stora och flytta. När vi bestämmer att vi ska göra dessa projekt vi förbereda själva och vi vet vad vi ska göra därför att vi dela i två projekt. Min man har hel tid och detsamma. Jag jobbar också xtra varje kväll. Vi bor i ett litet hus och nästan ingen lån. Man undrar bara varför? Jag förstår eftersom du känner inte mig. Men som någon säga jag ska bara fortsätta letar efter till någon vill att göra den. Ibland när man bli ledsen/deprimerad du bara skriva utan att tänka.
Har ni tänkt att en firma ska göra båda jobben eller går det med 2 olika?

Hitta liten firma åt det stora och en lite större åt det mindre jobbet.

Den mindre firman kommer bli glad över uppdraget och förhoppningsvis sköta det perfekt, medans den större löser det lite mindre snabbt och får betalt utan krångel.

Detta kommer att vrida de andra i näsan..
Jag lovar... De brukar säkert luncha ihop...
 
  • Gilla
Mommy thess
  • Laddar…
M
Tack, men känner bättre, jag ska inte ge up.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
A
M Mommy thess skrev:
Tack, men känner bättre, jag ska inte ge up.
Nej nej inte ge upp, fortsätt.
Visa att ni verkligen menar allvar.
Vem vet marknaden kan vända fort, då vill de ha era jobb... Man vet aldrig.
 
  • Gilla
Mommy thess
  • Laddar…
Corona-året har väl för många byggföretag varit det mest upptagna i historien! Man kan inte plocka hit utländsk arbetskraft lika lätt och därför har många företag varit fullt sysselsatta med alla projekt de måste färdigställa. Sen att många har jobbat hemma, inte rest på semester osv osv har gjort att ÄNNU fler ska bygga till, renovera, bygga pool... Alltså, i år är värsta året på läääänge att försöka hitta hantverkare. Och OM ni hittar någon som har gott om tid så är ju risken att de är riktigt dåliga eller att de tar alldeles för mycket betalt.

Så jag skulle nog råda er att vänta ut covid. När folk börjar resa igen och får mer att hitta på än att planera renovering i hemmet så lär det finnas tid hos hantverkarna igen.

När det gäller pengarna så är det inte fel att (med dagens skrattretande låga ränta) se till att värdera huset och ordna lån i förväg. Om ni knappt har lån på huset och vettiga inkomster bör ni kunna låna några 100 000 utan problem och kan då dessutom i lugn och ro gå till flera banker (om ni inte har bundet lång tid) och förhandla räntor. Skönt att ha 3-400 000 på banken istället för att när ni väl hittat rätt hantverkare börja dividera med banken som då genast inser att "aha, här är en desperat kund som har bråttom, här blir det hööög ränta".

400 000 och en dryg procent i ränta om året ger efter skatteavdrag bara en kostnad för er på några hundra i månaden vilket i mitt tycke är klart värt det!
 
  • Gilla
liran och 3 till
  • Laddar…
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Corona-året har väl för många byggföretag varit det mest upptagna i historien! Man kan inte plocka hit utländsk arbetskraft lika lätt och därför har många företag varit fullt sysselsatta med alla projekt de måste färdigställa. Sen att många har jobbat hemma, inte rest på semester osv osv har gjort att ÄNNU fler ska bygga till, renovera, bygga pool... Alltså, i år är värsta året på läääänge att försöka hitta hantverkare. Och OM ni hittar någon som har gott om tid så är ju risken att de är riktigt dåliga eller att de tar alldeles för mycket betalt.

Så jag skulle nog råda er att vänta ut covid. När folk börjar resa igen och får mer att hitta på än att planera renovering i hemmet så lär det finnas tid hos hantverkarna igen.

När det gäller pengarna så är det inte fel att (med dagens skrattretande låga ränta) se till att värdera huset och ordna lån i förväg. Om ni knappt har lån på huset och vettiga inkomster bör ni kunna låna några 100 000 utan problem och kan då dessutom i lugn och ro gå till flera banker (om ni inte har bundet lång tid) och förhandla räntor. Skönt att ha 3-400 000 på banken istället för att när ni väl hittat rätt hantverkare börja dividera med banken som då genast inser att "aha, här är en desperat kund som har bråttom, här blir det hööög ränta".

400 000 och en dryg procent i ränta om året ger efter skatteavdrag bara en kostnad för er på några hundra i månaden vilket i mitt tycke är klart värt det!
Kör på det för tusan.. (y)
 
Hittar ni en firma som har tid så var mycket noga med att ta referenser och verkligen titta på deras tidigare jobb helst också prata med de som fick jobben gjorda.
Firmor som har ledig kapacitet har det av en anledning och det är att de inte är populära.
Så även om ni blir glada över en offert så var försiktiga.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M
Ja, tack. Jag är inte bråttom men som jag sagt man undrar varför de har inte lämna en offert? Även om de hade varit här och mycket positivt. Men vad man kan göra eller hur? Jag ska bara fortsätta den här adventure/aventyr. Om det är inte dags det är inte dags, vänta till det är min dag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Hittar ni en firma som har tid så var mycket noga med att ta referenser och verkligen titta på deras tidigare jobb helst också prata med de som fick jobben gjorda.
Firmor som har ledig kapacitet har det av en anledning och det är att de inte är populära.
Så även om ni blir glada över en offert så var försiktiga.
Ja vi har ett kom och hjälp mig företag här i byn. De har många som påhejjar dem som är främst släktingar.
De kan börja ett altanbygge på måndag om du vill.

Men de är helt katastrofalt amatörmässiga. En normalhändig gör ett bättre jobb.

Men de lever på de som är desperata och vill ha hantverkare med kort varsel.

Så. Börja planera nu. Gör ritningar och bestäm er.
Ser till finansiering är klar.
Boka upp ett företag med start nästa år.

(jag bokade mina trädfällare 9 månader i förväg. Med budskapet "ring när ni gör er planering så bokar vi upp. Jag är flexibel." de fick jobb i sin lågsäsong och jag fick wtt extremt bra genomfört arbete)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M
Tack för info. Vi har en ritning, godkänt med grannar, och vi har redan pratat med banken också. Kvar bygglov.
 
M Mommy thess skrev:
Tack för info. Vi har en ritning, godkänt med grannar, och vi har redan pratat med banken också. Kvar bygglov.
Ja då är det bara fortsätta jobba med att leta hantverkare. Lycka till
 
  • Gilla
Mommy thess
  • Laddar…
H
M Mommy thess skrev:
Tack för info. Vi har en ritning, godkänt med grannar, och vi har redan pratat med banken också. Kvar bygglov.
Ha inte bråttom, vänta hellre på rätt hantverkare annars får ni inte ett bra arbete utfört. Be om en offert från ett bra företag och fråga dem när de har tid att göra arbetet. De flesta hantverkare är uppbokade lång tid framöver så ni behöver tålamod.
 
  • Gilla
Mommy thess
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.